Sär Skrivning! =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • topcabbie
    • January 2007
    • 128

    #31
    Ursprungligen postat av Daniel Blom
    Den roligaste särskrivningen jag hittat på Zoopet är "botten filter".
    44 trådar handlar om filter som tydligen är riktigt kassa.
    Jodå, det finns även kul fisk...
    /Roland
    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
    Hemsida Mina akvarier

    Kommentar

    • topcabbie
      • January 2007
      • 128

      #32
      Ursprungligen postat av erikthur
      Komihåg att svenska är en liten nordisk dialekt som endast cirka 10 miljoner eller så av mänskligheten behärskar. Även om Sverige anses som ett utvecklat land så blir supporten för en så pass liten dialekt begränsad. Mitt rättstavningsprogram protesterar just nu mot ihopskrivningarna av "kom ihåg", "rättstavnings program" och "ihop skrivningarna". Vem har rätt programmet eller jag???
      Ja, nu är det ju så att i alla germanska språk utom engelska, så är särskrivning traditionellt en synd.
      Samtliga nordiska språk (sisådär gott och väl 20 miljoner), tyska (120 miljoner) och holländska (28 miljoner) har samma enkla regel - ord som uttalas som sammansatta skrivs också sammansatt. Det är trots allt lite mer än en fjärdedel av EU-medborgarna, så jag vet inte om jag håller med om att vi talar om ett fenomen i "en marginell dialekt" längre. Debatten om särskrivning rasar i många andra länder än Sverige.
      Den största orsaken är nog angloimperialism
      Att engelskan inte skriver ihop beror förmodligen på att språket är väldigt influerat av franska alltsedan den normandiska invasionen på 1000-talet.
      I de latinska språken (Italienska, franska, portugisiska m.fl.) särskriver man som allmän regel med ett antal undantag.

      Eftersom Zoopet handlar om akvaristik och inte lingvistik så kan man ju ha en del överseende, men det som irriterar mig personligen är att det blir så knöligt att söka, eftersom även allmänna begrepp som vatten värden, botten filter och fling foder inte är samma sak som den hopskrivna varianten. Men inte heller det verkar ju spela så stor roll för de flesta, eftersom folk ju hellre verkar ställa samma fråga om och om igen utan att först läsa det som redan skrivits i ämnet.
      För övrigt tycker jag att Schmetterlingsbuntbarsch är ett rätt festligt namn på "Fjärils ciklid"
      /Roland
      Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
      (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
      Hemsida Mina akvarier

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #33
        Zoopet kräver ju i sig inte några större författarkunskaper och man ska absolut inte känna sig rädd för att skriva av rädsla för att skriva fel. Det är dock viktigt att göra sig förstådd, dålig stavning och särskrivning är två sätt som kan innebära att ett meddelande missuppfattas. Att använda slanguttryck eller fackuttryck (krångliga ord) är ytterligare två sätt att säkerställa att få begriper.. Men somliga kanske inte vill skriva till alla utan bara till en liten klick experter? Det är ju ett eget val.

        Såg förresten att jag inte fått den räkmix som jag bad om i butiken, på förpackningen står det RÄK MIX. Ett betydligt sämre ställe att särskriva på än i detta forum!
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av Daniel Blom
          Den roligaste särskrivningen jag hittat på Zoopet är "botten filter".
          44 trådar handlar om filter som tydligen är riktigt kassa.
          Fast ibland kan ju då ett fel ändå bli en helt korrekt beskrivning

          Rent allmänt så mår vi väl alla bra av om vi kollar igenom våra inlägg en gång extra innan vi klickar på "Skicka svar". Om vi skriver väldigt slarvigt så kan det lättare missförstås och kan vara svårare att förstå för t.ex. sådana som inte är så bra på svenska och sådana som har språkliga handikapp.
          Själv brukar jag ofta upptäcka fel i mina inlägg efter att jag skickat iväg dom, men då är det ju lätt att gå in i inlägget igen och rätta till felet.

          Men självklart är ju inte Zoopet något språkforum utan ett akvaristiskt forum och då får man väl ta det för vad det är med språkliga brister etc. - det viktigaste är ju det akvaristiska innehållet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...