Grattis Micke till vinsten i fototävlingen på akvaforum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av Micke
    Med 2 mb ADSL tar den största bilden 7 sekunder för mig att öppna, den minsta <1 sekund.
    Märkligt här skiljde det högst 1 sekund.
    Oavsett vilket - det intressanta är väl om någon med modem kollar för om det tar 1 eller 7 kan ju kvitta.
    Men om det skulle sega som på ciklid.se så vore det något helt annat och då kan jag förstå det hela - jag har faktiskt flera gånger avstått från att rösta där pga segheten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Men om det skulle sega som på ciklid.se så vore det något helt annat och då kan jag förstå det hela - jag har faktiskt flera gånger avstått från att rösta där pga segheten
      Du hänger upp dig på ciklid.se . Ingen stor sak men om det skiljer väldigt mycket i laddningstid mellan bilderna så kan det inverka på resultatet. På ciklid.se är alla bilderna lika sega . 1 eller 7 sekunder är inte så stor skillnad, kanske inte heller 2 eller 14 men om det blir 4 och 28 så börjar det göra skillnad.
      Nu tror jag inte att det har någon större inverkan men jag ville bara påpeka att jag inte tycker att det är fel att ha en storleksgräns som akvaforum.no har. Precis som Bjarne säger så finns det ingen anlening att inte komprimera bilderna, för visning på webben behövs inte så hög kvalitet.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Nu tror jag inte att det har någon större inverkan men jag ville bara påpeka att jag inte tycker att det är fel att ha en storleksgräns som akvaforum.no har. Precis som Bjarne säger så finns det ingen anlening att inte komprimera bilderna, för visning på webben behövs inte så hög kvalitet.
        Anledningen skulle väl vara att ju krångligare det blir att skicka in foton desto färre skickar in.
        Så det intressanta tycker jag fortfarande vore om någon med modem kunde jämföra tider - först om det då är rejäl tidskillnad tycker jag att det finns anledning till att införa ytterligare en regel.
        Kan väl också nämnas att det brukar vara ungefär lika många röster på de olika tävlande fotona - men skall kolla detta lite extra denna gång
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          OK - att lära sig fota är OK men alla dessa datorinställningar det begriper jag mig inte på.
          Vi har ingen begränsning här på Zoopet (bortsett från antalet pixlar) och det är aldrig några problem med nedlastningskapacitet här - däremot är det alltid supersegt på ciklid.se så jag begriper nada
          Men det är inget att bry sig om - tankeverksamheten är seg hos gamla gubbar
          En vacker dag lär jag väl mig detta också
          Ja, på ciklid.se är det tyvärr ohållbart segt, men jag tror inte det har med storlek att göra utan ett hotell som suger svårt. Lösning i den frågan är på gång tror jag. Det kan dock Micke svara på bäst.

          För att ciklid.se skall tas på allvar så måste denna fråga få en lösning.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Instämmer i det du skriver jarinen - men Micke har rätt i att vi kanske inte skall diskutera detta här.
            Mickes och Bjarnes syn på att man kanske borde minska storleken är värt att tänka på, men som jag skrev ovan så hänger det på hur det funkar för de med modem. Jag får starta en tråd och efterlysa en testare på söndag.
            Är ju borta hela dan imorgon (från 06.00 till 21.00) i Malmö för att besöka akvarieutställningen där samt drd och just Micke - skall bli riktigt kul
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #36
              Ursprungligen postat av jarinen
              För att ciklid.se skall tas på allvar så måste denna fråga få en lösning.
              Den lösningen är på gång men kommer troligtvis att dröja någon eller några månader till.

              Det blev en liten utsvävning från ämnet. Jag ska leta upp en bild som passar för temat och skicka in till akvaforum.no.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • jarinen
                • February 2003
                • 801

                #37
                Ursprungligen postat av Micke
                Den lösningen är på gång men kommer troligtvis att dröja någon eller några månader till.

                Det blev en liten utsvävning från ämnet. Jag ska leta upp en bild som passar för temat och skicka in till akvaforum.no.
                För att återgå till ämnet, Grattis Micke! fotot är fantastiskt, har sagt det tidigare men det var på ciklid.se tydligen .

                Mvh Jari

                Kommentar

                Arbetssätt...