Nikons Creative Lightning System

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    Nikons Creative Lightning System

    Någon som testat detta och funkar det bra för fiskfotografering?
    Jag är lite sugen på en D80 och det är blixtsystemet som lockar allra mest. Hur funkar det tycker ni?

    Kan ni skriva fördelar och nackdelar på D80n vore det kanon.
    Jag har en Canon eos 400d idag.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    #2
    Nu har jag bara använt det på en D70 och min nuvarande D200 så jag vet inte exakt hur det funkar på D80 huruvida den inbyggda blixten kan lysa upp motivet eller om det bara funkar som styrning av de externa blixtarna. D200 kan ju belysa motivet medans min gamla D70 inte kunde det.
    Iaf har jag använt CLS på samma sätt med båda och då brukar jag ställa in blixten på remote och välja kanal på den. Sen ställer jag om blixtfunktionen i kameran så det stämmer överens med vald kanal och om jag vill att även den interna blixten ska användas för belysning av motivet eller inte. Sen lägger jag bara upp blixten i matningsskåran och intar position för hur jag vill ta bilderna och börjar fota. Det här kräver ju dock att du har en sb-600 eller sb-800, jag har den senare och rekommenderar den. CLS funkar på detta sätt även utomhus till andra motiv men det är en annan historia.

    Du kan även förstås använda blixten i slav läge och då kan sb-800an lysa ut när den känner att en annan blixt smäller av men CLS är mer exakt. Har du kikat på Nikons folder som även skickas med blixtarna? http://www.europe-nikon.com/product/.../overview.html och klicka på pdf loggan som står ovanför specifikation nere till höger.
    Min PBase
    Min Flickr

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har en D80 som avfyrar den interna blixten i "commander" läge, dvs den styr den externa blixten. Min externa blixt är en SB-600.
      Det funkar så att kameran och blixten avfyrar "förblixtar" cirka en halv sekund innan den riktiga blixten, och mäter & anpassar hur mycket de skall lysa upp så exponeringen blir rätt.

      Det funkar bra. Man kan anpassa hur mycket av "belysningen" av målet som skall komma från vilken blixt, och eftersom jag vill att allt ljus skall komma uppifrån (från externa blixten) när jag fotar fisk, har jag ställt min interna blixt på -2 i exponering, och min externa på +2. Det blir fyra stopps exponeringsskillnad, och förutom när man fotar reflekterande mål på nära håll så märks den inbyggda blixten inte i fotot.

      Systemet funkar bra, det gör vad det skall dvs ger korrekt exponering. Det innebär också att den externa blixten kan korrigera för när en fisk simmar ur "träffytan" genom att höja effekten, så fisken ändå blir rätt exponerad.

      Det är dock betydligt svårare för mig att få en helt svart (totalt underexponerad) bakgrund pga den inbyggda blixten än det var när jag körde med en enda extern blixt på kabel, och hur jag än gör så blir iridiserande färger (t.ex. det blå skimret på kroppen på mina Poecilia caucana) överdrivna pga den inbyggda blixten, fast inte alls lika illa som när man fotar med endast en rakt påfallande blixt från sidan förstås. Många kanske också ser det som en fördel, eftersom fisken blir färggladare.
      Fiskar med väldigt bra reaktionsförmåga hinner också ibland reagera på förblixtarna, men oftast ignorerar fisken blixten. Fotar man människor hinner de ofta blinka pga förblixtarna.

      Annars funkar det bra, tar bort mycket av gissandet vad gäller blixtbelysningen. Jag tippar det funkar riktigt bra om man tänker fota lite större fisk, och/eller kör med två externa blixtar.

      SB-600 är f.ö. en bra blixt, helt nöjd med den, största skillnaden mot storebror SB-800 är om du tänker styra flera blixtar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Låter ju kanon Azur. Det blir att köpa en SB600 till min D80 i julklapp till mig själv. Själv är bäste tomte eller vad det är man brukar säga. Skall bli väldigt spännande.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag tror inte du blir besviken - det är en mycket bra kamera och blixt. Vilket objektiv tänker du köra med?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED. Ett kul föstaobjektiv pga att det är så allround men skall väl heller inte vara jättebra på någonting. Ett makro står högt på önskelistan.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Byta från Canon till Nikon? Du har ju massa canonpryttlar.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Långås
                Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED.
                Jag har det inte själv, men det lär skall vara bra.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Ursprungligen postat av admin
                  Byta från Canon till Nikon? Du har ju massa canonpryttlar.
                  Det blir nog radiosändare och en EX-blixt tror jag. Ett byte till Nikon har jag kommit på blir väldigt dyrt. Känner inte att TTL har så mycket att ge på akvariefoto där jag gillar att trixa med exponeringarna.

                  Mike: du kan stänga av din interna blixt helt på D80. I commanderläget så väljer du - (streck) istället för något annat.
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Mike: du kan stänga av din interna blixt helt på D80. I commanderläget så väljer du - (streck) istället för något annat.
                    Blixten avfyrar ändå, enda skillnaden verkar vara att den kör "fullt ös redlös" då. Kameran kommunicerar ju idiotiskt nog med den andra blixten genom IR strålningen i blixturladdningen (istället för med, t.ex., en liten bluetooth-sändare eller ens en separat IR diod), dvs den måste avfyra för att kunna kommunicera.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • doctor
                      • August 2002
                      • 300

                      #11
                      Då kan man skaffa en sån här istället: http://www.nikon.se/product/sv_SE/pr.../overview.html
                      Min PBase
                      Min Flickr

                      Kommentar

                      • doctor
                        • August 2002
                        • 300

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Det blir nog radiosändare och en EX-blixt tror jag. Ett byte till Nikon har jag kommit på blir väldigt dyrt.
                        Lycka kan inte mätas i pengar, glöm inte det! Tänk vad bra du skulle må med en ny fin D300 och en uppsättning macrogluggar och hela macroblixtkitet från Nikon.
                        Min PBase
                        Min Flickr

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av doctor
                          Då kan man skaffa en sån här istället: http://www.nikon.se/product/sv_SE/pr.../overview.html
                          Jag vet inte hur den där fungerar, den kanske har IR diod, men återigen är alltså grejen att den trådlösa kommunikationen sköts med blixtljuset, så blixten måste avfyra för att kunna "prata" med slavblixtarna. Jag skulle tippa det gäller den där också.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #14
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • doctor
                              • August 2002
                              • 300

                              #15
                              Kika här så ser du hur en su-800 funkar, http://www.nikondigitutor.com/eng/r1c1/index.shtml
                              Min PBase
                              Min Flickr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...