Akvarieloggbok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

    Akvarieloggbok?

    För ni någon loggbok över era akvarium? Jag tänker på sådant som uppmätta vattenvärden, vattenbyten, insläpp av nya fiskar mm.

    Jag upptäckte igår att trots att det bara var några veckor sedan jag startade upp mitt första akvarium så var det svårt att komma ihåg vad vattenvärdena var första gången jag mätte upp dom. Det känns ju lite dumt, då blir det svårt att följa förändringar, så nu skriver jag upp allt i en .txt-fil i datorn - väldigt hightech!

    Finns det inget datorprogram för detta? Eller är det för liten efterfrågan tror ni? Jag tänker mig ett program där man smidigt kan logga allt som rör de akvarium man har och automatiskt skapa diagram över vattenvärden, kanske lägga till bilder kopplade till datum och spela upp bildsspel över hur det förändrats över tiden mm.

    Jag är lite sugen på att knåpa ihop ett, men det är ju dumt att uppfinna hjulet igen så att säga, om det redan finns.
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Mina projekttrådar är som loggbok för min del.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Har funderat i liknande banor, mest för att kunna söka upp information på lätt sätt. Har inte letat aktivt efter något färdigt program, så jag vet inte om det finns något.

      Själv antecknar jag just nu allt som händer i en liten bok. Dels skriver jag ned resultat vid vattenprover, vattenbyten, vilka fiskar som köps och när, vilka fiskar som dör och av vilken orsak/händelseförlopp, växtnamn osv. på olika uppslag, dels för jag anteckningar över vad jag gör som komplement till detta.

      Eftersom det blir ganska mycket anteckningar och jag ibland vill gå tillbaka för att hitta specifik information inser jag att det skulle vara mycket smartare att göra detta i digital form. Men dit har jag inte kommit än. Har funderat på att skriva ned sådant som vattenvärden och liknande i excell och komplettera med textfil när jag antecknar observationer som kräver mer utrymme. Det är ju ett väldigt enkelt sätt att göra det lätt att återfinna viss information. Att bygga ett program skulle ta alldeles för lång tid för mig, även om vinsten med att kunna koppla ihop information av olika slag skulle vara kul.

      Jag vet inte om det är vanligt att folk antecknar så mycket som jag gör, så jag har svårt att säga om det finns något större intresse. Sedan är det ju viktigt att ett sådant program är tillräckligt flexibelt för att passa olika människors behov. Det kan nog vara svårt att klara på egen hand. Om du tänker göra det kanske du ska sätta ihop en liten kontrollgrupp som får vara med och föreslå funktioner utifrån sina egna behov?

      Kommentar

      • liten_bulle
        • November 2010
        • 28

        #4
        Jag skriver nog ungefärlig lika utförligt som du, häpp. Kanske är vi lite extrema? Överdrivet kontrollbehov? Med papper och penna (eller txt-fil som jag kör) blir det som sagt svårare att få en bra överblick när man ska gå tillbaka och kolla upp något. Excel vet jag inte om jag orkar trassla med, då sätter jag hellre ihop ett litet program - det blir mycket roligare!

        Ja det svåraste blir att få ihop något som passar många, alla har ju olika syn på vad som är viktig information att spara och hur den ska kunna presenteras. Jag har kanske inte heller tillräcklig kunskap för att sätta ihop ett sånt här program eftersom jag är ganska ny i hobbyn, risken finns att jag missar viktiga funktioner eller missuppfattar något och gör det felaktigt eller besvärligt att använda.

        Jag kommer nog börja med att sätta ihop något för eget bruk och om det ser ut att bli något vettigt utav det så lägger jag troligtvis upp en det här på zoopet så småningom för att få lite synpunkter på förbättringar om det ser ut att vara värt att bygga vidare på. Får man till en bra struktur från början är det ingen större svårighet att lägga till funktionalitet senare!

        Det tar ju tyvärr lite tid att sätta ihop något sånt här och jag har en rätt intensiv period framför mig då jag går in på min sista termin vid universitetet, så vi får se hur lång tid det tar.

        Det verkar inte finnas så många existerande program i alla fall. Jag har googlat lite och hittat det här för 47$, det verkar vara rätt omfattande men så kostade det förstås pengar och var dessutom på engelska:

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Med jämna mellanrum märker man att det skulle vara bra att ha en liten logg över sina kar
          Startade en fiskblogg i det syftet, men efter att jag blev golmember här och kunde börja lägga upp bilder direkt i projekttrådarna så förföll fiskbloggen mer och mer..
          Så nu kör jag på samma som Nubi, uppdaterar ju ändå alltid i tråden när något speciellt inträffat så det fungerar bra som logg

          Ända jag skulle behöva är en logg över när jag ska mata räkorna *skratt* Då jag matar de så pass sällan så börjar jag alltid fundera på när jag senast matat dem och om det är idag eller tro i morgon som jag borde mata dem igen

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jag har vattenbyteschema så jag kan hålla koll på vilka kar jag bytt på när och om jag pytsat i salt eller PMDD mm...
            Skulle nog lätt kunna göras i det enklaste datorprogram men jag kör för hand.
            Då gör jag spalter med veckonummer ovanför och vilket akvarium i vänstersidan ungefär såhär:

            ...............V.50........... V.51............... V.52

            54L.......Sönd.+salt...........................Månd.
            63L ......................Månd. +PMDD
            240L...Lörd.+PMDD..Sönd.+PMDD
            450L .....................Onsd. +PMDD

            Ser lite krångligt ut här men är busenkelt att se vilket kar som står näst på tur till vattenbyte osv.
            Ett måste för mig iaf med mina ~15 kar eftersom jag inte gitter byta i alla samtidigt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Behöver jag gör jag arbetsanteckningar hemma men inget jag sparar i åratal. Jag har ett par papper där jag noterat mina ägginsamlingar så det är lättare att hinna dom eftersom jag nu sorterar dem månadsvis istället för artvis. En allmän anteckning värd att spara skriver jag gätna in i zoopet-bloggen.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...