Se, det där lät betydligt trevligare. Det går bra för grossisten, de har folk som brinner för det de gör, butikerna importerar mycket själva och t o m de som anslutit sig till en kedja önskar en viss autonomi. Inte helt nattsvart, alltså. Det låter ju precis som den idealbild över sakernas tillstånd jag allra helst vill höra. Vad har vi missat? Javisst ja. Myndigheterna är otroligt stygga, besvärliga och transporter är ett elände.
Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.
Kul statistik där, Bygert. Var det kontroller av körtid? Märkligt att inte Tyskland finns med. Jag läste nyligen en artikel/insändare i GP som lovsjöng den Tyska hanteringen av tunga transporter. De hade visst en hel myndighet avsatt för just dessa. Tydligen jobbar de med annat än körtidskontroller...
För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med
Körtiderna kan vi konstatera är lika reglerade oavsett lastens beskaffenhet. Kvarstår gör då regleringen av djurtransporter. Borde det då inte vara vettigt för grossisten att titta på att istället för utbyggnad av centrallagret lägga ut ett litet buffertlager eller två med ett par bilar på strategiska punkter i Sverige? Det löser iallafall körtidsproblemet och strul med långa slingor. Det är ju inte ens säkert att man behöver investera särskilt mycket om man omlokaliserar befintlig utrustning.
Kul statistik där, Bygert. Var det kontroller av körtid? Märkligt att inte Tyskland finns med. Jag läste nyligen en artikel/insändare i GP som lovsjöng den Tyska hanteringen av tunga transporter. De hade visst en hel myndighet avsatt för just dessa. Tydligen jobbar de med annat än körtidskontroller...
För att återgå något till trådens ämne skulle jag vilja råda trådskaparen att köra vidare på den linje som redan föreslagits; börja med försäljning av egenodlad fisk i mindre skala och expandera därifrån. Skall verksamheten sedan expandera vidare förbi det levande borde det finnas goda möjligheter att plocka upp tillverkare som inte ingår i grossisternas sortiment. Ett sjuhelsikes jobb, säkerligen, men brinner man för det kan man säkert tjäna åtminstone levebrödet den vägen. Någon lyxpension i söderhavet ska man nog inte räkna med
Kommentar