Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #61
    Mycket har skrivits här under helgen ser jag. Bl a nämndes det att man inte ska få ansvara för mer än sex akvarier åt andra. Jag har nio akvarier, bor ensam och gillar att resa. Kommer t ex min mamma att begå ett brott om hon ser till mina nio akvarier när jag är ute på en längre resa?

    Olle

    Kommentar

    • discus10
      • April 2003
      • 413

      #62
      Jag har meddelat sydsvenska dagbladet om detta & dom läser igenom lagförslaget. Skickade även länk till detta forum. Så får vi se vad dom tycker om det nya lagförslaget.
      Mvh Jonas
      http://www.discusklubben.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #63
        Tänkte bara tipsa om att läsa förarbetet till lagen i fråga.
        Lagen är ju redan genomförd vad det handlar om nu är att Jordbruksverket har rätt att bevilja undantag till denna lag. På de 14 sidor jag fått från Jordbruksverket så finns inte något förarbete med.

        Kommer t ex min mamma att begå ett brott om hon ser till mina nio akvarier när jag är ute på en längre resa?
        Läser man remissen och följer den så är svaret ja. Vid mötet på Jordbruksverket så betonade de i en annan fråga dock att det handlade om kontinuitet för att man skulle behöva tillstånd.
        Men det var vad de sa - det står inte skrivet så. Bra att du tog upp det så att vi kan ta upp också detta med Jordbruksverket.

        Jag har meddelat sydsvenska dagbladet om detta & dom läser igenom lagförslaget.
        Kul hoppas det ger resultat - NCS kommer självklart att skicka ut info till pressen senare.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #64
          De flesta lagar kompletteras i efterhand med "Allmäna råd", detta för att lättare kunna efterleva lagen. I dessa kan det mycket väl komma någon typ av skrivelse om hur texten skall tolkas.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #65
            Har följt denna tråd och ett par saker som jag inte riktigt fått grepp om.
            Det första är undantagen. Vem vilka är behöriga att ansöka om undantag ?
            Det andra är utbildningen. Är det klart att hemmaodlaren får på sig samma utbildningskrav som zoobutiken ?
            Vad jag förstår är det fritt att skapa ett utbildningsprogram för att sedan försöka få den auktoriserad av jbv.
            Vore det då inte något för Sarf att försöka ta fram och förankra en enklare akvaristkutbildning hos jbv som skulle kunna ge hemmaodlaren behörighet för sin hobbyverksamhet.
            Tycker också att det vore en bra föreningsaktivitet att kunna driva en sådan utbildning som studiecirkel.
            Detta skulle också dra ner kostnaderna för akvaristikutbildningen då detta för föreningen ofta är bidragsberättigat.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #66
              Tycker Kaj är på väg åt rätt håll nu, om vi inte kan lyckas bli undantagna, måste vi försöka lösa det på annat sätt. Exempelvis kan man gå utbildning till fisketillsyningsman via studiecirkel, och med detta följer ett stort ansvar. B.la får du status som "tjänsteman" i eventuella fall av våld från den misstänkte. Om en sådan utbildning kan drivas som studiecirkel, måste även en ""fiskmånglarkurs" kunna göras på detta sätt. Att ta fram ett sådant utbildningsprogram vore kanske något som sveriges akvarieföreningar i sammarbete med SARF kunde göra. Eller är det någon som gnuggar händerna för att de ser möjlighet att göra sig en ordentlig hacka på att hålla utbildningar för tusentals kronor per person, och därmed är negativ till detta.
              En sådan kurs skulle säkerligen kunna höja standarden några snäpp, vad gäller akvaristiken i sverige.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #67
                Vem vilka är behöriga att ansöka om undantag ?
                Undantag kan man inte söka om - kanske man man ansöka om uppskov med att följa lagen.
                Är det klart att hemmaodlaren får på sig samma utbildningskrav som zoobutiken?
                Enligt lagtexten ja. De som inte är undantagna (t.ex. de som säljer mindre än 9 ggr per år) av jordbruksverket går in under definitionen större omfattning och skall alltså då ha samma krav som en affär.
                Vad jag förstår är det fritt att skapa ett utbildningsprogram för att sedan försöka få den auktoriserad av jbv.
                Svar ja.
                Vore det då inte något för Sarf att försöka ta fram och förankra en enklare akvaristkutbildning hos jbv som skulle kunna ge hemmaodlaren behörighet för sin hobbyverksamhet.
                Så kommer säkert att ske - men enklare får den inte vara.
                Men en liknande "skräddarsydd" utbildning har t.ex. kaninavelsföreningen redan tagit fram.
                Dock bör man vara medveten om att det är oerhört mycket jobb att hålla och adminstrera en sådan kurs och eftersom föreningsarbetet sker på ideell basis kan det vara svårt att få ihop tillräckligt med folk som ställer upp.

                Tycker också att det vore en bra föreningsaktivitet att kunna driva en sådan utbildning som studiecirkel. Detta skulle också dra ner kostnaderna för akvaristikutbildningen då detta för föreningen ofta är bidragsberättigat.
                Alla möjligheter kommer säkert att prövas men idag är det väldigt svårt att få bidrag till studiecirklar pga att studieförbunden har fått kraftigt sänkta bidrag.

                Oavsett vilket så gäller det väl i första hand att nu göra vårt bästa för att så få som möjligt drabbas av lagen, om och när sedan det hela beslutats så måste självklart föreningar som SARF och NCS försöka få igång någon form av utbildning.
                Det andra problemet med tillstånd där anges det dock tydligt att det är kommunen (lagstadgat och redan beslutat) som skall utföra detta och detta är ju den stora kostnaden eftersom den utförs årligen.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • llenho
                  • August 2002
                  • 9

                  #68
                  På tal om lagar:
                  Är det någon som har pejl på om akvarifiskar som transporteras räkans som djurtransport? Gör det det, måste man väl egentligen anmäla att man fraktar dem, om det är fler än 2st ;-)

                  Ang lagen:
                  Det är på sätt och vis relativt bra, men den behöver nyanseras så att den fungerar på rätt sätt! Det är absurt att en hobbyodlare skulle behöva gå kurser för att få sälja sina yngel! Beviset för att man klarar av det man sysslar med är ju just att man lyckas odla!
                  Att akvarieaffärer ska ha kunnig personal är dock av godo och om lagen hjälper till här är det bara bra!

                  Ang. att sälja fisk över internet via anonser osv: Vem kan kolla hur ofta man säljer fisk där? man kan ju ha en annons för hur många fiskar som helst och tvärt om. Om lagen är tänkt att kontrollera detta, kommer den att vara tandlösare än en kyssgurami! Vad gäller moms på förtjänst av hobbyverksamhet... Jag är förvånad att det inte kommit tidigare i detta land med världens högsta skattetryck! Jag kommer höakningsfullt att skita det vid de få tillfällen jag kränger några yngel! Jag skattar ju trots allt för el, foder, vatten osv, vilket jag i sådana fall skulle göra avdrag för!

                  Slutsats: Bra att kontrollera komersiella intressen, om det inte redan görs tillräkligt.?
                  Dåligt, meningslöst och slöseri med skattepengar att försöka kontrollera hobbyverksamhet.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #69
                    Är det någon som har pejl på om akvarifiskar som transporteras räkans som djurtransport?
                    Yes, jag vet att de grossister som fraktar fisk sakll ha nagivet på bilen att det är en djurtransport.

                    Ang lagen:
                    Det är på sätt och vis relativt bra, men den behöver nyanseras så att den fungerar på rätt sätt! Det är absurt att en hobbyodlare skulle behöva gå kurser för att få sälja sina yngel! Beviset för att man klarar av det man sysslar med är ju just att man lyckas odla!
                    Att akvarieaffärer ska ha kunnig personal är dock av godo och om lagen hjälper till här är det bara bra!
                    Håller helt med.

                    Vem kan kolla hur ofta man säljer fisk där? man kan ju ha en annons för hur många fiskar som helst och tvärt om.
                    Det blir väl mer ett indicium - annonserar man ofta där så är nog risken stor att någon nitisk (sådana finns det alltid) kommer att hålla koll och anmäla.

                    Jag kommer höakningsfullt att skita det vid de få tillfällen jag kränger några yngel!
                    Så kommer nog de flesta att göra men det hjälper tyvärr inte när man åker dit - då kostar det.

                    vad menas ? skicka svaren till mitt mail tack
                    Läs igenom hela tråden så framgår det nog vad som menas. Om det sedan är något du inte förstår så fråga igen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #70
                      Om det ska bli så svårt att sälja fiskar lagligt i Sverige, är det väl betydligt enklare att få tillstånd att föra ut dem till Norge. Hur mycket jag sedan säljer på en storauktion i Oslo kan väl inte svenska Jordbruksverket lägga sig i?

                      Olle

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #71
                        Kan tänkas att hela familjen får ta och sälja fisk när den här lagen tar kraft för en del! mor 10 gånger flickvän 10 gånger, far 10 gånger,syster 10 gånger, katten 10 gånger... inte för att jag har det problemet - än... tror iofs att jag ska klara mig på de 10 gångerna alla år men... men om man nu har intresset(och det har jag) och inte kan gå utbildningen så får man väl svara en dumt skriven lag med en annan lösning.....
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #72
                          Svar till Olle:
                          Du skrev
                          Bl a nämndes det att man inte ska få ansvara för mer än sex akvarier åt andra. Jag har nio akvarier, bor ensam och gillar att resa. Kommer t ex min mamma att begå ett brott om hon ser till mina nio akvarier när jag är ute på en längre resa?
                          Jag svarade dig tidigare, men mitt svar var fel (blev uppmärksammad på detta av Ola Åhlander).
                          Det finns en definition i texten på vad som menas med "förvaring eller utfodring av djur" - citat "verksamhet som innebär att, mot ersättning, samtidigt och regelbundet ta hand om andras djur". I ditt fall så gäller väl samtidigt och regelbundet (om du reser bort ofta) men du klarar dig om du inte betalar din mamma för jobbet (tror dock det är OK att ge henne en blomsterbukett som tack för hjälpen).
                          För mig är det min son som brukar sköta mina akvarier när jag är bortrest och han brukar få några kronor för detta så för mig gäller alla tre punkterna (ersättning, samtidigt och regelbundet) men jag klarar mig också eftersom jag bara har 5 akvarier.

                          Så avslutningsvis så kvarstår det att det är punkt 2 (försäljningstillfällen) som är det stora problemet, medan punkt 1 och 3 är acceptabla.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Olle A
                            • January 2002
                            • 1661

                            #73
                            Skönt att höra, då slipper jag problemet att välja mellan att alltid vara hemma och att lägga ner tre av mina akvarier. Men att inte få sälja fisk vid mer än tio tillfällen om året är sannerligen illa nog!

                            Olle

                            Kommentar

                            • Olle A
                              • January 2002
                              • 1661

                              #74
                              Kommer det att bli möjligt för föreningar (alltså inte enskilda medlemmar) att sälja fiskar i större mängd? T ex att man ordnar en auktion där alla påsarna bara är märkta med föreningens namn och alla inkomster går till föreningskassan?

                              Olle

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                • October 2002
                                • 604

                                #75
                                Ursprungligen skickat av swetrot
                                Sveriges jordbruksminister heter Ann-Kristin Nyqvist och bland sina ansvarsområden finns djurskyddet. Hon har denna mailadress: registrator@agriculture.ministry.se

                                Jag skriver till henne istället för att rösta i gallupen. Andra som känner sig manade får gärna skriva dit också. Kanske kallar hon upp någon generaldirektör för att förklara sig.

                                Swetrot
                                Jag mailade till henne samt CC Expressen
                                Wilhelm
                                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                                www.ciklid.org www.aquafish.info

                                Kommentar

                                Arbetssätt...