Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Rejält med namnunderskrifter på protestuppropet har inkommit under det senaste dygnet, nämligen 226 stycken och vi är nu uppe i 902. Kul.

    Svar till Kramfors:
    OK, Fohrman du kan har rätt. Punkt 3 är väldigt oklar och lämnar utrymme för tolkningar.
    Ja den är utan tvekan otydlig och det kommer vi att anmärka på i vårt remissvar till Jordbruksverket. Men att det hela avser skötsel av ANDRAS akvarier och inte egna råder det ingen tvekan om.
    Jag skrev tidigare i denna tråd hur Jordbruksverket definierar "förvaring eller utfodring av djur" nämligen så här "verksamhet som innebär att, mot ersättning, samtidigt och regelbundet ta hand om andras djur".
    Så det gäller alltså INTE egna akvarier, därom finns ingen tveksamhet.

    Så jag återkommer igen till att det är punkt 2 - försäljningstillfällen som är "katastrofen".
    Ciklidhälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • medgix
      • August 2002
      • 1

      <b>det kan</b> hända att lagen går igenom. Det är bara bra att vara väl förberedd, så man inte sitter där med 300 skalarer om lagen går igenom.
      &gt;&gt;kjell

      Om jag har 300 skalarer som jag måste bli av med så måste jag alltså sälja dem till max 10 personer. 300/10 = 30 skalarer per person i genomsnitt... Jag hade då aldrig köpt 30 skalarer iaf...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Jag hade då aldrig köpt 30 skalarer iaf...
        Nej en praktisk konsekvens av lagen blir ju att det nästa blir omöjligt att sälja kompisar emellan - bara affärer kan ju köpa 30 åt gången.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          Jag har talat med Jones Fur på jordbruksverket, och har jag framfört Kramfor Koiklubb remiss svar via e-post till henne.
          Med tonvikt på vad som drabbar föreningar som vår.
          Bla. om förvaring av sjuka fiskar, fiskar som ska vara i karantän, fiskar som ska omplaceras, som nu medlemmar gör i sina hem och då kan det bli fler än 6 akvarier.
          Vidare har vi påpekat att det måste vara möjligt för föreningar att ha försäljning av fiskar. Nu när dammarna töms så är det många som har fått Koi/Guldfiskar som de inte har möjlighet att ha själva varför föreningen får överta de fiskarna, likaså akvariefisk yngel och omplacerade fiskar måste föreningarna ha möjlighet att sälja vid fler än 10 tillfällen, för det är ändå inte meningen att det ska behöva fifflas och smygas.
          Allt kan tyckas enkelt om vi hade en lokal där förvaring, försäljning av fiskar kan ske, som vore godkänd av kommunen.
          Likväl att någon som var ansvarig för verksamheten hade gått en godkänd utbildning.
          Men så är det där med pengar, vår förening är pank.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Låter bra Kramfors, hoppas att de tar intryck av ert remissvar.
            Akvaristiska hälsningar
            kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Läste detta roliga inlägg skrivet av Lars Hasvoll Bakke på norska Nettakvariet som en kommentar till lagförslaget
              "Himmel og hav... Denne loven bør kjapt kvalifisere seg til en plass på www.dumblaws.com ved siden av den engelske loven som sier at man kan skyte skotter fra bymuren i York, så lenge man bruker armbrøst..."
              Så nu har Norge ännu en Sverige-historia att tillfoga till sitt kartotek.
              Ha de
              kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                Jag har fått igång debatten på ett par danska forum också:
                http://www.aquaforum.dk
                http://www.akvariesiden.dk
                Jag hoppas det är riktigt att även "grannarna" får skriva på!

                Olle

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1661

                  Har vi kommit över 1000 namn än? I annat fall tycker jag att vi satsar på att passera den siffran idag!

                  Olle

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Vi är nog över 1.000 nu, men jag har tyvärr ännu inte fått in den senaste rapporten. Återkommer så snart jag vet mer.
                    Akvaristiska hälsningar
                    KJell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Rosa
                      • September 2002
                      • 435

                      Nu är det väl inte riktigt läge för detta eller?
                      Eva

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        Varör inte, inte för att jag förringar det som hänt, men det finns väl ingen orsak att lägga ner all verksamhet. Vi skall ju utnyttja vår demokratiska möjlighet.
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          Varför inte det ?
                          Kan man verkligen inte fortsätta denna diskution med respekten och aktningen för Anna Lindh i behåll (för det var det jag antog du syftade på Rosa) ?
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            En tung dag att vakna upp och inse hur bräckligt livet är ibland.
                            Insamlingen går i alla fall vidare eftersom vi självklart även i fortsättningen måste utnyttja de demokratiska rättigheter att protestera som vårt samhälle ger.
                            Insamlingen det senaste dygnet slog rekord och hela 321 skrev på och vi är nu uppe i totalt 1223 namn.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Pålsson
                              • September 2003
                              • 1

                              Vart skriver man på?

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Vart skriver man på?
                                KLicka på JÄTTELOGGAN högst upp på första sidan så kommer du till sidan där du skriver på.
                                Akvaristiska hälsningar
                                KJell
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...