Köpa systemkamera, hjälp mig välja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #76
    Hehe, jo med frakt blir det väl nästan dubbla priset.
    Men någon fotoaffär borde det väl finnas i Borås som kan ta hem en åt dig (om dom inte har på lager t.o.m.)
    Annars har du kanske vägarna förbi Mölndal innom snar framtid? Där finns ju en ScandinavianPhoto-butik.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #77
      Jo, det kanske är sant, men mölndal är man väl förbi sådär en gång i halvåret eller så men kanske kan bli en sväng=)

      Funderar dock på om man inte kan göra ett IR-filter själv, borde ju inte vara så knepigt att göra DIY, har för mig att gamla fullt exponerade negativ fungerar som IR-filter?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #78
        Den här idén kan nog behöva finslipas lite men jag har lyckats avfyra blixten med fyra exponerade bitar 35mm film monterade framför blixten, som är satt i "--" läget. tittar man rakt in i blixten då ser man ett litet rött sträck, målet är väl att blockera allt ljus men får ta en titt till på det imorgon

        Frågan är väl hur pass varm man kan tilllåta blixten att bli? Monterar jag många lager film direkt på blixten så kapslas ju all värme in där och blixten får problem med att kyla ner sig?

        Skall prova på att använda disken i en diskett imorgon, skall även det fungera som ir-filter
        Senast redigerad av Sultanen; 15 March 2009, 02:15.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #79
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Tackar! När det kommer ifrån dig så tar jag åt mig

          Vet inte om denna tråden egentligen borde vara slut nu och detta hör hemma i en annan tråd men vad är viktigt att tänka på vid akvariefotografering? Vilken bländare brukar du köra på, i vilket kameraläge? Jag har använt "M" med en slutartid på mellan 1/125 och 1/250 men vet inte om detta är det man brukar göra. Behöver helt enkelt lite olika tips och trix
          Eftersom blixten fryser händelsen så är inte slutartiden så viktig. Numera brukar jag köra på runt 1/60. Då får jag med lite bakgrundsljus och slipper höja iso för detta.
          Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 15 March 2009, 08:48.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #80
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Den här idén kan nog behöva finslipas lite men jag har lyckats avfyra blixten med fyra exponerade bitar 35mm film monterade framför blixten, som är satt i "--" läget. tittar man rakt in i blixten då ser man ett litet rött sträck, målet är väl att blockera allt ljus men får ta en titt till på det imorgon

            Frågan är väl hur pass varm man kan tilllåta blixten att bli? Monterar jag många lager film direkt på blixten så kapslas ju all värme in där och blixten får problem med att kyla ner sig?

            Skall prova på att använda disken i en diskett imorgon, skall även det fungera som ir-filter
            Jupp, det funkar som du redan märkt. Spelar ingen större roll om du ser lite ljus när du tittar rakt på blixten. Huvudsaken är ju att du inte får reflektioner i glaset. Tror inte heller värme är något större problem eftersom blixten går med så låg effekt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #81
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              Eftersom blixten fryser händelsen så är inte slutartiden så viktig. Numera brukar jag köra på runt 1/60. Då får jag med lite bakgrundsljus och slipper höja iso för detta.
              Det var den typen av råd/tips/input jag sökte

              Ursprungligen postat av heeke
              Jupp, det funkar som du redan märkt. Spelar ingen större roll om du ser lite ljus när du tittar rakt på blixten. Huvudsaken är ju att du inte får reflektioner i glaset. Tror inte heller värme är något större problem eftersom blixten går med så låg effekt.
              Nej, det är iofs sant och nej, det lär inte vara några problem med värmen heller egentligen, det blir ett rätt så billigt alternativ till nikons produkt iaf, sen kanske man köper en ändå men det känns bara så löjligt att betala lika mycket i frakt som man betalar för produkten och den här lösningen kan jag få direkt
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #82
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Det var den typen av råd/tips/input jag sökte
                Perfekt! =)
                Det är bara att fråga på mer. Svarar jag inte så har jag bara inte sett det.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...