slavblixt och kompaktkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    slavblixt och kompaktkamera

    Halloj,

    Fick mig en kamera i julklapp. En panasonic FX01.
    en vanlig kompakt kamera. Men dock med Leicaobjektiv, så hyffsad kvalitet tror jag det är

    Får dock ingen ordning på bilderna...

    Tror mycket hänger på att jag inte kan använda blixten rätt. Den reflekteras ju i rutan...

    Funderar på en slavblixt. Men hur fungerar en sådan? Kan jag koppla den till en kompaktkamera?
    Om jag inte kan koppla den till en kompaktkamera, hur ska jag göra då?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja, det är en bra kamera. Kör själv med en Panasonic fz30. Det är svårt att utlösa blixten rakt framifrån. Vet inte om du kan koppla en extern blixt till den dock.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Saxat från pricerunner om Panasonic DMC-FX01:
      "Stöd för extern blixt: Nej"
      Så det går nog inte tyvärr.
      Jag har samma kamera själv och som just en kompakt och smidig kamera fungerar den bra, men det är ju ingen fotografkamera kanske. Men med lite tålamod kan du nog få till ett par bra bilder på fiskarna även med den kameran.

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Finns det inte slavblixtar som triggas av kamerans blixt? Då borde den inte behövas något stöd för den. Någon som provat?
        Mvh Peter

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          Men då kommer man väl inte undan att kamerans blixt kommer rakt in i rutan och reflekteras. Fast det kanske kan gå att vinkla bort den med en reflektor eller nåt för att få den att trigga andra blixtar och samtidigt inte gå rakt in i rutan. Nöden är uppfinningarnas moder. Det finns säkert finurliga zoopetare som löst det här förr. Inte jag dock.

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Är ju givetsvis jätteglad för min julklapp...! Och vet att jag kommer ha användning för denna kompaktkameran när jag är ute i skog och mark. Ute och reser. På fester osv.

            Men det känns ju som att jag behöver en "riktig" kamera för att fota akvariet... Har kollat runt lite på olika systemkameror.

            Hur har ni gjort? 2 olika kameror?
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Har du mycket ljus i akvariet kan du prova utan blixt, alt. öka ISO-talet och se om du kan fånga något utan att det blir för mycket brus.
              Jag tar de flesta av mina akvariebilder utan blixt.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Det borde räcka med det befintliga ljuset om fiskarna inte rör sig allt för fort, annars kan du kanske rikta en annan lampa ndit när du ska fota. Jag hade nog inte höjt iso talet då det nog ger för mycket brus på den typen av kamera.
                Det finns slav blixtar som triggas av den vanliga blixten, prova som Isola säger att skärma av den vanliga.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Var och kollade på scandinavian photo här i göteborg.

                  De hade en slavblixt från canon som regerade på "masterns" blixt. Den kostade 1400 och fanns inte i lager.
                  Men som isolapojken säger. Det blir knöligt och bökigt.

                  Vad tror ni om att jag köper en starkare "ficklampa"? Typ


                  Hade det fungerat?

                  Tänkte ev lägga den på täckglaset. Och bara använda de bakre lysrören. (Fisken är i framkant karet oftast).
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag har provat slavblixt till min Olympus UZ 720C, men tyvärr så fungerar det inte med den kameran trots att slaven löser ut av vanliga blixten.
                    Jag fick kolsvarta bilder trots manuella inställningar av slutare och bländare.
                    Troligtvis är det så att min kamera skickar ut någon typ av ir-ljus för att göra ljusmätning och att detta ljus triggar slaven så att den löser ut innan kortet exponeras.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • erland
                      • June 2003
                      • 410

                      #11
                      Om jag tolkar beskrivningen av din kamera rätt så har den ingen möjlighet att styra slutar tiden manuellt, detta gör det förmodligen betydligt svårare att använda s.k. slavblixt. Troligen kommer det att sluta med att du får väldigt ljusa kort eller t.o.m. helt vita.

                      Som jag ser det har du några olika alternativ med denna kamera:

                      1. Ställ upp lampor/starka ficklampor och rikta dem mot akvariet. En del fiskar brukar dock bli rädda av ljuset och dra sig undan, så det kan vara lite svårt.

                      2. Fota med den interna blixten. Tricket för att inte få en stor "blixtsol" mitt i bilden är rikta kameran lite snett mot akvariet, står du rakt framifrån så kommer du att få en sol mitt i bilden. Det är lite olika från olika kameror hur det fungerar att fota med intern blixt. Mina egna erfarenheter är att om man tar bilder på hela akvariet med intern blixt slutar det ofta med att akvariemöbeln blir ljus och bra medan akvariet blir väldigt mörkt. Närbilder på enskilda fixar i akvariet brukar fungera bättre även om ljuset blir lite onaturligt eftersom det kommer rakt framifrån istället för uppifrån lysrampen som det normalt gör.

                      3. Fota utan blixt. Här gäller det att ha tålamod, men har man det kan resultatet bli väldigt bra. Det gäller att hålla kameran helt stilla och försöka ta bilden när fiskarna står helt stilla. Rör sig fixarna eller om man skakar med kameran i fotoögonblicket blir bilden suddig. Det är en god ide att ställa upp ISO inställningen på kameran så högt som möjligt. Ett annat trick är att förminska bilden i ett bildbehandlingsprogram efter den är tagen, då kan man ofta få bort en del av bruset som ofta brukar komma när man fotar med höga ISO inställningar. Min bror tar de flesta bilderna utan blixt och han lyckas få de väldigt bra, se exempel här: http://fredrik.isaksson.homeip.net.
                      Erland Isaksson
                      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                      Min Zoopet Blog

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Jodå både slutare och bländare går att ställa manuellt men inte exponeringskompensation.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Stew
                          Vad tror ni om att jag köper en starkare "ficklampa"? Typ


                          Hade det fungerat?
                          Ger ett minimalt tillskott - jag har själv en fotostudiobelysning på 1500 watt och de är klart svagare än en blixt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Adamzon
                            • October 2005
                            • 342

                            #14
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Jag har provat slavblixt till min Olympus UZ 720C, men tyvärr så fungerar det inte med den kameran trots att slaven löser ut av vanliga blixten.
                            Jag fick kolsvarta bilder trots manuella inställningar av slutare och bländare.
                            Troligtvis är det så att min kamera skickar ut någon typ av ir-ljus för att göra ljusmätning och att detta ljus triggar slaven så att den löser ut innan kortet exponeras.
                            E-ttl mäts så att kameran skickar ut en 1/10 av blixtljuset och mäter på, sedan ställer kamerna in sig och brassar på blixten
                            240 L Amerika, med BTN
                            54 L Slaffs, med BTN
                            350 L Växter
                            45 Liter (extra akvarie)
                            120 Liter lek
                            144 Liter KUBEN



                            Mvh: Adam Madsen
                            Lidköping
                            http://blog.temabild.se

                            www.plantswap.se/forum/

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av Adamzon
                              E-ttl mäts så att kameran skickar ut en 1/10 av blixtljuset och mäter på, sedan ställer kamerna in sig och brassar på blixten
                              Ja är väl det som var problemet att den däringa tiondelen löste slaven, kameran stälde in sig och exponberingen skedde efter slaven och så fick jag kolsvarta kort.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...