Nikons Creative Lightning System

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Lite direktare länkar skulle uppskattas... Jag har inte den blekaste om vad jag skulle titta på på nån av de där.

    Jag har alltså testat, och i "--" läge avfyras interna blixten. I "TTL" läge avfyras också interna blixten, fast på ställbar effekt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #17
      Länken jag gav är till en film som beskriver hur enheten funkar. Visserligen är den i denna film i kombination med de små macroblixtarna men man ser iaf hur den funkar. Bara att klicka på tour view så kommer filmen.
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Jag hittade SU-800'n. Det är en blixt med ett IR-filter över blixtröret som filtrerar bort synligt ljus men släpper igenom IR-ljus. Det finns liknande gör-det-själv lösningar för den inbyggda blixten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #19
          Mike: Mickes länk visar hur du gör med D80 och extern blixt. Skulle den interna blixten ändå blixtra så tycker jag det verkar skumt. Kanske behövs kollas upp i nån butik?

          Det är ett intressant system och jag hoppas verkligen att Canon kommer med någon liknande snart. Där hänger de rejält efter enligt mitt tycke.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Videon visade hur man kontrollerar en slavblixt, men min inbyggda blixt måste blixtra om den externa blixten skall blixtra. Jag kan stänga av den inbyggda, men då blixtrar inte slavblixten. Jag kan INTE få endast den trådlösa slavblixten att blixtra, eftersom kameran kommunicerar med den trådlösa slavblixten endast via blixtljuset från den inbyggda blixten - det är inte radiokontakt eller nåt sånt, utan kommunikationen sker via IR-strålningen från den inbyggda blixten när den blixtrar.

            Det är alltså det jag tycker är idiotiskt - att man inte använder radio.
            Senast redigerad av Azur; 22 November 2007, 22:32.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #21
              Den inbyggda blixten blixtrar ju inte i videon, där är den ju avstängd. Som jag uppfattar det iaf. http://one.revver.com/watch/106280/
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22


                Första fotot tas med interna blixten nedfälld. Slavblixten avfyrar inte, men du kan se displayen tändas på D80n.

                Sen fäller jag upp blixten och tar nästa foto, och slavblixten avfyrar.

                Sen vänder jag kameran mot mig, och blockerar slavblixtens ljus med handen för att visa att interna blixten avfyras.
                Senast redigerad av Azur; 22 November 2007, 23:43.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #23
                  Jag kan inte se din film Mike. Det finns ett tillbehör för ca en hundring som sätts över kamerans blixt och som släpper genom signalerna för ttl-styrningen.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #24
                    Jag kan inte heller se videon. Men är detta med samma inställningar som killen har i Mickes video?
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Jag kan inte se din film Mike. Det finns ett tillbehör för ca en hundring som sätts över kamerans blixt och som släpper genom signalerna för ttl-styrningen.
                      Var finns det att köpa? Har svurit över den interna blixten massor av gånger!
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Jag vet. Det finns också, som jag sa, gör-det-själv lösningar. Allt man egentligen behöver är alltså att på något vis fästa nånting som släpper igenom IR men inte synligt ljus framför blixten - t.ex. skyddsplasten från en fjärrkontroll, eller en bit svart, exponerad, framkallad, diafilm.

                        Jag betraktar det inte som ett tillräckligt stort problem för att göra det, men jag tycker fortfarande det är idiotiskt av kameratillverkarna att inte ta fram en radio-baserad (t.ex. bluetooth) standard för blixtstyrning. Om man gjorde det, kunde man inte bara slippa avfyra interna blixten, utan möjligen slippa ifrån förblixtar helt och hållet, och därmed alla halvslutna ögon på folk när man fotar ansikten.

                        EDIT: Anledningen till att ni inte kunde se filmen är att jag har överhettningsproblem med min dator, och stänger numer av den när jag inte använder den.
                        Senast redigerad av Azur; 23 November 2007, 15:28.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Micke
                          • January 2002
                          • 1718

                          #27
                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Var finns det att köpa? Har svurit över den interna blixten massor av gånger!
                          Jag vet inte var den finns att köpa men så här ser den ut: http://www.letsgodigital.org/html/re.../dslr_EN7.html
                          Mvh Michael Persson

                          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #28
                            Jag kör också D80 med SB-600 och trixade länge med commanderläget. Fick inte heller den inbyggda blixten att vara avstängd när jag körde trådlöst mot SB-600.
                            Efter ett tag hittade jag denna tråd på fotosidan.se som besvarade mina funderingar: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=67563
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #29
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Jag vet inte var den finns att köpa men så här ser den ut: http://www.letsgodigital.org/html/re.../dslr_EN7.html
                              Tänka sig, FotoVideo här i stan hade flera sådana på lager. Nu har de en mindre..
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                Den här bilden säger egentligen allt om hur det funkar:


                                Den interna blixten styr den externa, påverkar inte exponeringen av motivet (om man inte fotar macro och försöker få till en helt svart akvariebakgrund, kan tilläggas), men speglar sig i, t.ex., akvarieglas. Vill man helt slippa ifrån den ibyggdas tråkiga vana att få folk att blinka eller skygga fiskar med bra reaktionsförmåga att påbörja vändning bortåt, får man köpa eller bygga en manick liknande den daniel_i_malmö köpt.

                                Och det är alltså därför jag tycker det är idiotiskt att Nikon inte styr sina externa blixtar med radio istället.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...