Sluta sno mina bilder och artiklar!!!!!!!!!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    Sluta sno mina bilder och artiklar!!!!!!!!!!

    Hej!
    Ni får ursäkta tonen, men jag är så jä-la förbannad just nu. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ner på min hemsida men det är massor och nu består den av över 100 olika sidor och jag är väldigt nöjd och stolt över den. Men titt som tätt så dyker det upp nya hemsidor som folk så glatt gör reklam för t.ex. här i forumet på Zoopet där de har snott ca 90% av innehåll och bilder från andra sidor på nätet.
    Den senaste sidan som dök upp är denna http://medlem.spray.se/mazi666/
    Hoppas jag får lägga ut adressen så här, för jag vill inte bryta mot några regler. Men på den här sidan så finna massor av material från Zoopet och även från min hemsida och den här personen har i alla fall inte frågat mig om lov och jag tror ju inte han har frågat Kjell eller Christian heller.

    Dessutom så står det så här på startsidan "På denna sida finns det inte artbeskrivningar, men det finns en massa annat som vanligtvis inte finns på andra akvariesidor."
    Då undrar jag hur man kan skriva att det finns sånt som inte brukar finnas på andra sidor när i princip hela innehållet är kopierat från andra sidor?

    På min startsida så har jag dessutom strivit så här:
    "Jag som har gjort denna hemsida heter Maria Augustsson och bor i Falun. Allt som finns på denna sida är förbjudet att kopiera, ändra eller använda utan mitt tillstånd.
    Har du några frågor eller funderingar kan du höra av dig till mig på amaria@hotmail.com"
    Kan det bli tydligare än så? Jag tycker inte det, så snälla ta bort det du har stulit från min hemsida.

    Mvh Maria http://hem.passagen.se/maria_augustsson/
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    #2
    Jag håller med dig Maria.. Måste bara säga att jag älskar att vara på din sidan.. Tycker det är för jävligt när folk tror att ingen kommer att se att man har snott bilder eller något annat.. Om man använder dom och man har lov så tycker jag att man kan skriva tex: "Jag använder mig ut av dom här bilderna med tillstånd från...." va det nu kan vara..
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Klar som korvspad att dom har brutit mot din upphovsrätt. Maila dom och säg som det är. Tar dom inte bort sidorna så maila ägaren av servern det ligger på. Hjälper inte det får du väll polisanmäla dom.

      Kommentar

      • H.G
        • April 2003
        • 183

        #4
        alltid detta tjat om copyright, vart fick ni era bilder ifrån? ritade ni dem själva? Och er fakta, läste inte ni den ngnstans? Om det inte är rakt av, utan omarbetet så är det helt okej.

        -------------------------
        168 liters malawi

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Lägg in ett script som förhindrar högerklick på bildsidor.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • gosatta
            • December 2002
            • 2669

            #6
            Självklart har man tagit alla bilder på sin egen sida?

            sen att ta info är inte samma sak som att ta hela texter.
            kalla du copyright för tjat men utan den hade det inte funnits sånna här sidor eller bra fackliteratur etc.

            Mariaa hoppas du har mailat och sagt det till ägaren också!
            /Mats Åhrman
            http://www.gosatta.org
            http://www.stockholmsciklidklubb.com
            http://www.ciklid.se

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              #7
              Minst 98% av bilderna på sidan http://medlem.spray.se/mazi666/ består av zoopets bilder..
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • Mariaa
                • January 2002
                • 591

                #8
                Hej!
                Tack för ert stöd!

                marcus_swe: Jag har redan mailat till personen bakom sidan.

                H.G: Jag fick mina bilder från min egen kamera som jag har använt för att ta kort på mina egna fiskar mm. Den fakta som fanns på denna sida som var tagen från min sida är kopierad rakt av, det är till och med samma teckensnitt på texten. Men om man läser massor av fakta på olika sidor och sedan sammanställer det till en egen text så är det ju självklart inga problem, eller om man bara skulle kopiera någon liten mening så skulle jag nog inte bråka, men det här var så mycket mer än så.

                Mvh Maria

                Kommentar

                • ricke
                  • February 2004
                  • 352

                  #9
                  förstår dig maria attt du blir sur

                  Kommentar

                  • Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

                    #10
                    Hej!
                    Kramfors:Viste jag hur man gjorde det så skulle jag ha gjort det för länge sen. Men jag brukar låta folk låna bilder från min hemsida om de bara frågar om lov först och jag kan se att de har en seriös sida.
                    Mvh Maria

                    Kommentar

                    • marcus_swe
                      • July 2003
                      • 483

                      #11
                      Tycker inte du skall lägga in det script som göra att man inte kan högerklicka. Detta är mycket störande då det försvårar när man skall surfa runt på sidan (open in new window).

                      Det skall inte behövas heller. Folk skall fatta att dom inte får lov att stjäla saker.

                      H.G. Är du dum? Tror f:n att man inte går och snor andras saker utan att fråga.

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Dessutom är det lätt att ta bilderna genom att göra skärmdump på hela fönstret, så scriptet hjälper inte nåt vidare.

                        Kommentar

                        • H.G
                          • April 2003
                          • 183

                          #13
                          sen att ta info är inte samma sak som att ta hela texter.
                          kalla du copyright för tjat men utan den hade det inte funnits sånna här sidor eller bra fackliteratur etc.
                          Om alla sidor på internet kopierade riktig och korrekt fakta från andra sidor skulle väl det finnas oändligt många bra sidor med enbart bra fakta, eftersom den är tagen rakt av från en säker källa?

                          Sen kan det disskuteras vad som är syftet med att göra en likadan sida.
                          -------------------------
                          168 liters malawi

                          Kommentar

                          • H.G
                            • April 2003
                            • 183

                            #14
                            H.G. Är du dum? Tror f:n att man inte går och snor andras saker utan att fråga.
                            Tackar som frågar, med ditt yrkesval kanske jag borde fråga dig samma sak? Jag har 20.0 i gymnasiebetyg, vad har du?

                            trodde tiden med personangrepp på zoopet var över... men men.
                            -------------------------
                            168 liters malawi

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #15
                              Jag har raderat sidan nu. Jag höll på att ändra den, men jag hann inte publicera den innan jag läste detta ämnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...