Smart fiskfokusering på nya Nikon D300?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Smart fiskfokusering på nya Nikon D300?

    Om några veckor lär den nya Nikon D300 dyka upp på marknaden.
    Enligt uppgift så finns det en igenkännande auto fokus. Man ställer in skärpan på någonting - ett ansikte, en fisk etc. och sedan så följer fokuseringen med när detta "föremål" rör sig. Jag såg i NikonD70-forumet att en hade testat att ställa skärpan på en nyckeknippa som sedan kastades denna iväg i luften och ett foto togs i luften och fortfarande var skärpan låst på objektet.

    Om detta nu funkar - så borde denna kamera vara det optimala för fiskfotografering. Man ställer in skärpan på fisken man skall fota och följer den sedan med kameran och trycker av när den är i perfekt position.

    Någon som har på gång att köpa en D300 så vi får reda på om detta system funkar i praktiken.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    På min Canon har jag en funktion som gör att jag ställer in autofocus på en fisk. Sedan följer det med medans fisken simmar. Server AI tror jag den heter.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      På min Canon har jag en funktion som gör att jag ställer in autofocus på en fisk. Sedan följer det med medans fisken simmar. Server AI tror jag den heter.
      Funkar det i praktiken?

      Någon som vet om det är samma system som kommer på d300?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        AI servo finns på de flesta systemkameror från Canon, och det är ju till för att fota rörliga objekt. om det är samma funktion som Nikon har vet jag dock inte.

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Någon som vet om det är samma system som kommer på d300?
          Den följsamma af som finns i D300 och D3 påminner mer om den som finns i Canons 1D om jag förstått det rätt. Det är exakt samma af-modul som sitter i D300 som i proffsmodellen D3. De som testat båda modellerna säger att de upplevt af som långsammare i D300. Frågan är om det beror på dåligt intrimmade kameror eller om det är processorhasigheten som skiljer mellan dem.
          När de riktiga produktionsexemplaren kommer ut på marnaden i andra halvan av november lär vi få svaret.

          Edit*
          Här finns lite information om autofokusen i 40D:
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Funkar fint på min 30D
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Funkar fint på min 30D
              Det är väl följsam af du tänker på då? Det nya som Kjell är inne på är af med motivigenkänning.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Funkar fint på min 30D
                Intressant.
                Läste nedanstående i den länken som Micke bifogade

                Jag provade också att fotografera med automatiskt val av fokuspunkt. Min tanke var att det skulle kanske ge en säkrare och därmed snabbare autofokus. Tyvärr är risken stor att autofokusen hamnar på fel ställe. Det verkar som att den här funktionen fungerar bäst till fågelfotografering där fågeln avtecknar sig mot en jämn himmel

                Och enligt detta så verkar det i praktiken inte funka så bra i akvarium.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Så här står det om motividentifieringen på fotosidan:

                  System för motividentifiering
                  En annan nyhet är att D3 har ett helt nytt sätt att beräkna exponeringar och vitbalans, dessutom med intelligent stöd för autofokusföljning. Kärnan i systemet för motividentifiering är Nikons 1 005-pixlars RGB-färgsensor som har modifierats för att känna igen motivets form och position för att få förbättrad autoexponering och autofokusprecision.


                  och om autofokusen:

                  Avancerat autofokus
                  Efter åratal av utveckling av både analoga och digitala SLR-kameror har Nikon återigen höjt ribban för optiska autofokussystem. D3 och D300 har ett helt nytt 51-punkters autofokussystem som är utformat för att inhämta och spåra motivets rörelse mer exakt.
                  Som ett resultat av intensiva studier av hur professionella sport- och nyhetsfotografer använder autofokus har AF-modulen Multi-CAM3500 det högsta antalet AF-punkter som någonsin har utvecklats för en SLR-kamera. Den inspirerade kopplingen mellan AF-modulen och Nikons lättanvända multiväljare med åtta riktningar gör att du lätt och snabbt kan välja enskilda AF-punkter. Självklart kan AF-systemet anpassas helt för alla tänkbara fotograferingsförhållanden.


                  Den sista meningen måste tolkas som om det kan anpassas helt till akvarieförhållanden
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Den sista meningen måste tolkas som om det kan anpassas helt till akvarieförhållanden
                    Det hela verkar ju mycket intressant - dock vi får se hur det funkar i praktiken. Många saker kan ju låta bra på papperet, men funka mindre bra i verkligheten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      #11
                      Nu börjar det dyka upp lite tester med de nya modellerna. Om autofokusen kan man läsa bl a följande -"3D Focus Tracking system is no less than remarkable".

                      Hela artikeln finns att läsa här:
                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Robin_Hedstrom
                        • January 2005
                        • 1818

                        #12
                        Riktigt schyssta bilder blir det med Nikon, det kan jag lugnt hålla med om.
                        Jag ska ha en Nikon nästa gång jag köper.
                        /Robin Hedström
                        http://www.robinhedstrom.se/

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Kan den hålla en danio som patrullerar revir i fokus, då skall jag bli imponerad. Bland det j-vligaste som finns att fota, särskilt som de hinner reagera på förblixten.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Jag är lite inne på att byta upp mig till en D300. Men jag "hänger inte på låset" utan väntar ett tag till.
                            Kontinuenlig autofokus finns väl på flesta nyare systemkameror, jag har det på min D70s. Men jag har bara testat det på flygande fågel. Det är lätt att fokusen sticker iväg om man missar lite på fågeln så den hamnar mellan någon av de fem fokuspunkterna.
                            På D300 ska den kunna känna igen färger/mönster och inte tappa fokus om t ex en fågel flyger in bakom ett träd, eller en fotbollsspelare bakom någon annan spelare utan känna igen det man fokuserade på när det dyker upp igen. Den har typ 51 fokuspunkter.
                            Hur det kommer att funka i praktiken får vi se när kameran dyker upp i slutet på november, om den inte blir sen
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #15
                              Nu har Kamera & Bild fått en serieproducerad D300 som det testar och skriver om i bloggen: http://www.kamerabild.se/ArticlePage...ADF566.dbp.asp
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...