slavblixt och kompaktkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    #16
    har du någon funktion på den kameran för att låsa exponeringen? Typ "AEL" ?

    Har du möjlighet att göra det så kan du trycka på knappen, då avfryras e-ttl blixten, vänta tills blixten har laddat och sedan trycker du av bilden och får då en korrekt exponerad bild...
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      AEL känns som det står bakpå kameran någonstans, måste forska i det där.
      Tack för tippset.

      EDIT: Det är inte typ "halvaknappen-tryck" du menar antar jag?
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #18
        Ingen som har funderat på att köpa sig en Digital Nissin slavblixt med inbyggd sensor? 3-400 kr.
        Sen gör man en liten ramp i folie som man tejpar fast på kameran så att den interna blixten skjuts upp i taket istället. Detta triggar slavblixten och allt blir frid och fröjd.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Ingen som har funderat på att köpa sig en Digital Nissin slavblixt med inbyggd sensor? 3-400 kr.
          Sen finns det slavsensorer som kan användas med vilken blixt som helst.


          Begagnade blixtar kan man hitta riktigt billigt.
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Apropå slavblixtar så kommer jag ihåg en japan som besökte den monter jag hade på Nurnbergmässan 94 i Tyskland. Där hade jag ett 840 liters öppet akvarium som han frågade om han fick fota. Visst så jag - kör på bara. Okej jag skall bara ghämta utrustninge sa han.
            Nån timme senare kom han tillbaka med en himla massa lådor och började plocka upp prylar. Han byggde sedan upp någon sorts ställning ovanför akvariet och i den monterade han 30 småblixtar (eller om det nu var 50 - minns inte så noga) och brände sedan av så det blixtrade i hela mässhallen.

            Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag kunde fota hela blixtkonstruktionen och tyvärr så glömde jag dessutom att fråga honom för vem han fotade så jag vet inte hur fotona blev.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • marcuspajp
              • July 2004
              • 448

              #21
              Vissa slavar som Nissin digislave som nämndes innan är smarare än andra och luras inte av förblixar från kameran.

              Om man vill bli av med ljuset från den inbyggda blixten kan man blockera den med en bit oexponerad men framkallad diafilm, den släpper bara igenom IR.
              Salt är ballt

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av marcuspajp
                Vissa slavar som Nissin digislave som nämndes innan är smarare än andra och luras inte av förblixar från kameran.
                Nissins blixt med "förblixt"-funktion är dubbelt så dyr som de priser som angavs tidigare.
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...