Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Man måste ha i åtanke att Akvarieguiden är en basic-bok som är skriven för att ge ett urval av de vanligaste grupperna av fiskarna som finns i handeln. Så INGEN grupp kommer att få en fullständig presentation i denna bok utan det presenteras ett urval.
    I den gamla boken så var det med 3 sorters arowanor, 2 channor, 2 polypterus, 1 rocka, 1 Datnoides och det blir garanterat ytterligare en del som tillkommer men fortfarande kommer det ändå bara att bli ett "mindre" urval.
    Texten för varje art kommer självklart också att uppdateras men den är ju tämligen komprimerad och den är mer avsedd för att vara ett smakprov över vad som finns och om man vill specialfördjupa sig i något specifikt område av akvariehobbyn så skall man nog leta efter speciallitteratur i ämnet.
    Glömde av att det bara va en basic-bok.
    Men då finns det ju lite kul att läsa om iaf Finns ju annat kul också, men är mest intresserad av den sortens fisk.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Gott Nytt Kjell och alla andra!
      Vad Kul med en ny fräsch bok även om det blir uppdatering av en lite äldre!
      Ingenting slår en bra bok i hängmattan eller sängen! Själv läste jag Diana Walstad’s bok Ecology of the Planted Aquarium från pärm till pärm ännu en gång under nyårshelgen. Ingen direkt nybörjarbok men bra i alla fall.

      Som du kanske kommer ihåg så letade jag efter den förra upplagan utan att hitta den! Härmed beställs minst 1 ex på Svenska, 1 ex på Engelska och 1 på Spanska!

      Eftersom jag inte läst den förra kan jag ju vara helt ute och cykla ibland så hav förståelse.
      En grej jag tycker du skall ta upp är de olika typerna av akvarier, low-tech, och high-tech samt växtlösa och planterade akvarier. Och hur man startar och sköter dessa. Jag känner att där ligger några av de stora problemen inom dagens akvarieskötsel.

      Jag är som bekant biotop nörd men jag tror för många stirrar sig blinda på detta som salig görande. Man kanske skulle fokusera mer på djur och växter som passar ihop även om de kommer från olika delar av världen.

      Kensa: På tal om levandefödare simmar det just nu ett stim av vadjegvatintevad i en burk här.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Vad Kul med en ny fräsch bok även om det blir uppdatering av en lite äldre!
        Ingenting slår en bra bok i hängmattan eller sängen! Själv läste jag Diana Walstad’s bok Ecology of the Planted Aquarium från pärm till pärm ännu en gång under nyårshelgen. Ingen direkt nybörjarbok men bra i alla fall.
        Instämmer - jag tycker också det är kul med akvarieböcker och köper varje år ca. 30-50 st - fast det klart alla av dom är kanske inte så bra så dom blir aldrig lästa. Fick nyss tips om en bra "veterinärbok" om akvariefisksjukdomar som getts ut i Australien - den står näst på tur på min inköpslista.

        En grej jag tycker du skall ta upp är de olika typerna av akvarier, low-tech, och high-tech samt växtlösa och planterade akvarier. Och hur man startar och sköter dessa. Jag känner att där ligger några av de stora problemen inom dagens akvarieskötsel.
        Det finns nog inte utrymme till så mycket mer än att man nämner att det finns olika typer av akvarier - samt att jag ytterligare poängterar växternas betydelse i akvarium. Det var nog lite dåligt förra gången
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #34
          Instämmer - jag tycker också det är kul med akvarieböcker och köper varje år ca. 30-50 st - fast det klart alla av dom är kanske inte så bra så dom blir aldrig lästa. Fick nyss tips om en bra "veterinärbok" om akvariefisksjukdomar som getts ut i Australien - den står näst på tur på min inköpslista.
          Lite OT kanske, men vart får man tag på den boken ???

          Vidare önskar jag , som flera andra här, kan man inte få förhandsbeställa boken som kommer i höst ?? Zoobutikerna här uppe är skitdåliga på att ta hem ny litteratur, och om man ska beställa, så kan det ta en jädrans tid innan de får fingrarna ur och faktiskt gör det
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av ciklidtok
            Lite OT kanske, men vart får man tag på den boken ???

            Vidare önskar jag , som flera andra här, kan man inte få förhandsbeställa boken som kommer i höst ?? Zoobutikerna här uppe är skitdåliga på att ta hem ny litteratur, och om man ska beställa, så kan det ta en jädrans tid innan de får fingrarna ur och faktiskt gör det
            Håller med om att många akvarieaffärer tyvärr är dåliga på att sälja böcker och bor man på en liten ort (med få och om ens någon akvarieaffär) kan det ju vara extra svårt.

            Dock så säljs ju mina böcker och t.ex. Gabbis (som nämns ovan) av internetföretagen i Sverige så därifrån kan man alltid beställa. Mina böcker säljs ju också av de stora fiskgrossisterna i Sverige (som Imazo och Akvarieteknik) och även av en del andra grossister så det borde inte vara så svårt att få akvarieaffärerna att ta hem böckerna - men tjata på dom så de skärper till sig.

            Den nya boken - får du dock vänta på eftersom jag ännu inte vet till 100% att den hinner bli klar till hösten, jag vet inte exakt hur många sidor den blir på, jag vet därför inte vad jag kommer att sälja den till grossisterna för så de kan därför självklart ännu inte säga vad den kommer att kosta från dom och ännu mindre kan affärerna säga nåt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #36
              Mycket intressant detta Har ju vetat om att den är på G ett ganska bra tag, dock inte tänkt på att input kunde vara bra :P

              Jag tycker böckerna i BTN serien är mycket bra, har inga direkta förslag till denna nya allmänna akvarieguide än ex. en uppdaterad info. angående belysningen och filtrering. Givetvis inte ingående då jag förstår att det blir svårt att täcka, men kanske lite basic i frågan om huruvida skillnaderna yttrar sig mellan inner och ytterfilter, samt att man inte måste ha ytterfilter bara till stora kar utan att det funkar även till mindre. Kanske lite kort om i vilken ordning filtermaterial ska i?

              Ev. något enkelt recept på räkmix, innehållande spirulina och astaxantin för lite extra färgpunch? Sen ska den ju givetvis framförallt vara bra för fiskens välmående och utvecklande, men att nämna att det inte går att ge exakt samma mix till herbivora, omnivora och carnivora fiskar oavsett om det handlar om räkmix som kan vara ett hemamgjort foder eller det man köper. Och att detta gäller såväl malar som fiskar.

              Tänkte ex. på att en del L-malar är just herbivora och en del av de ex. ancistrus käkar ju gärna på b.la. svärdplantor ofta för att de kanske inte hittar eller får rätt kost?

              Till sist angående växter, finns det utrymme så är väll aknske ett enklare PMDD recept bra att skriva om ifall det inte blir "fel" att nämnda just PMDD?


              Lite funderingar bara


              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #37
                När det gäller det där med lagar och regler - Jag kan i och för sig se nån poäng i att det är svårt att skriva om sånt i en bok som skall ges ut i flera länder. Det ser jag dock egentligen inte som nåt som i sig inte skulle gå att hantera, att få in ett avsnitt i en svensk version om hur de svenska reglerna ser ut borde inte vara allt för svårt. Det som i stället är ett värre problem är att reglerna är föränderliga och att livslängden för en akvariebok med all sannolikhet är mycket längre än livslängden på djurskyddsregler. Det kan därför riskera att bli helt fel att berätta om hur reglerna ser ut, det kan gälla nåt helt annat när boken läses.

                Men detta ser inte jag som nån ursäkt för att helt släppa ämnet. Det är riktigt dåligt om en modern akvariebok inte nämner djurskyddsregler. Av nämnda skäl bör detta inte göras som en beskrivning av hur reglerna ser ut nu utan i stället som ett påpekande om att det finns regler och att det är viktigt att ta reda på vad som gäller för den tid och plats där den som läser befinner sig.

                Det går ju också att nämna lite exempel på vad som det kan finnas för regler när boken skrivs, krav på insynskyddad sida i Sverige, förbud mot vissa fiskar i Danmark, förbud mot allt möjligt i Norge osv. Med en sån beskrivning och lite länkar till olika myndigheter så blir i alla fall den som tänkt starta akvarium uppmärksammad på att det faktiskt finns en del regler att ta hänsyn till.

                Artskyddreglerna bör också nämnas, där är ju problemen med att beskriva dem inte så stort. CITES gäller i nästan hela världen och de för oss viktigare EG-reglerna gäller i större delen av Europa. Vilka arter som omfattas ändras men reglerna för dem har det inte hänt så väldigt mycket med. Att ge nån liten hint om det systemet borde alltså inte vara fel. Idag är det visserligen inte så många akvarister som berörs och då mest inom saltvatten men det finns all anledning att tro att det snart nog kan bli ändring på det.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Mycket intressant detta Har ju vetat om att den är på G ett ganska bra tag, dock inte tänkt på att input kunde vara bra :P

                  Jag tycker böckerna i BTN serien är mycket bra, har inga direkta förslag till denna nya allmänna akvarieguide än ex. en uppdaterad info. angående belysningen och filtrering. Givetvis inte ingående då jag förstår att det blir svårt att täcka, men kanske lite basic i frågan om huruvida skillnaderna yttrar sig mellan inner och ytterfilter, samt att man inte måste ha ytterfilter bara till stora kar utan att det funkar även till mindre. Kanske lite kort om i vilken ordning filtermaterial ska i?

                  Ev. något enkelt recept på räkmix, innehållande spirulina och astaxantin för lite extra färgpunch? Sen ska den ju givetvis framförallt vara bra för fiskens välmående och utvecklande, men att nämna att det inte går att ge exakt samma mix till herbivora, omnivora och carnivora fiskar oavsett om det handlar om räkmix som kan vara ett hemamgjort foder eller det man köper. Och att detta gäller såväl malar som fiskar.

                  Tänkte ex. på att en del L-malar är just herbivora och en del av de ex. ancistrus käkar ju gärna på b.la. svärdplantor ofta för att de kanske inte hittar eller får rätt kost?

                  Till sist angående växter, finns det utrymme så är väll aknske ett enklare PMDD recept bra att skriva om ifall det inte blir "fel" att nämnda just PMDD?


                  Lite funderingar bara


                  Nicke
                  Ja som sagt - det blir mest basic och det finns inte utrymme för så mycket mer. Visst en hel del behöver uppdateras och det blir lite mer text i alla avdelningar, men på djupet kan man inte riktigt gå i någon fråga. Vill man läsa mycket om Malawi så finns ju malawi-boken, om L-malar så finns ju L-malsboken etc.
                  Såväl räkmix som PMDD hade jag gärna tagit upp men det finns nog inte utrymme för det. Det är absolut inte "fel" att skriva om det utan det handlar mer om utrymmet.

                  Men det finns flera saker av de som du nämner som jag gärna vill ha med - vi får se om det finns någon plats
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ja som sagt - det blir mest basic och det finns inte utrymme för så mycket mer. Visst en hel del behöver uppdateras och det blir lite mer text i alla avdelningar, men på djupet kan man inte riktigt gå i någon fråga. Vill man läsa mycket om Malawi så finns ju malawi-boken, om L-malar så finns ju L-malsboken etc.
                    Såväl räkmix som PMDD hade jag gärna tagit upp men det finns nog inte utrymme för det. Det är absolut inte "fel" att skriva om det utan det handlar mer om utrymmet.

                    Men det finns flera saker av de som du nämner som jag gärna vill ha med - vi får se om det finns någon plats
                    Håller med helt och fullt, därav har jag just Malawi, tanganyika, nano och de andra böckerna för just de saker jag vill veta. Men kul att du gillar inputen som sådan
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      När det gäller det där med lagar och regler - Jag kan i och för sig se nån poäng i att det är svårt att skriva om sånt i en bok som skall ges ut i flera länder. Det ser jag dock egentligen inte som nåt som i sig inte skulle gå att hantera, att få in ett avsnitt i en svensk version om hur de svenska reglerna ser ut borde inte vara allt för svårt. Det som i stället är ett värre problem är att reglerna är föränderliga och att livslängden för en akvariebok med all sannolikhet är mycket längre än livslängden på djurskyddsregler. Det kan därför riskera att bli helt fel att berätta om hur reglerna ser ut, det kan gälla nåt helt annat när boken läses.

                      Men detta ser inte jag som nån ursäkt för att helt släppa ämnet. Det är riktigt dåligt om en modern akvariebok inte nämner djurskyddsregler. Av nämnda skäl bör detta inte göras som en beskrivning av hur reglerna ser ut nu utan i stället som ett påpekande om att det finns regler och att det är viktigt att ta reda på vad som gäller för den tid och plats där den som läser befinner sig.

                      Det går ju också att nämna lite exempel på vad som det kan finnas för regler när boken skrivs, krav på insynskyddad sida i Sverige, förbud mot vissa fiskar i Danmark, förbud mot allt möjligt i Norge osv. Med en sån beskrivning och lite länkar till olika myndigheter så blir i alla fall den som tänkt starta akvarium uppmärksammad på att det faktiskt finns en del regler att ta hänsyn till.

                      Artskyddreglerna bör också nämnas, där är ju problemen med att beskriva dem inte så stort. CITES gäller i nästan hela världen och de för oss viktigare EG-reglerna gäller i större delen av Europa. Vilka arter som omfattas ändras men reglerna för dem har det inte hänt så väldigt mycket med. Att ge nån liten hint om det systemet borde alltså inte vara fel. Idag är det visserligen inte så många akvarister som berörs och då mest inom saltvatten men det finns all anledning att tro att det snart nog kan bli ändring på det.
                      Jag kommer som sagt att skriva ett allmänt kapitel om miljön och där posängtera att det är viktigt att följa lokala lagar, tala om vad CITES är etc.

                      Men även om du tycker att det är dåligt så är det praktiskt omöjligt att närmare på olika länders lagar. Visst jag skulle kunna läsa in de olika lagarna som gäller i olika länder men det vore ett jäkla jobb att reda ut lagarna i 10 olika länder. Dessutom så är ju formatet givet - alla färgfoton på alla språk är samma, utrymmet är samma (det enda som skiljer sig mellan språken är texten) och då skulle den svenska texten om lagarna här ta samma plats som den tyska som säljs i 3 länder (Tyskland, Österike, Schweiz - där lagarna i 3 olika länder skall med) som den engelska som säljs i USA, England, Irland, Austarlien och Sydafrika - här skall lagstiftningen från 5 länder med).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men även om du tycker att det är dåligt så är det praktiskt omöjligt att närmare på olika länders lagar
                        Läser du det jag skrev en gång till så bör du se att det var rakt inte det jag tyckte att det borde göras heller. Det jag menar bör göras är att tala om att de finns regler och ge lite exempel på hur de kan se ut, inte försöka bena ut djurskyddslagstiftningen för akvarier just på grund det jag skrev om att det ändras för mycket.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Läser du det jag skrev en gång till så bör du se att det var rakt inte det jag tyckte att det borde göras heller. Det jag menar bör göras är att tala om att de finns regler och ge lite exempel på hur de kan se ut, inte försöka bena ut djurskyddslagstiftningen för akvarier just på grund det jag skrev om att det ändras för mycket.
                          OK - då missförstod jag.
                          Det kommer att vara ett helt nytt kapitel i boken om miljön och lagarna
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #43
                            Ja då har det ju gått nästan ett halvår sen sista posten så är väl dags att bumpqa upp den här tråden igen och nyfiket fråga hur det går med arbete på boken.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av vinbok
                              Ja då har det ju gått nästan ett halvår sen sista posten så är väl dags att bumpqa upp den här tråden igen och nyfiket fråga hur det går med arbete på boken.
                              Boken "sväller och sväller" och arbetet går bra - men oj vilken tid det tar.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Jag har inte läst den här Akvarieguide-boken. Men ett ämne som verkar vara både intressant och "svårt" är inredning, olika typer och hur man går till väga för att skapa en både passande och vacker miljö till sina fiskar.
                                Läser man t.ex. här på forumet dyker ofta frågor upp om hur man på bästa sätt inreder för olika typer av ciklider, speciellt dvärgciklider som typ; Apistogramma. Med enkla handgrepp kan man ju förändra en grupp Apistogramma från att vara "omöjliga" till att trivas riktigt toppen i karet - genom att bara inreda på "rätt" sätt.
                                Finns en sådan avdelning redan innan i boken, så är ju saken biff - om inte, så vore kanske en liten dynamisk inredningsguide, med några fina exempelbilder, en grej att ta med?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...