Att starta upp egen akvarieaffär i mindre skala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #76
    Se, det där lät betydligt trevligare. Det går bra för grossisten, de har folk som brinner för det de gör, butikerna importerar mycket själva och t o m de som anslutit sig till en kedja önskar en viss autonomi. Inte helt nattsvart, alltså. Det låter ju precis som den idealbild över sakernas tillstånd jag allra helst vill höra. Vad har vi missat? Javisst ja. Myndigheterna är otroligt stygga, besvärliga och transporter är ett elände.

    Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.

    Kul statistik där, Bygert. Var det kontroller av körtid? Märkligt att inte Tyskland finns med. Jag läste nyligen en artikel/insändare i GP som lovsjöng den Tyska hanteringen av tunga transporter. De hade visst en hel myndighet avsatt för just dessa. Tydligen jobbar de med annat än körtidskontroller...

    För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #77
      Ursprungligen postat av hawkse
      För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med
      Tycker det låter som en bra ide, tack och hoppas ni har haft en rolig diskution här
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • LLL
        • July 2009
        • 328

        #78
        Ursprungligen postat av Bygert

        Apropå det där med krångliga djurtransportregler förresten, jo, de ställer ju till en hel del eftersom det inte går att skicka fisk med vanliga transportörer. Fast en intressant sak då, hur många kontroller tror ni det gjordes av djurtransporter i Sverige i fjol?
        Vår grossist skickade under deras semester ( i vanliga fall kör dom ut själv) 6 frigolådor med fisk PÅ POSTEN till oss. Vi funderade inte så mycket varför vi inte fick någon fisk den veckan då dom gått ut med att dom hade semester men vi lagt beställning ändå. Över en vecka senare ringde coop som hade fått paketen och sa att vi fick hämta våra paket för dom hade börjat lukta... Herregud, vi hade inte ens fått veta att dom skickats..

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #79
          Det är väll något man borde meddela om
          Hade ni fått reda på att det kommit paket dåfrån coop då menar jag.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #80
            Ursprungligen postat av LLL
            Vår grossist skickade under deras semester ( i vanliga fall kör dom ut själv) 6 frigolådor med fisk PÅ POSTEN till oss. Vi funderade inte så mycket varför vi inte fick någon fisk den veckan då dom gått ut med att dom hade semester men vi lagt beställning ändå. Över en vecka senare ringde coop som hade fått paketen och sa att vi fick hämta våra paket för dom hade börjat lukta... Herregud, vi hade inte ens fått veta att dom skickats..
            Låter inte heller så smart - man får inte ens skicka fisk med posten
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LLL
              • July 2009
              • 328

              #81
              Nope. vi är ett stort företag och har således en varumottagning som sköter allt åt oss, dock hade vi tydligen fått en sms-avi som vi hämtade ut men det var bara prylar i paketet då vi har ett kontrakt med nämnda lev. som säger att dom SKA köra ut direkt till oss.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #82
                Ursprungligen postat av hawkse
                Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.
                Jag skulle gissa att en hel del av problemet med buffertlager är att helt plötslig så behövs dubbla tillstånd för lokaler i företaget med allt vad det innebär. Rätta mig gärna om jag har fel.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #83
                  OBS OBS

                  Tråden handlar om solis funderingar över att "starta upp en akvarieaffär i mindre skala"

                  Självklart kan man diskutera grossister på Zoopet - men starta då en egen tråd.

                  ALLA INLÄGG SOM INTE HAR MED ÄMNET ATT GÖRA KOMMER FORTSÄTTNINGSVIS ATT DELETAS I SIN HELHET
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #84
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    OBS OBS

                    Tråden handlar om solis funderingar över att "starta upp en akvarieaffär i mindre skala"

                    Självklart kan man diskutera grossister på Zoopet - men starta då en egen tråd.

                    ALLA INLÄGG SOM INTE HAR MED ÄMNET ATT GÖRA KOMMER FORTSÄTTNINGSVIS ATT DELETAS I SIN HELHET
                    Bra initiativ!
                    Grossist/kedje frågan är nog så viktig och intressant men inte här då solis inte ämnade att ägna sig åt det just nu.
                    Så nästa post från mig blir fiskodlings relaterat!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Solis,
                      Visst skall du testa att odla fisk. Strunta i vad jantelagisterna säger!

                      Har du bara kunskap, plats och en slant på fickan så fixar det sig nog om du startar i liten skala.
                      Vad jag vill avråda ifrån är att sälja till direktkunder typ gårdsaffär.
                      Kompisar och kanske någon affär vore nog klokt. Apropå kompisar, om de är sådana så kan du ta ut lite högre pris från dom. Kompispris du vet, på det viset sållar du agnarna från vetet.

                      Sedan får du ta dig en funderare på vad du skall odla. En bra plan och att hålla sig till den är aldrig fel.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #86
                        Visst hade det varit kul, vi har stallet som jag hade vilja bygga ett rum i med vatten diskbänk, allt för att under lätta jobbet, odla fiska gör jag ju redan(till mig själv då) men lite pauser då och då men det hade varit skönt att ha så man kunde ha sorterna för sig och skilja på det som är mitt och vad som säljs, skilja på fiskarna om man vill spara just någon för att försöka odla fram någon finare sort eller så.
                        Hoppas du förstår vad jag menar, hade mest tänkt att man hade ut annons att man har lite fiskar till salu och kanske ta med sig när man åker på auktioner.

                        Vad jag ska odla, om jag skulle starta upp detta med odling så hade jag nog tänkt att börja med levandefödare och räkor och pansarmalar och malar och växter och sen fundera vidare på nya utmaningar

                        Detta lär inte hända i år med tanke på att rummet måste byggas med och vem får hjälpa mig med det jo min man och tiden är väldigt knapp men tankarna går där hela tiden, kul med lite bollande.
                        Akvarium verkar det komma av sig själv så jag har några ståendes redan
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Lite råd med att fixa ”lokal”.
                          Man tänker oftast för litet! Det blir både enklare och billigare att växa i än att bygga ut. Hur många m2 har du tillgängligt och hur högt i tak?
                          Ström är dyrt och isolering billigt.
                          Bra ventilation är VIKTIGT. Nästan lika viktigt som golvbrunn, shit happens!
                          Det är bättre med några större akvarier än med en massa små.
                          Fundera på ett system för automatiska vattenbyten. Detta är det absolut jobbigaste och tråkigaste momentet i en fiskodling.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #88
                            Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              #89
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare.
                              Fiskpriserna behöver upp med minst 30% överlag då det faktiskt är rätt billigt med levande i sverige.

                              Automatiskt vattenbyte är nog att föredra men jag hade nog inte valt kontinuerligt av miljö och kostnads skäl.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Du är ju en av få som jag hört lyckats bra med Sewelliaodling och då priserna dessa här omkring ökat med ca 30% antar jag att det är lite dåligt med odlare.
                                Det är just sådana tips som kan leda till framgång!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...