Stackars Guldfiskar!!! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #16
    Den var grym den. Stackars mus. Det gick i alla fall fort över.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Akvaristen-GBG
      • July 2011
      • 9

      #17
      Dom måste väl vara döda innan?...

      Kommentar

      • Gur4m1
        • June 2011
        • 96

        #18
        Tänker inte kolla filmlippet :/ Redan sett många med div djur som slits i stycken medan man kan höra hur "coooooolt" det är. Säg till när ni hittar en svensk film så jag får något att polisanmäla. :´(
        Nothing fancy, no tricks...

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #19
          Om man söker på youtube efter "red belly piranha eats" finns gross med filmer där olika levande djur äts upp. Klassikern verkar vara att släppa ned guldfiskar. Pirayorna verkar attackera genom att bita av stjärtfenan först för att förhindra flykt. Sen äter de upp fisken bakifrån och fram. Det hela går relativt fort, på någon minut eller så.

          Men offren gälar ser ut att andas ända tills det bara är huvudet kvar. Så det måste vara exempel på sanslöst djurplågeri.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Äta eller ätas, hur tror ni det går till i naturen?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Äta eller ätas, hur tror ni det går till i naturen?
              +10000

              Kan vara onödigt att mata med levande, men vad är det att bråka om? Händer hela tiden i naturen och kommer alltid att göra. Jordbruksverket planerar väl att skicka ut anställda i naturen som skjuter bedövningspilar på djur som ramlat i piraya-vatten....
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Det där argumentet om att det är ok att mata med levande eftersom sånt händer i naturen är helt värdelöst. För det först eftersom i naturen så har bytesdjuren en sportslig chans att komma undan, det har de inte när man matar med dem i akvarier eller terrarier. Och för det andra, är det ok med matning av levande på den grunden att det händer i naturen så går det inte att hävda det argumentet bara i just det specifika fallet. Då är det i så fall precis lika ok att låta djur i fångenskap svälta ihjäl, det händer ju faktiskt i naturen det också.

                När det gäller att mata levande så är det helt ointressant vad som händer i naturen, det relevanta är om det är djurskyddsmässigt acceptabelt i en miljö där vi tagit ansvaret för djuren. Ibland kan det vara det. Men oftast är det helt onödigt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Menar du mitt inlägg så är det inget argument vare sig för det ena eller det andra, men det vet du lika väl som jag hur det fungerar i naturen oavsett vad djurskyddet säger. Sportslig chans, det var inget vidare argument mot att mata med levande foder eller hur fiskarna/bytesdjuren har det i naturen.

                  Personligen har jag ingen åsikt alls när det gäller den biten när det gäller djur i fångenskap, jag inbillar mig att det är en relativt snabb död för bytet och bra mycket humanare än många sätt som tex akvarister tar bort sina fiskar.
                  Sedan svälter många fiskar ihjäl hemma hos akvarister med, oftast inte pga elakhet/okunskap utan tex att det kan vara svårt att få fisken att äta osv...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #24
                    Jag vill inte ta sida åt något håll, dock är dessa filmer litet osmakliga när innehavarna står och hurrar och säger "wow", "cool" när offren tuggas upp levande bit för bit. Och som de säger själva, de har ingenstans att gömma sig.

                    Av någon outgrundlig anledning far tankarna iväg till kamphundsdebatten...
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                      Jag vill inte ta sida åt något håll, dock är dessa filmer litet osmakliga när innehavarna står och hurrar och säger "wow", "cool" när offren tuggas upp levande bit för bit.
                      Det håller jag med om till 100%!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Men syftet med att hålla akvariefisk är väl att ge dom ett bra liv och om syftet bara är att ha dom som foderfisk så förstår jag inte poängen med detta.
                        Visst har fiskarna i naturen ett oerhört tufft liv och lever i snitt betydligt kortare tid än i akvarium - men bara för att det är tufft där behöver man väl inte ge dom samma liv i ett akvarium.

                        Uppriktigt sagt så är det ju som så att de flesta som kör med foderfisk är sådana som uppriktigt trivs när dom får se fiskarna bli uppätna i akvariet - för dom är dödandet den viktiga delen i hobbyn. När jag hade affär så var jag uppriktigt trött på dessa "machoakvarister" som bara letade efter slaktarfiskar när de skulle handla nya arter till sitt akvarium.

                        De allra flesta fiskar lär sig att äta död föda och det är dessutom som så att om fiskar triggas igång med att bara äta levande så blir får de också ett betydligt aggressivare beteende i akvariet - men det klart det är väl då machoakvaristerna vill ha det.

                        Jag tycker inte att det är hela världen om kanske någon fisk i akvariet råkar bli mat, men att ha en hobby där själva dödandet är en del av hobbyn - då tycker jag att det är fel.

                        När man sätter samman fiskar i akvariet så bör man göra det på ett sådant sätt att det finns goda förutsättningar att de skall trivas ihop. Detta är en del av ett bra akvarium - på samma sätt som skötseln etc. är det
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #27
                          Det där med naturligt, jag köper det helt enkelt inte. Här är en bild som kanske kan förklara något av varför, det handlar om en ormmatning där råttan inte varit helt på det klara med vad det var som var tanken med att släppa den till en orm.

                          OBS! Varning, mycket obehaglig bild!



                          I naturen blir djur uppätna levande, dör av svält, plågas av obehandlade sjukdomar osv. Finns ingen anledning att acceptera det bland djur i fångenskap. Matning med levande innebär en risk, både för att foderdjuret plågas och för att det kan få för sig att försvara sig. Det innebär också en stor risk när det gäller PR-förlust. Alltså skall det undvikas men för vissa djur är det helt enkelt nödvändigt.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av MyrasHusse
                            då tycker jag detta är värre om jag får säga det
                            Vad postar du den där skiten för? Det finns oändligt med äckliga videos på nätet och vi vet alla om att de finns, vi behöver inte släpa dem hit.

                            Annars just vad gäller att mata pirayor med levande däggdjur så är det definitivt bara sadism, det har ingenting med vad som är naturligt eller bra för fisken att göra. Pirayor i naturen äter fisk, de äter inte däggdjur. Pirayor är dessutom i första hand anpassade att ta stycken ur större fiskars fenor, de är dåliga på att döda så det tar längre tid för dem att döda musen än det skulle göra för t.ex. en gädda.

                            Jag har svårt att bli upprörd över att man matar rovfisk med levande fisk. Dels brukar döden då vara snabb, dels är jag övertygad om att fiskar inte har samma mentala kapacitet som däggdjur, och dels är fiskar inte söta och därmed är det mindre sannolikt att nån kvällstidning startar en kampanj att förbjuda akvarier som resultat. Däremot är det som Bygert påpekar sannolikt olagligt, och det är garanterat att ge ens dyrbara rovfiskar sjukdomar och parasiter. Nästan alla rovfiskar accepterar ersättningsfoder, så är man rädd om sina fiskar ger man dem inte levande fisk.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Det där argumentet om att det är ok att mata med levande eftersom sånt händer i naturen är helt värdelöst. För det först eftersom i naturen så har bytesdjuren en sportslig chans att komma undan, det har de inte när man matar med dem i akvarier eller terrarier. Och för det andra, är det ok med matning av levande på den grunden att det händer i naturen så går det inte att hävda det argumentet bara i just det specifika fallet. Då är det i så fall precis lika ok att låta djur i fångenskap svälta ihjäl, det händer ju faktiskt i naturen det också.
                              Värdelöst och värdelöst, det är ju en bedömningsfråga. Att bytesdjuren ska ha en sportslig chans låter äkta svenskt! Det ska vara lika för alla, ingen får särbehandlas.

                              Tycker inte du kan jämföra att mata levande med att svälta ett djur, värdelöst exempel

                              Jaja, ska inte sitta och försvara att mata med levande, spelar verkligen ingen roll för mig. Flännar inte om nån matar sina L. Oculatus med guppy eller om man matar sin arowana med altum (Misstag av Ylipää XD). Lite onödigt dock att mata med möss och ankungar bara för att stå och skratta.
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              • Gur4m1
                                • June 2011
                                • 96

                                #30
                                Jävligt onödigt. Inte bara lite onödigt. Och Daglberg- du har ju uppenbart en åsikt- och andra har en annan. Om det är typiskt svenskt att bry sig om djur så har du nog helt rätt men du får det att låta som någonting dåligt. "Var och en sköter sitt...". Brutalitet mot djur är ju ingen diskussion- och de med lite vett och någon uns av empati är emot detta. Då talar jag om de skrattande pojkarna som matar sina rovfiskar med allt som ryms att kasta i karet.

                                Sen matning av fisk med fisk, vi har regler i Sverige, men sen kan det väl inte vara svårt å förstå att många ogillar även det. Fiskar är inte lika höga som oss så de tror på gud och allsköns men de kan känna smärta. Det räcker för mig att ifrågasätta direkt någon ger levande föda då det inte behövs för djurets hälsa. Eller tex när folk bara är allmänt respektlösa mot foderdjuret. Precis som att jag skulle ifrågasätta om Skansen började släppa in levande kvigor och kalvar till tigrarna, för det är ju naturligt för dem...att döda djur.
                                Senast redigerad av Gur4m1; 12 July 2011, 18:38.
                                Nothing fancy, no tricks...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...