Akvariet en stor energitjuv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Akvariet en stor energitjuv?

    På ett annat forum fick jag tips om den här artikeln. Vad säger ni?



    Snälla ni, visa den inte för min fd hyresvärd som är livrädd för allt som drar ström! Hon har fortfarande en hel del makt även om det numera är sonen som äger mitt hus.

    Olle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ju inte så himla krångligt att räkna ut hur mycket ström ens akvarie drar.

    Exempel:
    Pump 10w = 240 watt per dygn
    Belysning 60 watt tänd 8 timmar = 480 watt per dygn
    Doppvärmare 150 watt kanske igång 12 timmar per dygn = 1800 watt
    Totalt ca. 2520 watt dvs 2,5 kWH och varje kilowattimme kostar ca. 1 kr så det ger ca. 2,50 per dygn = 900 kr per år.

    Detta tar jag upp i mitt miljöföredrag (det har jag väl hållit i Uddevalla så det borde du ha hört) och hur man lätt kan kapa dessa kostnader rejält - t.ex. genom att isolera akvariet, kallare vatten, energisnålare belysning
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Det är ju så att nästan all form av hobby kostar energi. Det är bara lite olika på vart energin läggs.

      Vi skaffade en liten hund för ett halvår sedan. En omplaceringshund. Mängden utrustning, mat, och annat krafs
      den ska ha är inte obetydlig, trots att den väger enbart 8 kilo.

      Lite längre bak i kedjan går det åt ganska mycket energi att tillverka dessa saker.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        wattimmar/Wh per dygn Kjell, inte watt.

        Akvarier drar en del energi, så är det. Och det tål att tänka på utifrån både miljö och ekonomisk synvinkel. Sen drar mycket annat resurser också, schackklubben t ex kanske inte tär så mycket resurser när man spelar men resan dit då? Vad som är snålt och inte beror på hur man räknar.

        Och när det gäller akvarier så finns det ju en aspekt till. All energi man stoppar in som el blir på ett eller annat sätt värme. På sommaren är det en komfortnackdel eller i värsta fall en kostnad om man använder AC. Men nu är det ju det där att en stor del av året har vi uppvärmningsbehov här uppåt nordpolen och den energi man stoppar i akvariet hade man ju annars fått stöta till med på ett eller annat sätt i alla fall. Vad den energin kostat och vem som skulle betalat kan ju det finnas många varianter på men hur som helst hör det här till i kalkylen, sparade man uppvärmning när man använde el till akvariet?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          wattimmar/Wh per dygn Kjell, inte watt.
          Ok, visst - men slututräkningen stämmer ju ändå.

          Men har man många akvarier så blir det ändå en hel del pengar (och energiförbrukning) på ett år och det går att skära drastiskt i kostnaderna om man vill
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jozi81
            • January 2011
            • 917

            #6
            All energi jag stoppar ner i mina akvarium får jag tillbaka och mer därtill i livsglädje, knappast ett miljöargument men likväl sant [emoji18]


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av jozi81
              All energi jag stoppar ner i mina akvarium får jag tillbaka och mer därtill i livsglädje, knappast ett miljöargument men likväl sant [emoji18]
              Instämmer, fast det förhindrar ju inte att man kan få ännu mer livsglädje om man dessutom sparar pengar och får ett energisnålare akvarium
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                #8
                Akvariet en stor energitjuv?

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Instämmer, fast det förhindrar ju inte att man kan få ännu mer livsglädje om man dessutom sparar pengar och får ett energisnålare akvarium
                Sant! Ledbelysningar, snåla pumpar, inte för varmt i Karen, täckglas och byta med kallare vatten ger mera reella besparingar


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Man borde leda vattenkylning från dator ner i en slinga i akvariet, kall dator = varmt akvarium.

                  Det är för övrigt inte helt olikt hur man kan bygga idag; badhus + ishall. Värmen från ishallen som blir när den ska kylas värmer badhuset och tvärtom. Värmepumpar är bra!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robot
                    Man borde leda vattenkylning från dator ner i en slinga i akvariet, kall dator = varmt akvarium.

                    Det är för övrigt inte helt olikt hur man kan bygga idag; badhus + ishall. Värmen från ishallen som blir när den ska kylas värmer badhuset och tvärtom. Värmepumpar är bra!

                    ​Utom när de rasar ihop och det är typ minus 15-20 grader.....och när man ringer reperatören och får besked på att det dröjer cirka 4 veckor innan de kan komma.....

                    been there last Winter.....

                    bränner numera pellets......

                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Robot
                      • February 2004
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson





                      ​Utom när de rasar ihop och det är typ minus 15-20 grader.....och när man ringer reperatören och får besked på att det dröjer cirka 4 veckor innan de kan komma.....

                      been there last Winter.....

                      bränner numera pellets......
                      Ja en vanlig eldstad / braskamin som backup är alltid bra!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robot

                        Ja en vanlig eldstad / braskamin som backup är alltid bra!
                        jotack....eldade som fan där i 3-4 veckor....men spridningen var....tveksam....28 grader i vardagsrummet....16 grader i sovrummet....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Robot
                          • February 2004
                          • 1174

                          #13
                          Det blir till att ha en rörslinga kopplad till kaminen så du kan shunta ut vattnet till dina radiatorer / golvvärme! 😎

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Akvariet en stor energitjuv?



                            Sant! Ledbelysningar, snåla pumpar, inte för varmt i Karen, täckglas och byta med kallare vatten ger mera reella besparingar


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Energisnål belysning och annan teknik, jo absolut. Inte onödigt varmt ja. Täckglas är ibland bra för energisparande men inte om man får kyla akvariet i stället och dessutom råkar jag tycka att det opraktiskt. Men visst, det kan vara en poäng.

                            Fast det där att byta med kallare vatten, varför skulle det spara energi? Gör jag så här så värmer jag vattnet med doppvärmaren i stället för med värmepumpen vilket drar tre gånger så mycket energi. Rakt ingen besparing alltså. På sommarn, när man inte har uppvärmning, då kan det vara en poäng med kallare bytesvatten. Det kan också stimulera lek ibland vilket ju också är en poäng. Men generellt, naturligtvis beror det på exakt hur det ser ut men ofta byter man till en uppvärmning som drar mer resurser om man byter med kallt vatten.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Har akvarier i sovrummet där vi vill ha det svalt nattetid så nu vintertid får doppvärmare arbeta på
                              Senast redigerad av Christer5; 19 January 2016, 13:46.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...