Att starta upp egen akvarieaffär i mindre skala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #91
    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Fiskpriserna behöver upp med minst 30% överlag då det faktiskt är rätt billigt med levande i sverige.
    Häller med. Men det tycks ha blivit mer eller mindre monopol i Sverige och då går nog priserna upp! Detta öppnar då upp för privatodlarna, kanske...

    Automatiskt vattenbyte är nog att föredra men jag hade nog inte valt kontinuerligt av miljö och kostnads skäl.
    Ligger mycket i det!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #92
      Ursprungligen postat av bossep
      Lite råd med att fixa ”lokal”.
      Man tänker oftast för litet! Det blir både enklare och billigare att växa i än att bygga ut. Hur många m2 har du tillgängligt och hur högt i tak?
      Ström är dyrt och isolering billigt.
      Bra ventilation är VIKTIGT. Nästan lika viktigt som golvbrunn, shit happens!
      Det är bättre med några större akvarier än med en massa små.
      Fundera på ett system för automatiska vattenbyten. Detta är det absolut jobbigaste och tråkigaste momentet i en fiskodling.
      Kvadratmetrarna är många hela stallet blir tomt nu, hade tänkt göra ett någorlunda stort rum(jättesvårt att säga kvadrat får mäta nästa gång jag är där ute)där det är gott om svängrum väl isolerat för strömmen är något vi verkligen tänker på, därför startade jag low-tech för att min man inte skulle kunna klaga på strömmennär jag startade upp ett nytt kar.
      Funderade på att ha större kar som man delade av.
      Många funderingar är här, automatiska vattenbyten hade verkligen varit skönt.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #93
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare.
        Mycket bra idee något jag också har lust med att odla igen, så skönt det hade varit att ha dom i eget kar, som det är nu är där för många fiender som kan äta upp om där blir något
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #94
          Vet inte ens hur det går till med automatiska vattenbyten, är det inte risk att yngel och ägg hänger med ut vid byte?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #95
            Ursprungligen postat av solis
            Vet inte ens hur det går till med automatiska vattenbyten, är det inte risk att yngel och ägg hänger med ut vid byte?
            Det där löser sig! I bland får man kanske köra lite manuellt i bland men de stora och jobbiga volymerna går enkelt at lösa
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #96
              Är van vid spannbyten men det är säkert mycket smidigare med automatisk men om jag åtminstone har en slang i rumet så hjälper det mycket att jag kan fylla på medans jag tömmer ett annat och ändå ser vad jag gör och att man kan slabba utan att oroa sig för där ska vara golvbrun så man inte behöver vara rädd om golvet och golv som tål vatten.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              Arbetssätt...