Smart fiskfokusering på nya Nikon D300?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #31
    Intressant, jag har en misstanke att det inte kommer att hänga med så bra på dom små kvicka fiskrackare jag har i enormt tätplanterade småkar. Men jag ska testa så småningom.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #32
      o vad sjutton gör jag i den här tråden då? *drägglar* Jag får skaffa mig ett jobb så jag kan byta kamera *s*
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #33
        Ursprungligen postat av Morellen
        o vad sjutton gör jag i den här tråden då? *drägglar* Jag får skaffa mig ett jobb så jag kan byta kamera *s*
        Fast med en sådan kamera får man väl sluta jobba så man har tid att fota allt.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #34
          Ursprungligen postat av Morellen
          o vad sjutton gör jag i den här tråden då? *drägglar* Jag får skaffa mig ett jobb så jag kan byta kamera *s*
          Jamen det är ju för att du vill att det ska bli en prenumeration av tråden så du hittar den lätt
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #35
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Fast med en sådan kamera får man väl sluta jobba så man har tid att fota allt.
            Eller så tar man med kameran på jobbet
            Bifogade filer
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #36
              Ursprungligen postat av Sonja
              Eller så tar man med kameran på jobbet
              Läckert!! hade inte blivit lika spännande bilder på mitt jobb...

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                #37
                Nu har jag till och med kunnat fota cikliderna utan att ha blixt, trevligt är även att nya fokusmetoden lyckas placer fokusunkten på ögat på fisken. Ett par snabba smakprov ligger längst ner på sidan, de fyra sista närmare bestämt. Inget märkvärdiga utan mest för att testa funktionerna på kameran, http://www.pbase.com/nirre/fiskar
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #38
                  Nu har jag testat "fiskfokusen" lite på D300.
                  Det funkade faktiskt bättre än jag trodde. Men man får jobba med den också för att få till det.
                  Fördelen är att när fiskarna virvlar ur fokuspunkten så sticker inte fokusen iväg utan stannar kvar. Jag sitter så nära, firrarna är så små, så jag försöker följa fiskarna med fokusen och har valt att det inte går att fota om inte fokusen är fryst, alltså att fiskarna stannar till ett ögonblick. Men visst har jag fått några bilder där fokus legat mer på kroppen än ögat.
                  Det är en aning för grälla färger, måste testa en annan inställning och jämföra. Nu funkar blixten bättre också på den här kameran. Kan köra på TTL-läge med blixten monterad på kameran och det blir rätt ok. Ljuset är lite väl pang-på, men det är testing, testing som gäller nu
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Sonja; 10 December 2007, 18:05.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #39
                    Läckra firrar och fina bilder!!
                    Men det är väl bara att inse att det förmodligen inte skulle hjälpa med en sådan kamera. Jag tror det hänger en hel del på den som är bakom också...

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #40
                      Förra kameran har jag fotat över 30 000 bilder med Så visst har jag övat en hel del, även om inte allt är akvariebilder så är det väldigt många av dom som är det. Jag sitter flera gånger i veckan och fotar på akvarierna. Det är klart att det underlättar med bra resurser, men fiskarna fotar inte sig själva Att jag vill ha bl a lite mer pixlar är för att jag vill kunna göra ordentliga förstoringar. Annars är inte det det viktigaste. Men extern blixt och makroobjektiv är bra för mina småfirrar/räkor. Men fota hela akvarier funkar inte med det makro jag har.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #41
                        Håller de fortfarande på och sparrar mot varandra? Har inte "gammelfisken" fått pli på unghanarna än?

                        Lustigt att du säger att den har för grälla färger, Nikon brukar traditionellt köra med "realistiska" färger, och har fått mycket kritik för det pga att de flesta vill ha mer mättade färger på sina kort. Antar att de har tagit till sig av kritiken.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #42
                          Jajamensan, dom håller på för fullt Och dom snurrar runt bland en massa yngel, säker 30 st, som får kasta sig undan då dom här kommer igång.

                          Det finns hur mycket möjligheter som helst att själv ställa in färgerna så dom stämmer med det man vill ha fram. Lite beroende på vad man fotar.
                          Det är något som heter bildkontroll. Dels kan man ställa in standard, neutral, livfull och monokrom. Sen kan man justera de olika som man vill. Jag har fotat med livfull ute nu, det såg bra ut med alla murriga senhöst/tidiga vinterfärger. Men på dom här firrarna blev det nog en aning för mycket. Fast dom är väldigt färgglada, det är dom.

                          Sen blir inte bilderna på fiskarna riktigt lika mjuka i skärpan direkt från kameran. Jag har knappt lagt på någon oskarp mask alls på dom här. Ändå ligger dom på gränsen till överskärpt. Men det ska också gå att ställa in har jag för mig.
                          Bruksanvisningen känns inte riktigt lika krånglig som jag tyckte den till D70s är.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...