Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

    Hej och gott nytt år!
    Med glädje fick vi här på forumet höra att Kjell Fohrman ska ge ut en ny mycket utökad version av akvarieguiden. Jag tänkte att denna tråden skulle kunna vara en slags önskelista för vad vi önskar i en utökad version av denna bok - och hoppas sedan att andra hänger på. Motivera gärna varför ni önskar just det ni önskar. Sedan får väl Kjell ta det som han tycker är mest rimligt eller någon annan hugad författare (kanske Gabbi!?). Jag tycker alltså inte att det ska startas debatter i denna tråden och varken Kjell eller någon annan behöver kommentera olika önskemål - lyft i så fall hellre frågan i en ny tråd.

    Jag börjar nedan med några tankar:


    1. Mer om sjukdomar med mycket bilder
    Motiveringar: Just sjukdomar är något som drabbar alla någon gång. Böckerna har ofta ett kapitel men oftast är det undermåligt - inte minst vad det gäller bilder. Många frågar på forumet här om deras sjuka fiskar.
    Önskemål: Ett utökat kapitel om sjukdomar med mycket bilder som visar olika fiskar med olika sjukdomar och dess behandling.

    2. Tips om när man ska byta vatten
    Motivering:
    Många byter vatten på sina fiskar på helgerna, men enligt vad jag förstått så har reningsverken i extra mycket ämnen under helgen för att det ska hålla sig OK under hela helgen och därmed riskerar man få in extra klor i vattnet. Erfarna akvarister (odlare) som jag talat med säger att de alltid byter vatten under veckan då reningsverken är bemannade och man håller koll på värdena.
    Önskemål: Tipsa om detta. (Om det skulle vara en myt så vore det förstås intressant i sig).

    3. Hur talar man med sin akvarieaffär?
    Motivering: Flera på forumet ställer frågor om hur de ska hantera att de fått "fel" fisk eller liknande och möter djuraffärer som är oförstående eller oresonerliga.
    Önskemål: Ta upp detta i ett kapitel. Gabbi gjorde det i sin bok och det är vällovligt. Jag vet att Kjell har diskuterat frågan här på forumet. I båda fallen anser jag att de tar parti för djurhandlaren i högre grad än konsumenten. Jag skulle önska ett avsnitt som grundar sig i konsumentköplagen (sedan kanske detta är knepigt när man har syftet att ge ut boken på många språk).

    4. Kombinationer av fiskar
    Motivering:
    Flera frågar antingen på forumet eller i affären om de kan kombinera den ena fisken med den andra.
    Önskemål: Ett kapitel om olika sammansättningar som funkar bra gärna med snygga bilder där man kan se hur kombinationen ser ut i ett fint akvarium.

    5. Alger, cyano, alger, trädsav
    Motivering:
    Inget är väl mer irriterande än när man gjort ett supersnyggt akvarium och efter några dagar så börjar redmore-trädroten slemma av sav (jag har hört att det är sav i varje fall) eller efter någon tid får man massor av trådalger, kiselalger etc. Eller för den delen cyanobakterier. Detta händer nog de flesta någon gång och det är många på forumet som skriver om det. Här tror jag man lugna mångna oroliga.
    Önskemål: En ordentlig genomgång av olika problem man kan få vad det gäller alger och vad man ska göra. Mycket bilder så man kan se olika varianter. Behöver man vara orolig?


    6. Tips om hur man som förälder hjälper sina barn till ett balanserat akvarium.
    Motivering:
    Innan du är akvarist är du nybörjare. Många är det som får sitt första akvarium när de är runt 7-10 år. Föräldrarna har, och detta baserar jag på mina två barns kompiskrets, inte en susning om akvarier eller på sin höjd hade guppy i skål för 20 år sedan. Jag har ofta talas om att barnens kompisar lagt ner sina akvarier inom 1 år. Självklart är det en förälders ansvar när ett barn skaffar djur - men var får de den hjälpen? På forumet finns det otaliga exempel på när detta händer och ibland bemöts detta med "läs mer innan du skaffar akvarium", eller "glasskål kan inte användas..." - kanske ett bra råd men allt för sent eftersom någon redan påbörjat sin akvariekarriär.
    Önskemål: Ett avsnitt som tydligt fokuserar den som är måttligt intresserad men har ett ansvar. Min läsning av flera akvarieböcker som jag också recenserat här på forumet ger antingen en läsning som är mer eller mindre för barnet eller för den som är akvarist (eller håller på att bli åtminstone). Men var finns avsnittet som tar perspektivet att du vill göra rätt men inte helt vill förstå hela vattenkemin. etc.


    Tja det var mina första... Jag kommer nog på en del till. Hoppas fler hänger på.

    Fisheye
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Bra tråd! Jag tycker att det ska stå med att det är roligt att vara med i akvarieföreningar. Kanske lite desperat i dessa tider, men det är faktiskt roligt att träffa akvarister "live" och inte bara via datorn. Man kan göra resor tillsammans, kanske ordna utställningar, auktioner (om det inte är för känsligt att nämna), lära sig odla fisk och foder, besöka varandra för att se hur folk lyckas med sina fiskar osv. Eller bara träffas för att prata fisk runt fikabordet, som kan vara nog så trevligt! Finns det ingen förening på orten, kan man gå ihop några stycken och starta en. Man behöver inte vara expert, men risken är att man blir det efter ett tag. Sådana saker kan gärna lyftas fram i boken.

    Sedan funderar jag lite på detta med djurskydd kontra lagar och bestämmelser - men det kanske blir svårt om boken ska ges ut i flera länder och vara aktuell under en längre tid?

    Olle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Rent allmänt kan jag ju säga att boken ges ut på flera olika språk och därför är det ju egentligen helt omöjligt att specifikt skriva något om förhållandena i Sverige utan i hög grad bör det vara så allmängiltigt som möjligt. Dessutom är det ju en grundläggande bok som det handlar om och denna bok skall absolut inte ses som en ultimat bok som löser alla problem - utan den är en basic bok som förhoppningsvis skall uppmuntra en till att gå vidare akvaristiskt (läsa fler böcker, läsa på nätet, gå med i akvarieföreningar, skaffa nya fiskar etc. etc.)

      Med detta sagt så ser jag gärna fram emot fler synpunkter - det kan säkert ge mig en hel del tips på vad ni vill skall komma med i boken.

      Lite kortfattade kommentarer till ovastående:

      1. Mer om sjukdomar med mycket bilder
      Det blir inte mer om specifika sjukdomar och bilder. Anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att detta är överdrivet för om man sköter sina fiskar och akvarier så blir ju inte fiskarna sjuka. Jag är definitivt ingen akvaristpedant men jag har hfta minst 10 akvarier igång de senaste 10 åren och jag tror inte att jag en enda gång behövt använda mediciner. Gör man det har man gjort fel och just detta hur man skall göra kommer jag istället att försöka skriva mer om.

      2. Tips om när man ska byta vatten
      I linje med föregående fråga så menar jag att skötseln är viktigt så detta skall jag som sagt föröka ge lite mer tips om (även om det kommer att vara allmänna tips - dvs inte specifika Sverigetips)

      3. Hur talar man med sin akvarieaffär?
      Som du själv nämner så är lagarna olika i olika länder. Fast i princip anser jag att man måste ta hänsyn till sitt eget agerande och inte kan skylla på andra. Fast kanske kan jag ge en del tips om vad man skall titta på i en affär när man köper fiskar.

      4. Kombinationer av fiskar
      Det fins ju miljarder med kombinationer så det blir omöjligt att gå in på detta. Här fyller ju istället forum en stor roll där man ställa frågor - typ vilka fiskar passar med arten X?

      5. Alger, cyano, alger, trädsav
      Håller med om att mer info om detta saknas, men tyvärr så har jag inte tillräckligt kunskap i detta ämne.

      6. Tips om hur man som förälder hjälper sina barn till ett balanserat akvarium
      Skulle väldigt gärna vilja ge ut en bok som är specifikt inriktad mot barn - tyvärr finns det ingen ekonomi i detta även om det verkligen skulle behövas.
      Sedan skulle jag nog också vilja säga att erfarenhet från den tid jag hade affär var att barn ofta var väldigt bra kunder för de var oerhört vetgiriga, ifrågasättande och intresserade.
      Problemen var istället ofta föräldrarna (som köpte prylarna) för de tittade ofta bara på plånboken (typ köpte billigaste pumpen, billigaste belysningen etc. etc.) och på så sätt fick barnen dåliga förutsättningar med sitt akvarium.
      Denna bok är ju som sagt också en basic-bok så förhoppningsvis så kan även de ha nytta av den

      Jag tycker att det ska stå med att det är roligt att vara med i akvarieföreningar.
      Jag tror nog att det stod med i den förra boken. Om inte annat så kommer det garanterat med i denna

      Sedan funderar jag lite på detta med djurskydd kontra lagar och bestämmelser - men det kanske blir svårt om boken ska ges ut i flera länder och vara aktuell under en längre tid?
      Kommer en helt ny avdelning om detta även om det av naturliga skäl inte kommer att handla om specifika svenska frågor.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 January 2012, 13:36.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Akvarieentusiasten
        • September 2011
        • 224

        #4
        Hej!
        Jag har inte läst den förra boken, därför kan jag inte komma med åsikter om vad som borde förändras/läggas till. Däremot undrar jag om det går att uppskatta när den nya boken ska komma ut, för den vill jag gärna ha
        /Cicci

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

          Det blir inte mer om specifika sjukdomar och bilder. Anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att detta är överdrivet för om man sköter sina fiskar och akvarier så blir ju inte fiskarna sjuka. Jag är definitivt ingen akvaristpedant men jag har hfta minst 10 akvarier igång de senaste 10 åren och jag tror inte att jag en enda gång behövt använda mediciner. Gör man det har man gjort fel och just detta hur man skall göra kommer jag istället att försöka skriva mer om.
          Visst är det bra att fokusera på att mangör rätt! Men... att fiskar blir sjuka är ett faktum för många och att de då försöker hitta information om detta gäller också många. Man kan få sjuka fiskar av mängder av andra skäl än misskötsel: det kan introduceras med fisk, vatten, sniglar etc. etc. (och alla har inte karantänsakvarium). Det kan handla om tillfälligheter. Att ta en mångårigt erfaren akvarist som exempel på att om man bara gör rätt så blir det inte fel är som att säga att bilmekanikerns blir inte är misskött. Problemet är ju att folks bilar går sönder och folks djur blir sjuka... Här tycker jag att just en grundläggande bok borde ge lite stöd för den som får problem trots att man tycker sig gjort allt enligt regelboken. Det är inte till någon hjälp att få reda på att om man bara gjort annorlunda så hade det inte blivit fel... problemet är ju oftare att om det blivit fel hur får jag det rätt....

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

          Det fins ju miljarder med kombinationer så det blir omöjligt att gå in på detta. Här fyller ju istället forum en stor roll där man ställa frågor - typ vilka fiskar passar med arten X?
          Visst finns det många varianter. Men visst finns det såväl mer lyckade som mer misslyckade kombinationer som du känner till. Det skulle ju kunna gå tematiskt; det lugna akvariet, det fartfyllda etc. Vore synd att inte ta vara på dina erfarenheter inom detta område.

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Skulle väldigt gärna vilja ge ut en bok som är specifikt inriktad mot barn - tyvärr finns det ingen ekonomi i detta även om det verkligen skulle behövas.
          Sedan skulle jag nog också vilja säga att erfarenhet från den tid jag hade affär var att barn ofta var väldigt bra kunder för de var oerhört vetgiriga, ifrågasättande och intresserade.
          Problemen var istället ofta föräldrarna (som köpte prylarna) för de tittade ofta bara på plånboken (typ köpte billigaste pumpen, billigaste belysningen etc. etc.) och på så sätt fick barnen dåliga förutsättningar med sitt akvarium.
          Absolut! Tyvärr är min erfarenhet när jag varit ute i handeln med min mycket vetgiriga son att det är få affärsinnehavare som riktar sin uppmärksamhet till barnen utan snackar med mig trots att det ofta är grabben som kan (och ibland mer än affärsinnehavaren). Det är irriterande. Några köpråd skulle ju vara rimligt att ha med - problemet är nog att många först köper sitt akvariumpaket (med rätt kassa pumpar!) och sedan en lite tjockare bok. Synd att det inte finns ekonomi i en nybörjarbok.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Skulle vilja ha en helt ny bok om bara akvarieväxter...det finns ingen sådan bra på svenska, tycker jag. Under tiden kan ju ett utökat avsnitt om växtakvaristik vara bra.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
              Hej!
              Jag har inte läst den förra boken, därför kan jag inte komma med åsikter om vad som borde förändras/läggas till. Däremot undrar jag om det går att uppskatta när den nya boken ska komma ut, för den vill jag gärna ha
              Senhösten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Fler fiskarter, kanske så´na som är rätt nya på marknaden (t.ex Pelamatochromis nigrofasciatus) vore kul, liksom nya bilder på några av dem som var med i den gamla (t.ex bågfenscikliden) Var ett tag se´n jag bläddrade i den gamla, så kommer inte ihåg så mycket vad som stod i den.

                Skulle för övrigt vara trevligt med en BTN som inriktar sig på syd och centralamerikanska ciklider, eftersom det finns en om Malawi, och en om Tanganyika.
                Senast redigerad av Shepard; 01 January 2012, 15:56.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av fisheye
                  Visst är det bra att fokusera på att mangör rätt! Men... att fiskar blir sjuka är ett faktum för många och att de då försöker hitta information om detta gäller också många. Man kan få sjuka fiskar av mängder av andra skäl än misskötsel: det kan introduceras med fisk, vatten, sniglar etc. etc. (och alla har inte karantänsakvarium). Det kan handla om tillfälligheter. Att ta en mångårigt erfaren akvarist som exempel på att om man bara gör rätt så blir det inte fel är som att säga att bilmekanikerns blir inte är misskött. Problemet är ju att folks bilar går sönder och folks djur blir sjuka... Här tycker jag att just en grundläggande bok borde ge lite stöd för den som får problem trots att man tycker sig gjort allt enligt regelboken. Det är inte till någon hjälp att få reda på att om man bara gjort annorlunda så hade det inte blivit fel... problemet är ju oftare att om det blivit fel hur får jag det rätt...
                  Håller som sagt inte med. Drygt 90% av alla sjukdomar i akvarier skulle försvinna om folk gjorde rätt - så därför är det bättre att ge mer information om vad man skall göra för att inte få sjukdomar än vad man skall göra när man får dom.
                  Om fiskarna blir sjuka är egentligen mitt bästa tips - rätta till felet och medicinera INTE (undantag för vita prick).

                  Absolut! Tyvärr är min erfarenhet när jag varit ute i handeln med min mycket vetgiriga son att det är få affärsinnehavare som riktar sin uppmärksamhet till barnen utan snackar med mig trots att det ofta är grabben som kan (och ibland mer än affärsinnehavaren). Det är irriterande
                  Kan säkert stämma, men tyvärr är säkert anledningen till att de gör så det nästan alltid är föräldrarna som pratar och bestämmer så det blir de som skall övertygas. Om det någon gång faktiskt fungerar så bra att barnet får bestämma så vänder sig affärsinnehavaren tyvärr av gammal vana (vis av tidigare erfarenhet) till föräldern.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Skulle vilja ha en helt ny bok om bara akvarieväxter...det finns ingen sådan bra på svenska,
                    Det vill jag också ha, det finns faktiskt knappt ens någon bra prisvärd akvariebok på engelska.
                    Om någon ger ut en sådan kommer jag att stå i första ledet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Minns jag helt fel, eller finns det ingen BTN om växter? Har för mig att jag har nå´n bok om växter, och är det inte en BTN? Blir osäker nu...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Fler fiskarter, kanske så´na som är rätt nya på marknaden (t.ex Pelamatochromis nigrofasciatus) vore kul, liksom nya bilder på några av dem som var med i den gamla (t.ex bågfenscikliden) Var ett tag se´n jag bläddrade i den gamla, så kommer inte ihåg så mycket vad som stod i den.
                        Det kommer att vara dubbelt så många foton (artbeskrivningar) i denna bok som i den förra. Många gamla foton kommer att bytas ut och en hel del nyheter kommer också att finnas med.

                        Skulle för övrigt vara trevligt med en BTN som inriktar sig på syd och centralamerikanska ciklider, eftersom det finns en om Malawi, och en om Tanganyika
                        Det finns ingen ekonomi i att ge ut böcker idag. Ställer jag ut på en mässa för att sälja böcker (gjorde det på Interzoo för 3 år sedan) så kommer det fler besökare till montern som vill skriva en bok åt mig, eller vill översätta de böcker jag ger ut, än det kommer folk som vill köpa böckerna.

                        Av förra upplagan av Akvarieguiden så tryckte jag 55.000 på 8 olika språk, av denna är jag glad om det totalt blir 15.000
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Minns jag helt fel, eller finns det ingen BTN om växter? Har för mig att jag har nå´n bok om växter, och är det inte en BTN? Blir osäker nu...
                          Nej det finns inte någon BTN om växter. Den senaste svenska akvarieboken om växter var väl Brunners bok från 1975 - en mycket bra bok som fortfarande (trots att den är inaktuell i många delar) slår det mesta av vad som har getts ut de senaste 20 åren
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #14
                            Detta var ju kanon nyheter då jag har letat efter ett beganat ex en tid, min enda fråga blir således var när och hur tidigt kan jag förhandsboka 1 a 2 böcker?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av vinbok
                              Detta var ju kanon nyheter då jag har letat efter ett beganat ex en tid, min enda fråga blir således var när och hur tidigt kan jag förhandsboka 1 a 2 böcker?
                              Som sagt - den blir förhoppningsvis klar till senhösten. Exakt pris och sådant kan inte jag uttala mig om (och ännu inte heller någon annan) eftersom det inte är jag som säljer böckerna till konsument. Jag säljer dom till en grossist som i sin tur säljer till affärerna som i sin tur säljer till konsument. Men de tar garanterat inte slut så snabbt så att du behöver boka i förväg
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...