Någon som vet mer om Zoomässan i kungsbacka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    #16
    Puttar upp tråden lite...

    Jag var på zoomässan för första gången för en månad sedan.
    Ok bemötande men allt var svindyrt var min första tanke!

    Andra gången fick vi jättefin hjälp av en liten kille vid köp av L-malar.
    Gick hem med flera fina arter som inte kostade en förmögenhet.

    Malarna ligger ex en och en i olika kar dåligt markerade/prissatta. Svårt att se vad som finns i karen. Vi föreslog att de skulle göra som i Nol, lägga alla viltfångade i ett eller några kar bredvid varandra med bra L-nummer markering/priser på karen. Detta hade killen tänkt på men måste ta upp det med ägaren först som förslag. Ägaren snackade då skit om han i Nol och tyckte att han gjorde helt fel.

    Nästa gång jag var där såg jag en fin malstjärt sticka ut ur ett rör och var nyfiken på hur malen såg ut. Bad ägaren om hjälp.
    Då jag inte hittade karet med malen igen pga att alla såg likadana och tomma ut - sa han:
    -Ta det på rätt sätt nu, men jag har inte tid att gräva i akvariumen när du inte vet var fisken ligger eller vad du ska ha. Särskilt inte på en lördag. Jag har fullt med kunder på kö i kassan för att köpa hundmat.... Jag gick. Min väninna med.

    Dock hade jag sett några Peckoltia Brevis hanar när han grävde och jag ringde på måndagen o frågade vad han tog för den sorten:- Vi har inga sådana malar sa han i tel. Nej, aldrig mer Zoomässan fy...
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #17
      Ursprungligen postat av karinfredholm
      Puttar upp tråden lite...

      Jag var på zoomässan för första gången för en månad sedan.
      Ok bemötande men allt var svindyrt var min första tanke!

      Andra gången fick vi jättefin hjälp av en liten kille vid köp av L-malar.
      Gick hem med flera fina arter som inte kostade en förmögenhet.

      Malarna ligger ex en och en i olika kar dåligt markerade/prissatta. Svårt att se vad som finns i karen. Vi föreslog att de skulle göra som i Nol, lägga alla viltfångade i ett eller några kar bredvid varandra med bra L-nummer markering/priser på karen. Detta hade killen tänkt på men måste ta upp det med ägaren först som förslag. Ägaren snackade då skit om han i Nol och tyckte att han gjorde helt fel.

      Nästa gång jag var där såg jag en fin malstjärt sticka ut ur ett rör och var nyfiken på hur malen såg ut. Bad ägaren om hjälp.
      Då jag inte hittade karet med malen igen pga att alla såg likadana och tomma ut - sa han:
      -Ta det på rätt sätt nu, men jag har inte tid att gräva i akvariumen när du inte vet var fisken ligger eller vad du ska ha. Särskilt inte på en lördag. Jag har fullt med kunder på kö i kassan för att köpa hundmat.... Jag gick. Min väninna med.

      Dock hade jag sett några Peckoltia Brevis hanar när han grävde och jag ringde på måndagen o frågade vad han tog för den sorten:- Vi har inga sådana malar sa han i tel. Nej, aldrig mer Zoomässan fy...
      Tyvärr håller jag med. Dom ljög mig rätt upp i ansiktet och försökte sälja på mig saker man inte behöver osv osv.

      Lång hitoria, men jag kommer aldrig åka dit igen.

      Kommentar

      • Freddan!
        • January 2008
        • 163

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        I regel går vattnet i sådana system genom ett UV innan det trycks tillbaka så det skall inte vara några problem.
        Då är risken för smittspridning betydligt större än om man använder samma håvar i flera akvarium.

        Jag såg en i personalen som använde samma håv i 4 olika akvarium.

        Annars är butiken helt okej i min mening.

        //Freddan.!
        Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #19
          Är det bara jag som tycker att Zoomässan har stort existensberättigande med sitt stora utbud och fantastiska set-up (akvarieställningarnas konstruktion med påfyllining, filter, P10-avdelar till varje kar [titta bakom luckan nästa gång] osv osv)?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Att komma med kritik så här är så blir det nästan uteslutande negativ kritik. Det finns säkert mängder med folk som är nöjda med Zoomässan, annars skulle den knappast finnas kvar som affär och ha det sortimentet som de har.
            Deras kar och ställningar är snygga, och finns att beställa av Akvastabil.
            Att priserna är höga ursäktar de sig med att de har öppet varje dag, men om det är en ursäkt vet jag inte om jag riktigt kan hålla med om.
            De har ett väldigt bra sortiment, nog ett av Västsveriges bästa så det ska de ha credit för.

            Men personligen handlar jag inte där då det inte bara är en gång som jag har blivit illa bemött, och detta inte bara av ägaren. Trots att där var tre som arbetade och jag var ensam kund, fick jag ingen hjälp när jag frågade om fiskarna de hade i karet.
            En annan gång blev jag allmänt idiotförklarad då jag hade andra åsikter om co2 än vad Hasse(ägaren) hade och numera kör jag förbi motorvägen när jag kommer till Kungsbacka.
            Nu ska man inte komma med kritik om man inte kan stå för det, men det är bara att kolla i min profil så är jag inte speciellt anonym.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #21
              Mustachmannen är säkert kunnig som tusan inom sitt område, och det blir nog tufft med ett såpass brett utbud med både hundmat, drag, kaniner, reptiler mm. Dåligt med personal gör inte det hela bättre direkt.
              Ryktet säger ju att Kungsbackabor är lite tätare än Gbg-bor
              så självklart åker de till Zoomässan & inhandlar allt de behöver - till ett överpris, istället för att behöva åka in till Gbg.
              De borde märka karen bättre och se till att fiskarna (malarna) syns så lär det gå fortare att avhandla fiskköpet, det tjänar både konsument & butik på.
              Man ska inte behöva höra att de inte har tid att gräva runt i karen...
              Eller ska man ta en håv själv & kolla läget? Hade nog inte varit så populärt va?
              Senast redigerad av karinfredholm; 10 February 2009, 19:45.
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Har varit där en gång, och tycker att butiken var ganska så kaosmässig. Många skitiga kar, där man inte brytt sig om att märka ut vad för fiskar som fanns där, massor med döende växter man försökte sälja mm..den imponerade inte.
                Iofs var jag där under lågsäsongen, mitt i sommaren, så det kanske spelade in...men butiken har ingen chans alls mot t ex Akvarielagret.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #23
                  En liten parentes: Han där på mässan nämnde att priserna skulle gå upp markant på akvaristik. Det har dom gjort. Absolut. Gjorde en avstickare till Grizzly för att kolla lite medel på hemvägen.
                  Häpnade. Mina algue wafers giant hade på 3 veckor gått upp från 183:- till 189:- till sedemera hela 211:- för 36 giant wafers.. Hoppas det inte går lika illa för fiskpriserna framöver då jag precis tänker sätta upp två nya tankar hemma. Helt OT men ändå tänkvärt.//Karin som haft akvarium i 25 år men som fortfarande är novis ;-)
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    OT - angående priser på fiskar så skulle jag skaffa glasmal, åkte runt och kollade på flera butiker

                    Grizzly tog 59kr styck och sedan tog en affär 60kr st och så där jag handlade malarna tog dom 29kr st !!!!. ibland är det bra att kolla runt innan man handlar.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #25
                      Ursprungligen postat av karinfredholm
                      En liten parentes: Han där på mässan nämnde att priserna skulle gå upp markant på akvaristik. Det har dom gjort. Absolut. Gjorde en avstickare till Grizzly för att kolla lite medel på hemvägen.
                      Häpnade. Mina algue wafers giant hade på 3 veckor gått upp från 183:- till 189:- till sedemera hela 211:- för 36 giant wafers.. Hoppas det inte går lika illa för fiskpriserna framöver då jag precis tänker sätta upp två nya tankar hemma. Helt OT men ändå tänkvärt.//Karin som haft akvarium i 25 år men som fortfarande är novis ;-)
                      Det kommer de o göra om det inte redan gjort det. Detta då allt importeras o våran svenska krona rasat i förhållande till Euro o US Dollar.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • karinfredholm
                        • September 2008
                        • 290

                        #26
                        Det var just det han på zoomässan sa till oss. Gäller väl det mesta inom konsumtion just nu antar jag . Nu måste jag skynda mig & handla mina malawis ;-) Inte mig emot. Ska som sagt sätta upp två nya kar. B.la ett malawikar. Föll för en fisk på zoomässan sist men kunde inte köpa den pga att jag inte hade nåt kar till den: trematocranus placodon - jättefin. Tyvärr lite för stor läser jag nu..men men. Lite roligare än de där tråkiga delfin, blå m.fl i alla fall.
                        Senast redigerad av karinfredholm; 12 February 2009, 11:22.
                        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #27
                          Håller med om att akvarierna ofta är dåligt märkta, nu menar jag inte specifikt på Zoomässan utan på de allra flesta zooaffärer. Det är jättevanligt att det står namn och pris på fisk som inte finns i akvariet, och att det finns fiskar i karet som inte är uppskrivna. Har letat efter en fisk som stått uppskriven på akvariet i en affär i ett halvår, utan att fisken någonsin funnits där när jag med jämna mellanrum besökt affären och ringt. Varför inte bara sudda bort texten då, och skriva nytt om man får in den?!

                          Växter är också ofta dåligt märkta, ofta står att alla växter i baljan kostar 49:- men ingenstans står det vad växterna heter.

                          Jag blir inte särskilt sugen på att handla när det är så... Hämtar man en anställd som först ska komma och kolla vilken växt/fisk man menar, sedan (ofta) ska springa och kolla i någon lista/fråga någon annan vad det är så känns det som man på något vis är skyldig att handla också, även om det inte var vad man är på jakt efter eller priset var för högt. Då får det hellre vara. Jag är likadan i t ex klädaffärer, är något inte prismärkt köper jag det i regel inte.

                          Kommentar

                          • Fösen
                            • January 2009
                            • 383

                            #28
                            Jag var på Zoomässan i Igår är jätte nöjd med mitt köp av hästnosalgätare och picoltia vittata och personalen speciellt han som brukar vara inne vid akvariena och ta upp fiksarna han är nog den trevligaste där

                            Kommentar

                            • Joacim
                              • December 2003
                              • 964

                              #29
                              Jag tycker nog Zoomässan är helt ok speciellt nu efter flytten. Det var väldigt trångt innan dess. Trots att jag jobbar i Kba så är det dock sällan jag besöker dem nuförtiden men å andra sidan har jag inget emot att handla hos min lokala försäljare: Stenåsa Zoo.

                              Synd bara att jag inte har tid och ork med allt för mycket akvaristiska eskapader... :/

                              /J
                              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...