Akvarieaffär i Gbg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

Ursprungligen postat av cillan
    Jag tycker i alla fall att det är bra att hane och hona är uppdelade i olika burar vad gäller marsvin och kaninener.
    Det måsta man enligt svensk lag (L 80 kapitel5 paragraf 3: "Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade. Könsmogna okastrerade kaninhanar får inte hållas tillsammans.")
    Men det är ju bra att dom följer den lagen i alla fall...

Utöver detta så skulle det bli kaos med alla gravida kaniner och marsvin om man blandade. Dom gör ju faktiskt skäl för sitt rykte...
    C.Brams

Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Kommentar

• cillan
      • February 2007
      • 562

Jo fast det är inte helt många affärer som har det uppdelat.

Kommentar

• brams
        • June 2003
        • 891

Ursprungligen postat av cillan
        Jo fast det är inte helt många affärer som har det uppdelat.
        Jag är inte riktigt hemma på den delen men vad jag har sett så har faktiskt dom flesta uppdelat,. Annars kommer dom ju sälja djur som är på smällen, det håller ju inte.
        Däremot borde dom nog kolla över vad det står ang burmått i L80. Känns som dom har på tok försmå burar...
        C.Brams

Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Kommentar

• cillan
          • February 2007
          • 562

Fast meningen är ju inte att djuren ska bo där en längre tid.

Jag har inte kollat hur länge den lagen har funnits nu men jag har själv hjälpt en kompis för en sådär 10 år sedan som köpte ett marsvin som fick tre ungar och det finns inget annat sätt än att de blev till i djuraffären men lagen är kanske nyare än 10 år. Vet ändå många djuraffärer som inte har det uppdelat.

Kommentar

• ize
            • May 2004
            • 612

Gnagarburarna är för små, de delar lokal med skrikiga fåglar(vilket de inte får om man ska följa L80), akvarierna är algiga och "fulla" med sjuk eller död fisk. Då räcker det inte med att en person är trevlig och kunnig, han omsätter uppenbarligen inte sin kunskap i praktiken, eller så jobbar han för sällan... imho
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• cillan
              • February 2007
              • 562

Fast många djuraffärer har gnagare tillsammans med skrikiga fåglar. Vid närmare eftertanke har jag nog inte sett nån affär som har skrikiga fåglar och gnagare i olika rum (det är ju i och för sig inte många affärer idag som säljer fåglar utan bara gnagare).

Kommentar

• ize
                • May 2004
                • 612

Då går de isf antingen på dispens eller så bryter de mot lagen... medvetet eller omedvetet spelar ingen roll. Det är din skyldihet som näringsidkare att ha koll på lagrummet som berör din verksamhet.
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• cillan
                  • February 2007
                  • 562

Ja det kan jag hålla med om men det jag menar är att de inte är ensam, ingen tröst heller men man kanske inte ska peka ut bara en djuraffär.

Kommentar

• AppelSaft
                    • May 2008
                    • 1

Hercules zoo är inget bra alls. Jag köpte en fisk där får några år sedan som kostade mig drygt 400kr, den dog efter 1 dygn. Självklart gick jag tillbaka till dem och klagade. De bad mig komma tillbaka med ett akvarieprov så att de kunde se så allt stod rätt till i mitt avkarium, självfallet gjorde jag detta och jag testade själv hemma om det var något fel på vattnet men icke. Dock när jag lämnade akvarieprovet till dem sa de att det var fel på mitt akvarium och det var därför fisken dog. När jag sa imot dem att det inte kunde stämma eftersom jag själv testade akvarieprovet innan ifall det var så att det var mitt fel att fisken dog sa de bara att jag ljög och att jag inte skulle få någon typ av ersättning för fisken. Har aldrig satt min fot där sen dess

Kommentar

• annatzk
                      • January 2008
                      • 165

Appelsaft, vad tråkigt. Men du hade kanske hade mindre precisa mätinstrument. Å andra sidan vet du ju själv om ditt vatten var bra eller inte.
                      Fick du se mätutslaget då, eller sa de bara att det var dåligt?

Jag har alltid fått ett okej bemötande av personalen på Herkules, men visst känner man av den stressade stämningen. Men butiken kan som sagt vara väldigt välbesökt.

Priserna är i vilket fall bra, väldigt mycket ciklider...
                      Jag hade hört mycket bra om dem innan, men jag blev lite förvånad över att de hade både Paroonhaj och hajmal. Nu vet jag inte, de kanske är jättetydliga med informationen om hur stora de blir när man köper dem, men det var ändå nått som förvånade mig.

Annars tycker jag att femmans zoo har ett ganska roligt utbud. Där har jag köpt mina vackra pictusar och tjusiga juliisar.
                      Priserna är lite väl tilltagna, men det har ju med läget att göra.
                      Vad personalen beträffar så tycker jag att det varierar. När jag skulle köpa Pictusmalar blev jag faktiskt varnad för att de blev jättestora och var jätteaggressiva. Detta är ju inte riktigt sant, men man kan ju inte anklaga henne för att försöka lura på mig något.

På Hisingen Zoo tycker jag att de är ok trevliga. Men när jag köpte mina första fiskar där och korkat nog inte läst på innan köpte jag på mig ett par tre blivanda jättefiskar.
                      Deras övriga djurhållning har jag inte reflekterat över, men jag tycker att de är lite smådyra.

Det ska finnas en stor zoobutik i Gamlestaden, någon som vet vilken jag menar?

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

De affärer jag brukar åka till har separata rum för fåglar och smådjur, om de överhuvudtaget säljer det ena eller det andra. En av affärerna säljer inte fåglar längre, på grund av att ägaren blev allergisk. En annan av mina lokala affärer har kanske inget rykte om sig att vara särskilt välskött, men har faktiskt två olika rum för gnagare och fåglar.

Nå´t som faktiskt stör mig lite är när affärer tar till i underkant i artbeskrivningarna vad det gäller fiskarnas maxstorlek, utan det står mest hur stora fiskarna är i affären, och det kan jag se själv.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

• Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

Ursprungligen postat av annatzk
                          Det ska finnas en stor zoobutik i Gamlestaden, någon som vet vilken jag menar?
                          Är zoo-kompaniet

Kommentar

• Ola Åhlander
                            • May 2002
                            • 213

Ursprungligen postat av ize
                            de delar lokal med skrikiga fåglar(vilket de inte får om man ska följa L80)
                            Det finns inget förbud mot att ha fåglar och smådjur i samma lokal. Det som står i L80 är att "Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte
                            störs i onödan av andra djur eller av människor."
                            Uppenbarligen så anses inte "skrikande fåglar" vara störande för smådjur, eftersom det godkänns av miljöinpektörerna.

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

Fast den erfarenheten jag har av herkules är att första gången jag var där och bara tittade så pratade jag mest med en medelålders-äldre man och han var jättetrevlig men när jag skulle handla (mitt andra besök) så var det en medelålders-äldre kvinna. Det var jag och så en familj till som lungt och stilla tittade och frågade lite om vad de hade för akvarie och vad de kunde få hem, inget avancerat. Möjligtvis kom det in nån mer och köpte det den skulle ha men gick sedan igen.

Jag tycker faktiskt inte att det är mycket människor på samma gång i en butik där det jobbar två stycken. Har de en per kund plus att en får vänta så är det väl inte för många?? Dessutom tog mannen den kunden som bara var inne, köpte och gick emellan frågorna från familjen. Klarar man inte av att det kommer kunder kanske man inte ska ha en affär för det är ju vitsen med affären att det ska komma kunder.

Måste åka till Zookompaniet eller importaffären (kommer inte ihåg exakt vad den heter men den har nämnts i den här tråden). Det var rätt kul (lite off topic men ändå), jag hade varit på östra och skulle sedan ta spårvagnen därifrån (åkte taxi dit) och när jag åker där så tittar jag runt omkring mig så ser jag en skylt med just importaffären. Så nu vet jag hur jag kommer dit, med spårvagn 1 (eller med buss 17). Jag lär mig mer och mer för varje dag ;-)

Kommentar

• dyGGz
                                • January 2009
                                • 12

Trop akvariefiks import är den seriösaste i stan tycker jag och där finns bara akvaristik och mycket att titta på, Och tommy som jobbar där är mycket trevlig o tar sig tid till att prata en stund om man vill tjöta lite,men som någon sa lite mer växter hade vart skoj..

(Billigare än tex herkules tycker jag)
                                Men herkules är absolut en väl värd butik att åka till..

Mvh..
                                720 lit

Kommentar

Arbetssätt...