Skriv på för "djurpoliser"!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaW
    • December 2005
    • 194

    #46
    Kan bara instämma... straffen är för dåliga när det gäller djurplågeri! Det är väl inget straff att "förbjudas" skaffa nya djur... och hur kollas det i så fall?
    Djurpoliser tycker jag behövs, för som det är nu ringer man väl till den "vanliga" polisen i akuta djurärende, och hur högt står det på deras prioriteringslista?
    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
    Sov gott min Bina älskling
    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #47
      Ursprungligen postat av TinaW
      Kan bara instämma... straffen är för dåliga när det gäller djurplågeri! Det är väl inget straff att "förbjudas" skaffa nya djur... och hur kollas det i så fall?
      Djurpoliser tycker jag behövs, för som det är nu ringer man väl till den "vanliga" polisen i akuta djurärende, och hur högt står det på deras prioriteringslista?
      TYcker du skall läsa tråden från början.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • TinaW
        • December 2005
        • 194

        #48
        Jag har läst tråden från början, det var jag som startade den!
        Är det nåt av det här du menar att jag missat?

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Enligt min mening har vi djurpoliser Vi har en bra lagstiftning. delegat till Länsstyrelsen o vidare ner på miljökontoret i varje svenskkommun. Dessa rycker ut vid varje anmälan. Tycker ni sett på för mycket amerikanska tv program.
        eller av Solbacka
        Ang. djurpoliser i sverige som vi pratar om i denna tråden så är jag tveksam att detta ska fungera. Självklart vill jag att alla djur ska ha det bra. Men vi har en ganska sträng lagstiftning endå här i Sverige.
        Sedan har den vanliga polisen för få resurser och skulle djurpolisens pengar tas därifrån? De som missköter sina djur (upprepande) får faktiskt förbud att ha djur. Visst är det segt innan det händer något men jag tycker det är ännu värre att det är segt vid barn och kvinnomisshandel.


        Menar du att man ringer miljökontoret eller länsstyrelsen om man hittar misshandlade eller vanvårdade djur?
        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
        Sov gott min Bina älskling
        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #49
          Ursprungligen postat av TinaW
          Jag har läst tråden från början, det var jag som startade den!
          Menar du att man ringer miljökontoret eller länsstyrelsen om man hittar misshandlade eller vanvårdade djur?
          Så klart de är de som är tillsynsansvariga dvs djurpoliser
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #50
            Det är väl ganska självklart att man ringer dem som har hand om dessa ärenden.
            Sedan en Offtopic fråga till Tina
            Hoppas att du har tillstånd att använda din Avatar
            12/ Bara egna foton i forumet
            Bara Zoopet Gold medlemmar kan lägga in foton i forumet. Det är endast tillåtet att lägga in egna foton i forumet. Man kan dock även lägga in andra foton under förutsättning att de finns med bland Zoopets artbeskrivningar samt i medlemmarnas fotoarkiv samt att man då tydligt anger vem som tagit fotot.

            Att lägga in andras foton (utöver vad som ovan angivits) är absolut förbjudet och den som gör det stängs omedelbart av från Zoopet (avgiften anses förverkad). Zoopet kommer dessutom att aktivt hjälpa den som utsätts för fotostölden genom att överlämna namn och adress på den som lagt in foton så att skadeståndsanspråk kan resas.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #51
              Gläder mej att så många Zooister vaknat och skrivit på. Jag skrev på tidigt men det var synd att Katterna inte fick fler underskrifter.

              Ann-Marie

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #52
                Ursprungligen postat av rödtoppen
                Det tillhörde ämnet .
                Som sagt: jag tycker INTE att det behövs djurpoliser. Lagen är tydlig som den är, däremot så är jag för strängare straff för djurplågare och för dem som missköter sina djur.
                Jag tycker också straffen ska vara strängare. Mycket strängare. Fast det finns andra straff i det här landet som också ska vara strängare...
                Självklart är det polisen man ringer till om man ser något och det är de som kommer i första hand. Får de in ett knivbråk samtidigt så förstår man ju att de åker på det. Men är det husinbrott så tar de de stackars djuren först...Självklart måste de prioritera... Eller så deligerar de som Kaj P säger men det är ju säkert på vardagar på kontorstid
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #53
                  Tina W har tillstånd för sin bild
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #54
                    Ursprungligen postat av solbacka
                    Tina W har tillstånd för sin bild
                    Ja, tack för att du svarade.
                    Jag har frågat på wwf (via mail) om man fick använda deras bilder, som för övrigt är gratis att ta hem som skrivbordunderlägg...
                    Dom svarade att så länge det inte var i kommersiellt syfte så var det ok.

                    I tråden "Foton på forumet" diskuterades den frågan den 15 juni och då skrev jag samma sak...


                    Citat:
                    Ursprungligen postat av TinaW
                    Jag använder en av WWF bilder som avatar... men jag har frågat på deras sida om det är ok och dom svarade att så länge det inte var i ett kommersiellt syfte så var det ok.
                    Vill ni att jag ska byta?

                    Nej det behövs inte, har du tillstånd är det OK
                    __________________
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #55
                      Ursprungligen postat av TinaW
                      Ja, tack för att du svarade.
                      Jag har frågat på wwf (via mail) om man fick använda deras bilder, som för övrigt är gratis att ta hem som skrivbordunderlägg...
                      Dom svarade att så länge det inte var i kommersiellt syfte så var det ok.

                      I tråden "Foton på forumet" diskuterades den frågan den 15 juni och då skrev jag samma sak...


                      Citat:
                      Ursprungligen postat av TinaW
                      Jag använder en av WWF bilder som avatar... men jag har frågat på deras sida om det är ok och dom svarade att så länge det inte var i ett kommersiellt syfte så var det ok.
                      Vill ni att jag ska byta?

                      Nej det behövs inte, har du tillstånd är det OK
                      __________________
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Det stämmer som du säger såg dem inläggen också
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • TinaW
                        • December 2005
                        • 194

                        #56
                        Nu har jag kollat en snabb runda på länsstyrelsens sida och jag citerar kort:

                        Det är polisen som ansvarar för den praktiska hanteringen av djuret och som verkställer länsstyrelsens beslut.
                        Misstanke om djurplågeri ska anmälas till polisen som utreder om brott har begåtts.

                        Läs mer på http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/
                        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                        Sov gott min Bina älskling
                        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                        Kommentar

                        • Joacim
                          • December 2003
                          • 964

                          #57
                          Det är, som påpekat, polisens sak att hantera men några speciellt utsedda "djurpoliser" tycker jag inte vi behöver införa. Trots allt så behövs det mer resurser (och troligtvis omorganiseringar) till polis för att få ordning på de problem som drabbar människor i landet och detta anser jag bör ha högre prioritet i nuläget.

                          /J
                          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                          Kommentar

                          • Lene
                            • December 2006
                            • 56

                            #58
                            Håller med Kaj P. Visserligen behöver lander helt klart fler poliser, men att det skulle behövas poliser speciellt inriktade på djurplågeri kan jag inte riktigt skriva på. Som sagt, när det får in en anmälan om misstänkt djurplågeri tar de tag i det så fort de har möjlighet. Givetvis tar det ibland en förskräckligt lång tid, liksom en hel massa andra fall som polisen ska reda ut, men jag måste säga att jag själv inte tror att speciella djurpoliser löser problemen.

                            Fler poliser - ja! Men låt polisen sköta såna uppgifter som bara Polisen har befogenhet att ta hand om, och låt andra myndigheter ta hand om annat, så kanske köerna av olösta fall börjar minska.

                            Kommentar

                            • Lene
                              • December 2006
                              • 56

                              #59
                              Bara ett litet citat från namninamlingssidan: "kor som skulle slippa bli upphängda i sina mular för att dom är bråkiga"
                              Eftersom det alls nämns har det antagligen hänt någon gång i världshistorien, att en ko blivit upphängd i mulen, men kossans lidande skulle förmodligen ta slut lika snabbt som Saddams. Jag gissar att nacken knäcks ganska omgående om man hänger upp en ko i mulen. Visst, det är nog djurplågeri det också, men det får inte mig att skriva på namninsamlingen för djurpoliser.

                              Kommentar

                              • mats m
                                • September 2002
                                • 515

                                #60
                                Hej.
                                Vi har inga straff här i Sverige.DET RÄCKER JU ATT SÄGA ATT DET INTE VAR JAG UTAN HAN SÅ GÅR MÖRDARE FRIA.Ta lindome där en gammal man blir slagen till döds med en stekpanna.Hur skall vi då skydda djur?
                                MVH Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...