Svenska namnregler? Slöjstjärt eller slöjdstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Kommentaren ang. zoopetnamn var inte på något sätt menad som kritik, menat som att "även jag" begriper att det finns ett visst inslag av att "Man måste nog acceptera att allt faktiskt är OK så länge det inte finns något övergripande organ som är beredd på att ta fram en "namnmall"".
    Nej jag trodde inte det heller - men la ändå in en brasklapp pga att Zoopet på vissa andra!!! hemsidor har kritiserats för vi anger "alla" namn.
    Värt att notera är ju också att vissa fiskar heter olika i olika delar av Sverige. När jag hade affär i Kalmar så använde jag "Kalmar-namnen" eller om det nu var "Smålandsnamnen", men så flyttade jag ju till västkusten (bästkusten, regnkusten - valfritt) och då hette vissa arter nåt helt annat.
    Nej nog vore det bra om det kunde komma igång nåt liknande i Sverige som tydligen är på gång i Finland.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Magnus W
      • March 2003
      • 247

      #17
      Ursprungligen skickat av Lenmar
      Å vad blir gurami i plural? Platy? Molly?
      En guppy, en gurami, en molly.
      Flera guppy, gurami, molly ...

      lätt som en plätt -- MW
      Plats här för fyndig signatur

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #18
        OM man nu vill ha dessa namn i plural, vad sägs om följande; en molly, flera mollys? guppys, guramis? Eller varför inte, diskusar? Är det någon som tycker en guppy och ett gäng guppys låter helt fel? för mig faller det naturligt att böja det på detta viset. Ingen som har lyckats missförstå mig iallafall. Men vad vet jag?
        Black Molly

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #19
          Vi har inte plural S på svenska så det du föreslår är "helt fel" men fullt begripligt. Plural S funkar inte bra att sätta i bestämd form utan man får då "guppysarna". På svenska har t ex baby (singular) utvecklats till bäbis (singular) som i plural blir bäbisar och plural bestämd form bäbisarna. Vi har helt enkelt problem med den här typen av låneord. Däremot funkar diskus (singular) diskusar (plural) utan ett enda problem.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #20
            Hur blir det om fiskarna bara har vetenskapliga namn? Får man böja veneskapliga namn?
            En bifasciata, flera bifasciator, den bifasciatan, de där bifasciatorna?
            En urophthalmus, flera urophthalmusar, den urophthalmusen, de där urophthalmusarna?
            Krångligt... :P
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #21
              Får man böja veneskapliga namn?
              Får och får. Dina börjningar följer de svenska börjningsreglerna. Men nu känner jag att jag verkligen börjar komma ut på svag is då jag i princip anser att jag inte kan ett smack om sån't här. Fast om man inte vet något så vet man inte om man har fel och då är det ju bara att stövla på!
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #22
                Då stövlar jag på även i fortsättningen. =D
                Fast nog ser det ju lite yxigt ut, framför allt så låter det märkligt om man försöker sig på att uttala "urophthalmusarna"...
                Eller... *bläddrar i en akvariebok*
                Försök uttala "Mastacembelus erythrotaenia", sätt sedan "De där" framför och krångla fram pluralformen och försök uttala det också...
                Handelsnamn är guld!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                  Det finns väl bara två vägar att gå, guramier eller guramifiskar.

                  Guramier - rätt ok
                  Guppier - lite knögligt guppyfiskar? guppisar?
                  Platier - nä va'? platyer?
                  Molly - mollier, mollyer? mollisar?
                  Ah, men det finns en tredje väg:

                  En guppy, flera guppy.
                  En gurami, flera gurami.
                  En platy, flera platy.
                  etc...

                  "En gurami, flera guramis" är väl däremot enl. Svenska Akademin helt ute.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    Svenskafröken vill bara säga att jag personligen skriver flera Guppys, Guramis osv... orkar bara inte krångla till det, och det låter faktiskt bäst i mina öron... Hade en Terrier en gång... insåg att flera än en kunde jag inte ha... för hur säger man då i plural...
                    Finns andra mysko saker... Lätt att säga att något är typiskt Jämtländskt, eller hur... Men om man kommer till er på bästkusten då... typistkt Västkustskt... prova att uttala det ni!!! Kan tillägga att det är kul att lära sig att uttala det, en kul grej att ta till på fest... Plötsligt tror alla att dom druckit för mycket...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Vi har helt enkelt problem med den här typen av låneord.
                      Nä, Sture & SAOL har problem med den typen av låneord. Svenska språket hade bara, om det fått rå sig själv, lagt sig till med 's' som pluraländelse.
                      Jag skriver fortfarande t.ex. 'videos' och 'site' bara för att jag stör mig så på folk som vill ha renrasigt språk (som Sture) - svenska språket har aldrig varit renrasigt förr, varför börja nu?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Black_666
                        • October 2003
                        • 475

                        #26
                        om vi ska roa oss med att bråka med ord, hur böjer ni detta; tänk er att ni är ute och skrämmer ett rådjur. Hade det varit en älg hade man kunnat säga "en rädd älg", men nu är det ett rådjur, så då blir det "ett rädd rådjur" eller "ett räddt rådjur" och båda låter hiskeligt fel i mina öron. Om ni har tråkigt så försök att säga "ett räddt rådjur" utan att bli helt knollriga.
                        Black Molly

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #27
                          Ingen böjning alls är förstås en möjlighet, men svenska språket, inte bara Sture, har faktiskt problem med plural S eftersom bestämd form blir jobbig dvs. radiosarna. Det var det jag menade.
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          Arbetssätt...