Skicka in lite bilder vetja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Inredningen med den röda skurhinken mitt på golvet blev liksom pricken över i
    haha inredning vet jag knappt men iaf som sagt, dåligt med plats så orkade inte gömma några saker bara för att ta kort! Men ja upprensning och städning i den hörnan ska göras i dagarna iaf!

    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Säger bara RESPEKT haha,,du är inte Genetiskt släkt med Nickan på Forumet,det ser fan lika dant ut i hans hus,akvarium/backar..allt som är vattentätt you name it precis överallt och befolkat med fisk hahah och var gång säger jag när jag ser det...ja det kan jag hålla för mig själv hehe..
    haha Ne det är jag inte Men nu är det fan lite väl mycket igång har samtidigt... i köket är det då 200L Asien, 55L odling/tillväxt plastbalja med ancistrus odling och mitt nya 220L möbel

    i V-rummet har jag bara 65L betta och en räkvas men ska väl så småningom försöka skaffa mig ETT stort akvarium ist för alla dessa småttingarna
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Roligt att gå igenom gamla foton på tråden en av mina favoriter är sidan 19 och bild 362 tror jag det är..riktigt bra må jag säga

      Vilka är era favoriter??
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        3e bilden är grann: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1288979
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Problemet är att dem är för bra haha
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            För bra? :o
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              Några bilder på mina små rackare. Dock kan jag inte det här med inställningar på kameran :P Men ska se om jag har tid och lust att lära mig




              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

              Kommentar

              • KORSARKOFF
                • August 2010
                • 327

                Klicka på bilden för större version

Namn: P1200400.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,4 KB
ID: 2126978
                Några Glasmalar
                40L Yngel
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                240L Sällskap
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  Ursprungligen postat av DAHLBERG
                  För bra? :o
                  För bra för min smak,gillar mer som är taget spontant"bara så där"b
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Ursprungligen postat av Hallander
                    Några bilder på mina små rackare. Dock kan jag inte det här med inställningar på kameran :P Men ska se om jag har tid och lust att lära mig




                    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                    http://img3.imageshack.us/i/dsc0035zs.jpg/
                    Kunde inte ta del av dem direkt tyvärr,datorn hängde upp sig när det gäller att trycka på länkbilder...
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Hallander
                      • August 2010
                      • 580

                      Oj, konstigt ! Gör det så alltid ?


                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Kunde inte ta del av dem direkt tyvärr,datorn hängde upp sig när det gäller att trycka på länkbilder...

                      Kommentar

                      • cavelzini
                        • October 2009
                        • 318

                        Tvungen å lägga upp en bild på den nya Betta hannen, tycker den är så vacker

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          Ursprungligen postat av Hallander
                          Oj, konstigt ! Gör det så alltid ?
                          alltid tyvärr eller att det tar för långt tid så man hinner tröttna.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • pwrdesign
                            • January 2003
                            • 384

                            Hallander Fina fiskar!! Några kommentarer till bilderna:

                            Du har tagit bilderna med lite för lång slutartid, 1/8 sek, 1/10 sek och 1/15 sek.
                            Vid dessa slutartider så krävs det att du har stativ när du fotograferar och att objektet står still.
                            Svårare att fånga fiskar med stativ och om du inte har en jäkla pli på dem så kommer de inte stå helt stilla
                            Bilderna verkar vara taget med ett zoom-objektiv, mycket möjligt att minsta bländartalet du kan använda är 4.2 på den, isåfall så får du gå direkt till alternativ 2

                            Nu kan jag inte Nikons kameror, så någon med Nikon får gärna rätta mig nu!

                            Alt 1: Om jag inte minns fel så har du ett program (runda ratten på höger sida) som heter A (jag misstänker att denna står för Aparture)
                            Välj det läge och ställ in din bländare på så lågt värde som möjligt (beror lite på vad för något objektiv du har, men 2.2 eller 2.8 exempelvis)
                            Tänk dock på att om du har ett objektiv som klarar av bländartal ner mot 1.4 eller 1.8 så kommer du få ett extremt kort skärpedjup! Det gäller att du träffar rätt med fokuseringen isåfall.

                            Nu kommer din bländaröppning bli större och släppa in mer ljus = du kan fotografera med kortare slutartid = du slipper förhoppningsvis rörelseoskärpan. Ljusmät in i akvariet en gång och se vilket värde du får på slutartiden, du ska helst inte gå lägre än 1/60 sek för att plåta för hand. Lägre värden KAN fungera om du är stadig på handen och har lite tur!

                            Det kan finnas ett P läge också som du kan prova...
                            Då följs slutaren åt och jag misstänker att du ändrar slutartid/bländare med ratten på höger sida!

                            Alt 2: Det kan vara så att det inte riktigt räcker med att köra på en fast bländare, då kan du också testa att ändra ditt ISO värde. Dina bilder är tagna med ISO-400, prova att dra upp ISO till 800 istället, det borde göra en del för din slutartid!

                            Det tredje alternativet är att prova köra med blixt, troligen får du bråka en hel del för att slippa reflexer, en extern blixt underlättar isåfall om du har tillgång till en sådan... Men man brukar kunna komma ganska långt utan blixt dock!

                            Ge det ett nytt försök!
                            Senast redigerad av pwrdesign; 02 September 2010, 06:13.
                            Malawi 540 Liter
                            26 Liter Aquascaping

                            Kommentar

                            • Hallander
                              • August 2010
                              • 580

                              Oj, var mycket du fick med, tack så mycket
                              Jag satt faktiskt och pilla lite igår och fick rätt på det, fick till så det gick snabbt. Vet inte hur jag lyckades men bra verka det ha gått haha
                              Dock satte jag min ISO på ungefär 1600 om inte mer. Men jag tyckte bilderna blev lite mjuka, jag vill ha lite mer skärpa så ska pilla lite till idag
                              Tack för hjälpen ! ska kika på dina inställningar


                              Ursprungligen postat av pwrdesign
                              Hallander Fina fiskar!! Några kommentarer till bilderna:

                              Du har tagit bilderna med lite för lång slutartid, 1/8 sek, 1/10 sek och 1/15 sek.
                              Vid dessa slutartider så krävs det att du har stativ när du fotograferar och att objektet står still.
                              Svårare att fånga fiskar med stativ och om du inte har en jäkla pli på dem så kommer de inte stå helt stilla
                              Bilderna verkar vara taget med ett zoom-objektiv, mycket möjligt att minsta bländartalet du kan använda är 4.2 på den, isåfall så får du gå direkt till alternativ 2

                              Nu kan jag inte Nikons kameror, så någon med Nikon får gärna rätta mig nu!

                              Alt 1: Om jag inte minns fel så har du ett program (runda ratten på höger sida) som heter A (jag misstänker att denna står för Aparture)
                              Välj det läge och ställ in din bländare på så lågt värde som möjligt (beror lite på vad för något objektiv du har, men 2.2 eller 2.8 exempelvis)
                              Tänk dock på att om du har ett objektiv som klarar av bländartal ner mot 1.4 eller 1.8 så kommer du få ett extremt kort skärpedjup! Det gäller att du träffar rätt med fokuseringen isåfall.

                              Nu kommer din bländaröppning bli större och släppa in mer ljus = du kan fotografera med kortare slutartid = du slipper förhoppningsvis rörelseoskärpan. Ljusmät in i akvariet en gång och se vilket värde du får på slutartiden, du ska helst inte gå lägre än 1/60 sek för att plåta för hand. Lägre värden KAN fungera om du är stadig på handen och har lite tur!

                              Det kan finnas ett P läge också som du kan prova...
                              Då följs slutaren åt och jag misstänker att du ändrar slutartid/bländare med ratten på höger sida!

                              Alt 2: Det kan vara så att det inte riktigt räcker med att köra på en fast bländare, då kan du också testa att ändra ditt ISO värde. Dina bilder är tagna med ISO-400, prova att dra upp ISO till 800 istället, det borde göra en del för din slutartid!

                              Det tredje alternativet är att prova köra med blixt, troligen får du bråka en hel del för att slippa reflexer, en extern blixt underlättar isåfall om du har tillgång till en sådan... Men man brukar kunna komma ganska långt utan blixt dock!

                              Ge det ett nytt försök!

                              Kommentar

                              • pwrdesign
                                • January 2003
                                • 384

                                Så högt ISO innebär mycket brus, vilket tar bort skärpan i dina bilder! Med en Nikon D80 så borde du iaf kunna gå upp till ISO 600-800.
                                Jag brukar aldrig pressa min Canon 1dsmkII till mer än ISO 800, i värsta fall ISO 1200, men 1600 är knappt användbart tycker jag... OM du inte ska köra svartvitt sen, då får du lite "gammalt" stuk på bilderna.

                                Har du fler objektiv?
                                Titta på framkanten av linsen, där står största bländare angivet!
                                Malawi 540 Liter
                                26 Liter Aquascaping

                                Kommentar

                                Arbetssätt...