Djurens rätt vill förbjuda akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #16
    Ursprungligen postat av Hepzheba
    Jag tror inte man botar okunskapen genom att förbjuda akvaristiken helt. Bättre med säljare som vill att fiskarna ska få det bra och inte bara är intresserade av att sälja ("självklart kan du ha 15 guldfiskar i en guldfiskskål på 5 liter! ")
    Håller med dig det är för mig helt klart att inte akvaristiken skall förbjudas men tycker att det skulle mer belysas vilka krav som måste uppfyllas.

    Är helt medveten om att det finns många seriösa inom akvaristik.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Den som gjort utredningen är Eva Eriksson, landshövding i Värmland (dock inte värmlänning och inte utsedd av värmlänningar så skyll inte på oss). Nåt som är anmärkningsvärt med utredningen är att Djurens Rätt deltagit i referensgruppsmöten medan ingen från sällskapsdjurssidan överhuvudtaget fått påverka utredningens gång. Detta visar ju på ett allvarligt problem, vi har alldeles för liten tyngd.

      För den som vill läsa alla remisser finns de här:

      Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...


      Nåt som i alla fall är klart positivt är ju att tre akvarieorganisationer lämnat remiss.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Tack för den här informationen som vanligt snyggt jobbat.
        Men vi lastar alla Värmlänningar för detta! Det är ju eran hövding!
        Ursprungligen postat av Bygert
        Den som gjort utredningen är Eva Eriksson, landshövding i Värmland (dock inte värmlänning och inte utsedd av värmlänningar så skyll inte på oss). Nåt som är anmärkningsvärt med utredningen är att Djurens Rätt deltagit i referensgruppsmöten medan ingen från sällskapsdjurssidan överhuvudtaget fått påverka utredningens gång. Detta visar ju på ett allvarligt problem, vi har alldeles för liten tyngd.

        För den som vill läsa alla remisser finns de här:

        Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...


        Nåt som i alla fall är klart positivt är ju att tre akvarieorganisationer lämnat remiss.
        Det var det jag menade med starka lobbygrupper!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Vi kan ju ta en annan remiss också som är lite roligare:

          Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...


          Rena avrättningen...
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Bygert
            Vi kan ju ta en annan remiss också som är lite roligare:

            Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...


            Rena avrättningen...
            Ja fast det är ändå lite underligt att det främsta argumentet (ja nästan det enda) är att det kostar för mycket. Lite av tidens tecken.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja fast det är ändå lite underligt att det främsta argumentet (ja nästan det enda) är att det kostar för mycket. Lite av tidens tecken.
              Det där är en gruvlig feltolkning av vad regelrådet skriver. Det man anmärker på är att utredaren inte tagit reda på hur dyra förslagen är och att man därför inte kan bedöma om de är de bästa möjliga förslagen. Det är nåt helt annat än att det kostar för mycket, det kan man ha en mening om först när man vet vad det kostar.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Bygert
                Det där är en gruvlig feltolkning av vad regelrådet skriver. Det man anmärker på är att utredaren inte tagit reda på hur dyra förslagen är och att man därför inte kan bedöma om de är de bästa möjliga förslagen. Det är nåt helt annat än att det kostar för mycket, det kan man ha en mening om först när man vet vad det kostar.
                Ok - fast tycker liksom det bara är en annan sida av samma mynt. Men det nästan det enda de pratar om är ju - tala om vad det kostar, blir det inte för dyrt så kör vi......
                Det är lite fegt att de inte tar ställning till förslagen som sådana.

                fast viist - jag kanske hårddrar det lite väl mycket - vi får se hur det blir
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Vi kan ju ta en annan remiss också som är lite roligare:

                  Det kan bero på att sidan tagits bort eller att du skrivit en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta...


                  Rena avrättningen...
                  Ja det var ord och inga visor! Läser du alla remisser?
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja fast det är ändå lite underligt att det främsta argumentet (ja nästan det enda) är att det kostar för mycket. Lite av tidens tecken.
                  Det är ju deras jobb att titta på det ekonomiska. Kanske tur att någon gör det också?
                  "Regelrådet är en statlig kommitté. Regelrådet är rådgivande till regelgivaren och granskar utformningen av förslag till nya och ändrade regler som kan få ekonomiska effekter för företagen. Regelrådet tar ställning till om reglerna utformas så att de uppnår sitt syfte på ett enkelt sätt och till lägsta administrativa kostnad för företagen men ska inte ta ställning till förslagens politiska syfte. Regelrådet bedömer också konsekvensutredningarnas kvalitet."
                  Det där med att titta på konsekvenser är nog inte helt fel. Ofta stirrar man sig blind på sin egen sida av en sak och ser inte hur det påverkar annat. Orsak och verkan syndromet.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Piddor
                    • August 2007
                    • 22

                    #24
                    Har väl gått lite väl långt inom en del grupperingar som "värnar" om djurens rätt...

                    Tex att släppa ut minkar och illrar i tusental...jo det är ju slugt! (nu gillar jag inte hur och varför man föder upp dessa djur) Men att släppa ut dem på det sätt som "aktivister" gör är djurplågeri och en stor fara för ekobalansen i området.
                    Sen att det finns människor som missköter sina djur av olika anledningar, det är en helt annan sak!

                    Men Akvariefiskar!!
                    Hmmm, funderar...

                    *Ser framför mig några rödbrända gubbar i tropikhjälmar som viftar frenetiskt med håvarna i vattnet på ett biflöde i amazonas...*

                    *Ser en massiv trålare som rensar bottnen i havet och fångar tusentals ton med fisk och andra marina djur, samtidigt som den förstör bottnen för årtionden framöver...*
                    *jämför*
                    Klart som korvspat att det är "gubbarna" med håvarna som är den stora boven!!

                    Det gäller att lägga krutet på rätt ställe om man ska rädda världen!

                    Snart får man väl flytta ut ur huset för att spindlarna mår dåligt av att frugan dammsugar!!

                    Man blir bara så trött på sådana pajasfasoner!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Piddor
                      Har väl gått lite väl långt inom en del grupperingar som "värnar" om djurens rätt...
                      Jo men samtidigt så måste också vi inom akvariehobbyn ta vårt ansvar - det håller inte att säga - att andra är mycket värre (även om dom nu är det) så därför kan vi fortsätta med det vi gör.

                      Därför är det bra att flera akvarieorganisationer har tagit det hela på allvar och lämnat in svar på remissen.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Piddor
                        Har väl gått lite väl långt inom en del grupperingar som "värnar" om djurens rätt...

                        Tex att släppa ut minkar och illrar i tusental...jo det är ju slugt! (nu gillar jag inte hur och varför man föder upp dessa djur) Men att släppa ut dem på det sätt som "aktivister" gör är djurplågeri och en stor fara för ekobalansen i området.
                        Sen att det finns människor som missköter sina djur av olika anledningar, det är en helt annan sak!

                        Men Akvariefiskar!!
                        Hmmm, funderar...

                        *Ser framför mig några rödbrända gubbar i tropikhjälmar som viftar frenetiskt med håvarna i vattnet på ett biflöde i amazonas...*

                        *Ser en massiv trålare som rensar bottnen i havet och fångar tusentals ton med fisk och andra marina djur, samtidigt som den förstör bottnen för årtionden framöver...*
                        *jämför*
                        Klart som korvspat att det är "gubbarna" med håvarna som är den stora boven!!

                        Det gäller att lägga krutet på rätt ställe om man ska rädda världen!

                        Snart får man väl flytta ut ur huset för att spindlarna mår dåligt av att frugan dammsugar!!

                        Man blir bara så trött på sådana pajasfasoner!
                        Bra inlägg och bra liknelse med de rödbrända gubbarna och trålaren! Den ger lite perspektiv på det hela även om det inte riktigt är så det går till. Även om gubbarna och för all del gummorna finns på riktigt.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Rosse
                          • April 2003
                          • 62

                          #27
                          Det djurens rätt sysslar med är ju djupt etiska och filosofiska frågor, det är därför många reagerar så hårt när de t.ex. pratar om att det inte borde vara en rättighet att hålla djur i fångenskap. Är man van att ha husdjur och ta väl hand om dem så förstår man inte varför någon skulle vilja ta ifrån en den möjligheten. Men DR jobbar inte med utgångspunkten att djuren i fångenskap ska ha det bra, utan anser att människan inte ska ha någon rätt att utnyttja djur på något sätt alls. Jag tycker att det är en fin tanke, och är själv medlem i föreningen sedan länge.

                          Givetvis finns det en annan sida av myntet men jag tänker inte gå in på filosofiska diskussioner här, bara förklara för de som inte verkar förstå föreningens synsätt

                          För övrigt, "det finns mycket värre saker än det vi gör!" är alltid ett värdelöst argument. Alltid. Piddor, du kanske missat att Djurens Rätt även för veganism, vilket skulle innebära slut på trålandet. Mmm.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Jag är djurvän och har i princip dedikerat mitt liv till att minimera människans negativa påverkan av naturen och att få oss att förstå att vi bara är en kugge i ett större maskineri. Jag arbetar också med frågan om matsäkerhet i länder där folk svälter.
                            Men av någon anledning skapades vi eller utvecklades till omnivora (allätande) djur. Vilket betyder att vi är anpassade till att äta en hel massa olika saker. Bland annat kött och grönsaker. Vi har också en rättighet att skörda från naturens skafferi såsom alla andra djur.

                            Jag har ingenting emot veganer eller vegetarianer de som väljer den livsstilen har en självklar rätt till det och även att dela med sig av sin filosofi. Men de har ingen rätt att försöka påtvinga andra detta! Lika lite som andra skall tvinga en vegan att äta kött.

                            Nu kommer en eller kanske ett par djupt etiska och filosofiska frågor.
                            Om alla människor på jorden skulle vara veganer. Vart skulle maten komma ifrån?
                            Kan vi producera nödvändig mängd mat i världen utan att negativt påverka naturen och andra arter?
                            Observera att jag inte är negativt inställd till en mer vegetarisk kost för världens folk men ovanstående frågor borde då besvaras. Jag har häller inte svaren på dessa.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #29
                              Håller med Bossep men vi är väl den enda varelsen på vår planet som håller djur för nöjes skull ?

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #30
                                Det finns ju i o f s många djurarter som har slavar.

                                När det gäller djupa etiska och filosofiska frågor, jo, det är inte fel att ställa dem. Vad det egentligen är som gör att vi tar oss rätten att spärra in och äta upp andra djur, det tål absolut att diskuteras. Det som jag tycker blir fel är när man inte är tydlig med vad man är ute efter. Givetvis så får man tycka och verka för att vi skall sluta hålla djur överhuvudtaget men då tycker jag man skall säga att det är det som är målet. När man har målet att avveckla all djurhållning och försöker nå det genom att gradvis strypa åt, då tycker inte jag att det är ett ok sätt att driva en fråga.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...