Akvariet en stor energitjuv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fragster
    • January 2013
    • 50

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

    ...

    Detta tar jag upp i mitt miljöföredrag (det har jag väl hållit i Uddevalla så det borde du ha hört) och hur man lätt kan kapa dessa kostnader rejält - t.ex. genom att isolera akvariet, kallare vatten, energisnålare belysning
    Isolera akvariet... Jag har lurat på att i dessa svinkalla tider limma/tejpa tunna frigolitskivor på bak- och sidoglas i nåt slags sparsyfte. Nån som provat detta?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av fragster

      Isolera akvariet... Jag har lurat på att i dessa svinkalla tider limma/tejpa tunna frigolitskivor på bak- och sidoglas i nåt slags sparsyfte. Nån som provat detta?
      Det fungerar utmärkt. Jag har visserligen tjocka skivor på mitt 450 liters akvarium men det står UTOMHUS och jag har bara en doppvärmare på 150 watt i akvariet. Visserligen är fiskarna i akvariet subtropiska men ändå.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        övrig placering på karet kan hjälpa till en del.

        i ett 240 kar som stod utmed en svinkall norrvägg, massiv betong, så noterade jag att doppisen stod och tickade 12-16 timmar per dygn när det drog sig neråt minus 15 grader

        samma sorts kar i andra änden av rummet, då mitt i huset, stod den och tickade 8-10 timmar per dygn.

        ingen gigantskillnad....men kan ju rädda ett träd eller två över tid....

        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        Arbetssätt...