Jag håller med! När jag var ute efter lite fiskar såg jag att guppyerna kostade trettio kronor styck! Lite dyrt? Dessutom kan de inte behandla djuren rätt.
De är så noga med att man skall vänja fiskarna ordentligt vid nytt vatten så att de kan aklimatisera sig, vilket är sant, men när jag avr där och handlade slängde hon i Guppy, Svärdbärare, två Mollyer och fyra Platyer i samma påse! De hade alltså varit i olika akvarium. Lite för oansvarigt för min del!
samma akvarium jaha och? har du tänkt på att många butiker har system som cirkulerar vattnet genom fler akvarium så att det exakt samma vatten i allihoppa?
men när jag avr där och handlade slängde hon i Guppy, Svärdbärare, två Mollyer och fyra Platyer i samma påse! De hade alltså varit i olika akvarium. Lite för oansvarigt för min del!
Okej att slänga fisk är definitivt inte acceptabelt, men som gosatta skriver så lär de sannolikt ha samma vattenvärden i alla akvarium i affären så att det rörde sig om olika akvarium spelar knappast inte någon roll.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Till Stockholm och Uppsala och deras trevliga (och dyra) akvariebutiker åker jag för nöjes skull och då slösar jag gladeligen.
Har jag plankerade, icke akuta, dyra inköp på gång, då skriver jag ihop en beställning till Tysklands- eller Danmarksbutikerna tillsammans med kompisarna.
Det är lite av en högtidsstund att gå runt på Akvarielagret med en mugg ångande kaffe i handen och spana in alla fina fiskar som man annars bara ser i akvarieböckerna! Sen kan man ju faktiskt göra riktiga fynd i deras rea-korg.
Sen har Akvarieleasing begagnade prima akvarietillbehör till en bråkdel av nypriset, där kan man verkligen fynda ibland! Bättre begagnade akvarier med bänkar och alla tillbehör ska man också fråga efter där, de finns oftast inte i butiken utan ute på lagret.
Gröna plast t-kors köpte jag en hel karta av (20 st.)för 5 kronor ute vid konkursutförsäljningen nära Solvalla, de hade öppet från april till september förra året, vilken guldgruva! Allt är inte dyrt i sta´n, om man har tid att rota runt lite!
Rekomenderar varmt Akvarieleasing i Sundbyberg. Billigt, stort och vänligt. En bit att gå från tunnelbana eller pendeltåg dock, men det är det värt. Annars så är Akvarielagret nästan lika billiga, men det brukar vara mer folk där (i allafall om man åker dit på en lördag).
<font color="red">Jo, jag var där för 2 veckor sedan, mycket bra butik och priserna var helt OK! Jag tycker inte det var långt att gå från tunnebanan, du gick av i Duvbo va?</font id="red">
Nån (jag har glömt vem eftersom den här tråden är så lång) skrev o beklagade sig över det dåliga utbudet av växter, och jag kan inte annat än att hålla med! Dessutom vet de i affärerna nästan aldrig något om växter. Så det finns bara en sak att göra och det är att köpa via nätet. Jag kommer (nog) aldrig att köpa växter i en affär igen. Det skulle vara om jag råkade springa på nån som jag visste vad det var, men aldrig mer köpa för att "prova".
Sen du med mostern eller vad det var, som hade uppfödning av vinthundar o travhästträning på sin herrgård. Om det är din verklighet så förstår jag din inställning till eget företagande lite bättre...
Många av mina kompisar har eget och de sliter häcken av sig med pappersarbete på "fritiden" och långa arbetsdagar och lite pengar. Phua, det skulle jag aldrig gå igång men.
Som jag ser det så finns det inget fel i att fråga efter billiga affärer. Har man inte pengar så har man inte. Vill du få en billig hobby så gå med i en akvarieförening! Det finns ett stort gäng i Stockholm. Sedan kan man ju sköta sin fisk, då lever en hel del arter "för evigt". Däremot vill jag protestera rejält mot uppfattningen att det skulle vara fel/oseriöst av affäerna i Stockholm att hålla höga priser. Så höga är de inte dessutom. Priset på t ex Crenicichla är lägre än i både Göteborg och Köpenhamn. Normalt ligger priserna i Köpenhamn sjukt lågt (1/5 till 1/3 av de svenska) vilket knappast gynnar hobbyn. Ingen odlar och affärerna tjänar inget på att sälja fisk. Odlar man så går det inte sälja. Levande varelser ska kosta lite enligt mig dessutom.
När det gäller tillbehör så kan man diskuttera hur man kan lösa saken billigare t ex genom att handla på Claes Olson el dyl. Ofta har man en viss summa att lägga på hobbyn och blir det billigt så blir det mer hobby för pengarna.
Jag tillbringar en del tid på Västkusten och brukar då handla i en affär utanför Uddevalla. Där kostar grönsakerna hälften jämför med Stockholm.
Kommentar