Sär Skrivning! =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mooose
    • February 2007
    • 40

    Sär Skrivning! =)

    Jag är väl lite för mycket ibland.... Men en sak jag måste påpeka är alla särskrivningar på detta forum, oavsett om det är 10-åringar eller 30-åringar som gör det så tycker jag att det är skrämmande.

    Har ingen ork att ta upp alla olika exempel på detta just nu, men det är alldeles för mycket.

    Jag skulle vilja rekomendera att många på detta forum tog 15 minuter av sitt liv och kollade in denna site: www.skrivihop.nu
    Där kan man lära sig ett och annat och förstå vilka pinsamma följder ens särskrivande kan ha.

    Visst, inget fel på små felstavningar osv (det gör jag med) men att ha detta i åtanke när man skriver, oavsett i detta forum eller något annat skriftligt så tror jag att det kan gynna oss alla.

    Hoppas ni tar detta på rätt sätt för det är inte meningen att att vara ord-polis eller något, men jag anser att det är viktigt att vara tydlig i både tal och skrift.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Instämmer....

    Ursprungligen postat av Mooose
    Jag är väl lite för mycket ibland.... Men en sak jag måste påpeka är alla särskrivningar på detta forum, oavsett om det är 10-åringar eller 30-åringar som gör det så tycker jag att det är skrämmande.

    Har ingen ork att ta upp alla olika exempel på detta just nu, men det är alldeles för mycket.

    Jag skulle vilja rekomendera att många på detta forum tog 15 minuter av sitt liv och kollade in denna site: www.skrivihop.nu
    Där kan man lära sig ett och annat och förstå vilka pinsamma följder ens särskrivande kan ha.

    Visst, inget fel på små felstavningar osv (det gör jag med) men att ha detta i åtanke när man skriver, oavsett i detta forum eller något annat skriftligt så tror jag att det kan gynna oss alla.

    Hoppas ni tar detta på rätt sätt för det är inte meningen att att vara ord-polis eller något, men jag anser att det är viktigt att vara tydlig i både tal och skrift.
    ...vårt vackra svenska språk ska vi värna om. Tror ofta anledningen är slarv och stress. Det kostar ju litet tid att anstränga sig skriva förståeligt. Nu verkar "skrivihopsajten" ha lagt ner???? Synd, men jag tror det finns fler, liknande!

    Kommentar

    • Mooose
      • February 2007
      • 40

      #3
      Det finns tillräckligt med avskräckande expempel på skrivihop.nu för att man ska kunna förstå vilken innebörd särskrivning har på det svenska språket, även om siten inte är aktiv

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Brun hårig sjuk sköterska satte i brunstens batterier i sin dildo.. På mitt jobb florerar särskrivningar hos nästan alla under 40, oavsett utbildningsnivå och förmåga att uttrycka sig i skrift. Jag tror att två saker bidrar till detta:

        1. I engelskan skrivs alla ord isär.
        2. Rättstavningsprogram godkänner särskrivningar och är vanligen sämre på "småord" än sammansatta ord. Kan inte Word ordet särskrivning så blir det rödmarkerat men sär skrivning blir godkänt..

        PS
        Fast såhär i ett forum tycker jag att man kan få stava fel, så länge budskapet går fram. Då tycker jag att det är ett större problem när "folk" använder termer som inte alla förstår utan att förklara dem, då går ju inte budskapet fram och man hade lika gärna kunnat strunta i sitt inlägg.
        Senast redigerad av Piscator; 10 March 2007, 10:47.
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          så finns det de med dyslexi och LoS som gör så gött dom kan
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Skönt att någon annan tar upp detta, själv har jag inte vågat....
            Jag håller med om att detta forum verkar vara särskilt svårt drabbat, att läsa ämnesrubrikerna gör mej förstummad ibland...

            Särskrivningar kan man väl knappast skylla på dyslexi? Vanliga stavfel och slarvfel gör alla, men att skriva "botten substrat", "yngel akvarium" eller "bläster sand"???? Jag undrar hur det låter när de som skriver så pratar?
            - Hej, jag vill köpa lite alg tabletter....

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              joppe har väldans med dyslexi och LoS att göra....
              allt beror på grad och vilken form
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Tycker att det är löjligt.
                Folk ska väl inte behöva oroa sig för hur de stavar eller om de inte skriver i hop orden.
                Mooose (med 3 o ???) måste ha läst jättemycket under februari månad, han/hon blev ju reggad då
                / dtoppen /

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Komihåg att svenska är en liten nordisk dialekt som endast cirka 10 miljoner eller så av mänskligheten behärskar. Även om Sverige anses som ett utvecklat land så blir supporten för en så pass liten dialekt begränsad. Mitt rättstavningsprogram protesterar just nu mot ihopskrivningarna av "kom ihåg", "rättstavnings program" och "ihop skrivningarna". Vem har rätt programmet eller jag???
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Tycker att det är löjligt.
                    Folk ska väl inte behöva oroa sig för hur de stavar eller om de inte skriver i hop orden.
                    Mooose (med 3 o ???) måste ha läst jättemycket under februari månad, han/hon blev ju reggad då
                    Tack kunde inte sagt det bättre själv var det nu rätt jag skrev det kan finnas folk som blir upprörda av detta
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Problemet (eller vad man nu vill kalla det, fenomenet, istället kanske ) är på intet sätt nytt. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61671 Gjorde en sökning på gamla trådar för jag kände igen ämnet och HejjsanHopp!! Det finns omnämnt i mer än en tråd .
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av stene
                        Tack kunde inte sagt det bättre själv var det nu rätt jag skrev det kan finnas folk som blir upprörda av detta
                        Upp Rörda kanske ?
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • cobra
                          • December 2004
                          • 1743

                          #13
                          Get a life some body...
                          Fotosidan.se

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av cobra
                            Get a life some body...
                            somebody menar du väl??
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Upp Rörda kanske ?
                              Jag skrev väl rätt det finns så många ord som man undrar om dem ska hänga ihop eller inte då måste man chansa oftast blir det fel eller ser roligt ut på skärmen nästan som man skäms och så ska man vara ett föredömme för yngre som i regel skriver bättre än vuxna gör
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...