Svenska namnregler? Slöjstjärt eller slöjdstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Svenska namnregler? Slöjstjärt eller slöjdstjärt?

    Råkade snubbla på Artdatabankens arbete med att ge ut Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna. Deras namnprinciper för svenska namn var intressant (se även http://www.artdata.slu.se/Svenska_artprojektet.htm )

    1 Om etablerade namn redan finns, behåll dessa så långt som möjligt.
    (Ju vanligare och mera välkänd arten är desto starkare bör denna princip gälla. För arter som är lite kända eller där namnet är fullkomligt missvisande kan principen lättare få stå undan. Likaså kan smärre språkliga justeringar eller förkortningar lättare accepteras om det är uppenbart att namnet avser samma art som tidigare.)

    2 Namnet bör säga något om arten, t.ex. om hur den ser ut, var eller hur den lever, speciella beteenden eller lätet.
    (Undvik samtidigt att namnge efter karaktärer som är svårobserverbara, som t.ex. kräver avancerad teknik för att avgöra.)

    3 Namnet bör inte vara direkt missvisande.
    (Om namnet t.ex. bygger på helt felaktig uppgift av värdväxt bör det bytas.)

    4 Namnet bör vara så kort som möjligt.

    5 Undvik flerordiga namn.
    (Detta görs helst genom att finna alternativa benämningar i stället för att dra samman ett adjektiv med huvudnamnet.)

    6 Undvik namn som kan leda till inbördes förväxlingsrisk.
    (T.ex. kan rökfärgad säckspinnare resp. röksäckspinnare lätt förväxlas.)

    7 Undvik självmotsägande namn.
    (Dvärgjättemal eller röd grönbena är mindre lämpligt.)

    8 Undvik personnamn.

    9 Namnet bör vara lätt att uttala.

    10 Det vetenskapliga namnet kan vara en inspirationskälla men bör normalt inte användas rakt av.
    (Risken är stor att det vetenskapliga namnet byts ut och då har plötsligt det svenska namnet inget berättigande. Dessutom säger ofta ett vetenskapligt namn inget för lekmannen, även om ett latiniserat svenskt namn kan vara stöd för att minnas det vetenskapliga.)

    11 Namnet får gärna spegla grupptillhörighet men bör samtidigt kunna överleva förändringar i klassificeringen av gruppen.
    (Undvik dock att spegla hela systematiken i artnamnen. T.ex. kan familjen Julidae heta kejsardubbelfotingar medan arten Julus terrestris kan benämnas dolkkejsarfoting eller t.o.m. något där systematiken inte alls speglas.)

    12 Humor och fantasi är tillåtet så länge detta underlättar memorerandet av namnet, men namnet får inte vara löjeväckande eller anstötande.

    13 Hellre vackra och intresseväckande namn än sådana som ger negativa associationer.

    14 Undvik att namnge en av arterna med enbart gruppnamn och andra med epitet + gruppnamn.
    (Sålunda inte guldbagge för en art och nordguldbagge för en annan.)

    15 Namnet bör vara tidlöst, undvik ”allmän”, ”vanlig”, ”dansk”, etc.
    (En arts vanlighet och utbredning kan ändras relativt snabbt.)

    16 Använd hellre större och mindre än stor och liten; fast undvik helst dessa epitet helt och hållet.
    (Stor och liten är kontextberoende – jfr stor rödmyra med liten skrikörn. Det är svårt att tala om flera ”liten ekbock”, och namnet går inte att ha i bestämd form (utan att böja – den “lilla ekbocken”). Det finns också större risk för missförstånd huruvida adjektivet tillhör artnamn eller inte om stor och liten används.)

    17 Namnet ska vara språkligt korrekt och ta hänsyn till svenska ordbildningsregler.
    (T.ex. är placeringen av “s” viktig så att inte felsyftningar uppstår.)

    18 Vid sammansatta namn bör de enskilda ordleden vara lätt identifierbara för att undvika missförstånd.
    (För namnet “Kvicksandbagge” är det inte klart om det är en kvick sandbagge eller en bagge som lever på kvicksand.)

    19 Finns norska, danska eller finlandssvenska namn på motsvarande arter bör dessa värderas för att i görligaste mån nå ett enhetligt namnskick inom Norden.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Haha... Antar att inte bara jag stört mig på alla slöjdskärtar. Slöjskärten måste vara sverigest mest felstavade fisk; jag tycker man oftare ser slöjdstjärtar eller (min favorit) slöstjärtar än slöjstjärtar...

    Och slöjstjärt är tillochmed ett beskrivande namn: kräket har slöjformade stjärtfenor. Men inte ens det hjälper.

    En annan brännande fråga: vad heter guppy i plural?

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      En annan brännande fråga: vad heter guppy i plural?
      guppissar
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Å vad blir gurami i plural? Platy? Molly?
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Det finns väl bara två vägar att gå, guramier eller guramifiskar. Problemet är att ändelsen "fiskar" änvänds för att beskriva hela grupper och kan bli missvisande (inte som radio radioapparater). Ibland har ju akademin gått med på plural s + svensk ändelse så "guppisar" är inte 100% skämt. Bäbisar tror jag är ok nummera.

          Guramier - rätt ok
          Guppier - lite knögligt guppyfiskar? guppisar?
          Platier - nä va'? platyer?
          Molly - mollier, mollyer? mollisar?

          Böja låneord tycker ju svensklärare är kul och det finns några sådana på zoopet har jag för mig
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Kan ni inte ramsan?

            "Det är lättare att stjäla en stjälk än att stjälpa en stjärna med stjärten"

            Alla "stj-ord" som finns i svenska språket. Lärde jag mig i 3e klass av en duktig lärare. 1971 vad det visst...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ja enligt Ola (guppy-guppissar) blir väl då Platy i plural - platissar eller med ett finare ord diskus

              Annars var det en massa fina regler - tyvärr är det dock så att det inte är en som "bestämmer" - därav den stora variationen vad gäller handelsnamn.
              För något halvår sen så hade vi ett möte i de olika akvarieorgansiationerna i Sverige där jag hade som förslag att vi gemensamt skulle ta fram en "mall" för de olika fiskarterna men tyvärr var intresset minimalt från de övriga så det blev inte något av med det.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Jag har en bekant i Finland som fått i uppdrag att "ta hand om" de finska namnen på akvariefiskar utifrån givna regler. Det är Finska Naturhistoriska riksmuseet som håller i det har jag för mig.
                men tyvärr var intresset minimalt från de övriga så det blev inte något av med det.
                Rätt tillfälle att ta upp den här typen av frågor är nog SARFs riksstämma + meddela icke SARF-anslutna specialföreningar. Problemet med svenska namn enligt mig är att de inte är "fina nog" (näsan i vädret, vetenskapliga namn är bäst) samt att det finns en störande "allt är ok" mentalitet. Språk är till för att bli förstått!
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Problemet med svenska namn enligt mig är att de inte är "fina nog" (näsan i vädret, vetenskapliga namn är bäst)
                  Är det verkligen så - det är ju inte frågan om att ersätta utan att komplettera.

                  det finns en störande "allt är ok" mentalitet.
                  Man måste nog acceptera att allt faktiskt är OK så länge det inte finns något övergripande organ som är beredd på att ta fram en "namnmall". Jag tror faktikst också att de kommersiella aktörerna på marknaden med glädje skulle ta emot och i möjligaste mån följa en sådan mall om den existerarde.

                  Språk är till för att bli förstått!
                  Håller helt med.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • robban
                    • February 2003
                    • 322

                    #10
                    slöjdstjärt är väl en bakdel i trä?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Det du kallar för ointresse kan jag inte se på något annat sätt än att det inte uppfattades som om det fanns ett behov och den uppfattningen vet jag att en hel del akvarister har med motiveringen att de vetenskapliga namnen är bäst och att det bästa vore om alla använde dem. Det ser jag som en utopisk och naiv inställning.

                      Samtidigt har ju zoopetnamnen gett viss förvirring, även de som är väldigt bra, då folk frågar efter fiskar som ingen har hört talas om. På zoopet är ju inte det ett stort problem, men på andra sidor.

                      Sedan tycker INTE jag att vi ska acceptera kufnamn på fisk som redan har har inarbetade namn och orsaken till det är att ingen tjänar på att bli missförstådd. Samtidigt finns det namn som är bättre än andra och listan som jag gav ovan har lite råd om vad som är ett bra namn.

                      Personligen så tror jag att intresset för att upprätta en lista med använda namn + nya bra namn utifrån kriterier som de ovan är stort. Man måste bara hitta rätt eldsjäl. Jag hade glatt arbetat med den här frågan stenhårt tillsammans med andra intresserade om det inte var helt omöjligt för mig av diverse orsaker. Däremot skulle jag kunna jobba med den lite halvslött
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Du Ola - språk är ännu lättare att förstå om man då och då börjar på nytt stycke

                        Samtidigt har ju zoopetnamnen gett viss förvirring, även de som är väldigt bra, då folk frågar efter fiskar som ingen har hört talas om.
                        Zoopet har ingen ambition att vara namnpolis, namnjury etc. etc. utan under handelsnamn finns angivet samtliga handelsnamn jag hört eller läst utan att värdera de olika.
                        Själv skulle jag tycka det vore mycket bra om någon/några med bred kunskap kunde ta på sig att upprätta en norm för ETT "korrekt" handelsnamn på resp. arter.
                        I så fall är vi klart helt beredda på att bygga om alla artbeskrivningar och då använda två rubriker som t.ex. "Korrekt handelsmamn" resp. "Ej giltigt handelsnamn" eller något liknande.
                        Jag var själv beredd på att dra ett stort lass när det gällde detta - men jag fick tyvärr inte övriga organisationer med mig.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Du Ola - språk är ännu lättare att förstå om man då och då börjar på nytt stycke
                          Fuskigt att rätta i efterhand
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            • June 2002
                            • 1081

                            #14
                            Jag tar åt mig av kritiken och har smaskat in ett gäng stycken i mitt förra inlägg.

                            Kommentaren ang. zoopetnamn var inte på något sätt menad som kritik, menat som att "även jag" begriper att det finns ett visst inslag av att "Man måste nog acceptera att allt faktiskt är OK så länge det inte finns något övergripande organ som är beredd på att ta fram en "namnmall"".

                            Jag har själv funderat på det här relativt seriöst sedan jag fick reda på att det skulle göras på ett rejält seriöst sätt i Finland.

                            Det finns ju några listor på nätet där man kan få relativt vettigt genomslag och dit hör SARFs odlingskampanj och Zoopet. Råden ovan skulle som sagt underlätta.
                            Mvh. Ola
                            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              • June 2002
                              • 1081

                              #15
                              Fuskigt att rätta i efterhand
                              Du hann komma imellan! Jag skrev nästa svar samtidigt. Ser mig själv som oskyldig till att vara fuskig.
                              Mvh. Ola
                              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...