Hjälp med bra systemkamera!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #16
    Ursprungligen postat av battalionP
    Ja det är precis så jag menar. Tantens mammas gubbe har en kamera (som jag alltid trott varit system, har kanske fel?) med 1 cm makro och tar skitbra närbilder..
    Något man skall tänka på när man pratar om närgräns är att en kort närgräns inte alltid löser problemet. Även om du har 1 cm närgräns så kan du oftast inte stå 1 cm från fisken med kameran, det skulle kräva att du har kameran mot glaset och fisken står direkt på andra sidan glaset. För det första så kommer i princip varenda fisk att bli livrädd för kameran och simma iväg, för det andra kommer inte blixt ljuset att komma åt fisken p.g.a. objektivet skymmer ljuset.

    Betydligt viktigare är det att ha en bra närgräns när man zoomat in lite, så du kan stå 30 cm från glaset men fortfarande kunna zooma in på fisken som står 10 cm in i akvariet. Tyvärr brukar denna typ av närgräns inte alltid anges för kamerorna. Med en systemkamera så kan man ha ett makroobjektiv som ger en skarp bild på något som är 3cm stort och som på 40cm avstånd från kameran täcker hela bilden. Med en kompaktkamera så får man istället zooma in på fisken och då gäller det att kameran fortfarande har en bra närgräns när man zoomat in lite, många av de dyrare kompaktkamerorna med 10x zoom eller liknande brukar klara av detta.

    Jag har ett zoomobjektiv på min systemkamera som motsvarar ungefär 10x zoom på en kompaktkamera, med det så kan jag ta en närbild på en liten fisk på ungefär motsvarande sätt som jag kunde göra med min tidigare kompaktkamera med 10x zoom. Den stora fördelen med systemkameran är att bilden blir mindre brusig och därmed även lite mer detaljerad. Jag bifogar en exempel bild från kompaktkameran på en fisk som är 2-3 cm stor så får du en känsla av vad som är möjligt med en kompaktkamera, det går att ta betydligt bättre bilder än denna för jag är ingen expert utan detta är bara ett exempel.
    Bifogade filer
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #17
      Dessa bilderna är tagna med ett makro med 60mm brännvidd, 21 cm närgräns och avbildningsskala 1:1.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Micke; 27 March 2007, 19:07.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #18
        Nice pics Micke
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...