<font color="red">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,94765,00.html</font id="red">
Trött på butiker med dåligt sortiment&höga priser
Kollaps
X
-
-
Jag har själv jobbat som försäljare på ett stort mode/kosmetika varuhus i centrala Stockholm (Norrmalm/City). Vi var inte tvingade till att sätta vissa priser av leverantörer på produkter vi skulle sälja.. utan prissättningen gick till såhär:
1. Vi tog emot varorna och packade upp dessa.
2. Tog fram en lista som företaget själv tagit fram för prissättningen, för att maximera vinsten.
3. Prismärkte varorna enligt listan, vanligtvis var utpriset 40-70% högre än inpriset.
De som hela tiden "tycker synd om" företag i Stockholm och försöker att försvara deras prissättning har jag en fråga att ställa till: Tror ni verkligen att om företagen sänkte sina utpriser med 25% att det skulle få dem att gå i konkurs?
"..Just keep on swimming.."Kommentar
-
Ja just det en sak till.. jag studerar företagsekonomi just nu och där får vi göra en realistisk kalkyl för ett företag vart vi vill i Sverige. Jag valde att göra en kalkyl för en café i centrala Stockholm. Och jag upptäckte att om jag skulle ha 50% lägre priser än mina konkurenter på samma gata,så skulle jag ändå lyckas att gå med vinst.
Idag kostar en 33cl läsk i de flesta cafér i Stockholm 20kr. En liten macka med skinka och ost får du för 30-40kr. Det går inte att försvara dessa priser - det hela handlar om att caféägarna vill maximera sin vinst och kamma hem en jackpot varje vecka.
-
Ursprungligen skickat av ZeroZ
<font color="red">Kanske lite övedrivet med 20kr för ett T-kors till en syreslang, helt i plast?</font id="red">/ Patrik /Kommentar
-
Givetvis gäller devisen att man tar betalt det man kan få för en produkt. Och de flesta prissätter för att de vill ha en marginal i sitt företagande, och inte riskera att gå i konkurs och göra persoanlen arbetslös om något oförutsett inträffar. Om man som egen företagare jobbar 60-70timmar/vecka så vill man ha bra betalt i form av lön också.
För en Zoo-affär så är det mycket som kan hända: Fiskar och djur kan bli sjuka. Svårt med försäkringar där. Skyltfönster krossas och även om försäkringen täcker en del så skall självrisken betalas, plus arbetet med att städa upp. Saker man köper in som inte går att sälja, och dessutom så är 25% av alla priser i zoo-butikerna moms som betalas till staten och inte alls kommer Zobutiksägaren tillgodo. Alla rabatter och sponsring till akvarieföreningarna, kennelklubbar m.m. är heller inte att förglömma :-)
Zoo-branschen är dessutom väldigt konsumentserviceintensiv, dvs kunderna tar inte sina varor själv och går till kassan för att betala, utan personalen måste svara på frågor, hjälpa kunden att fånga in fiskarna, paketera dem etc. Därtill kostar djur pengar när de finns i lager i form av mat, vatten och el till värme och lyse. De skall också skötas om, till skillnad från ett paket makaroner i snabbköpet så alla levande djur få rengjort och lite omvårdnad mest varje dag.
Jag roade mig med att dra ut några bokslutsresultat för några av Stockholms Zoo-affärer, och inte var det några större vinster de redovisade precis...
Kommentar
-
Ha! De akvariehandlare jag har träffat på ser inte ut att ha det förr fett direkt!
Det viktigaste är kunskapen och kvaliteten på fisken. Det betalar jag gärna för!
Underbart om man kan prata tex centralare med en kunnig expedit, och nya uppslag trots att man letar på intenet jämt.Anders Lindersson
Anders AkvariesidaKommentar
-
Kan ni helt enkelt inte gå till akvariehandlarna, påpeka den stora prisskillnaden och fråga vad som motiverar deras höga priser?
Då har ni i alla fall gett dom en chans att svara för sig istället för att sitta här och berätta att de är profithungriga monster allihop.Kommentar
-
<font color="red">T-koret hade jag bett pappa att köpa, och jag visste inte vad det kostade då. Han frågade varför t-korset kostade 20kr, hans svarade:
"Det är ju plast"
Skall man skratta eller gråta...?</font id="red">Kommentar
-
Nu förtiden får inte tillverkarna sätta priset.Eu har jag för mig har bestämt det.Så om någon affär gör på det sättet är det bara att skicka ett brev till EG domstolen så blir det ett jävla liv.
FredrikKommentar
-
Är jag den enda som tycker att det är ett bristande växtsortiment (i de flesta afffärer)?
De flesta akvarieaffärer har ett redigt basic sortiment som består utav vattenpest, kolplanta och ett fåtal till. Och (som redan diskuterats) TILL VILKA PRISER!..
Det finns dock några affärer, bland annat akvarielagret, som har lite mer växter, men priserna där e ju inte direkt bättre.
Det skulle kännas mycket roligare om fler småaffärer hade ett lite bredare växtsortiment så man slapp beställa över internet eller åka lång väg för att få tag i lite speciellerare växter. Men detta är nog tyvärr inte möjligt pga en massa faktorer som redan nämnts.
(PS. Ingen som vet en affär i stockholm som har ett grymt växtsortiment?)Kommentar
-
Ursprungligen skickat av ia2004
Ja just det en sak till.. jag studerar företagsekonomi just nu och där får vi göra en realistisk kalkyl för ett företag vart vi vill i Sverige. Jag valde att göra en kalkyl för en café i centrala Stockholm. Och jag upptäckte att om jag skulle ha 50% lägre priser än mina konkurenter på samma gata,så skulle jag ändå lyckas att gå med vinst.
Idag kostar en 33cl läsk i de flesta cafér i Stockholm 20kr. En liten macka med skinka och ost får du för 30-40kr. Det går inte att försvara dessa priser - det hela handlar om att caféägarna vill maximera sin vinst och kamma hem en jackpot varje vecka.
(Var kostar en ost och skinkmacka 40 spänn?, där tänker inte jag handla.)//FredrichKommentar
-
Jag anser att de som startar eget inom en viss genre bör brinna för detta. Om man till exempel alltså älskar djur och beslutar sig för att starta ett djuraffär bör man alltså då kunna njuta av att man faktiskt jobbar med något som man tycker om. Att man har privilegiet att jobba med något man tycker om (älskar rent ut av),så bör detta ersätta stora inflödet av pengar.
Jag förstår inte dem som startar eget för att de "måste"..då förstår jag att de vill dra in så mycket pengar som möjligt,eftersom de lider på jobbet..då förstår jag att 60-70timmar/vecka kan kännas tungt.
Själv skulle jag aldrig kunna göra detta. I mitt lilla café skulle jag baka själv all kaffebröd,göra mackor osv. Som tur är,så har jag ju utbildning inom detta. Och så kan man ju i Cafét skapa en stämning med inredning m.m. som gör det trivsamt att jobba där. Det måste kännas "ledigt" att jobba med eget..ingen chef som står med en piska i handen och ger dig order - det är ju du som får bestämma hur du vill ha det. Och får du för dig att du vill sluta lite tidigare en dag,så är det bara att stänga butiken för dagen..samma gäller med om du vill åka på en semester.. =)
Kommentar