Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro Nikkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av StefanA
    Ett makro har man annars oftast på stativ. Man använder dock oftast blixt vid akvariefoto och då är VR helt onödigt och bortkastat. Bättre skaffa fler blixtar om man fotar akvariefiskar seriöst. Du kanske tänker på att fota på fri hand utan blixt med vitbalansen på konstljus i svagt akvarieljus och perfekt resultat. Det drömmer vi alla om. Men det dröjer ett tag ännu.
    Jag fotar ju oftast på mässor och liknande och då är det praktiskt omöjligt att köra med en massa blixtar från sidan och ovanifrån. Har dock en bra extern blixt som sitter på kameran och det funkar väl hyfsat.
    Var är VR för nåt?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #17
      Vibrations reducering på Nikonspråk. Rätt behändigt på ett macro vid tillfällen man inte kan ha blixt eller ligger i rabatten och plåtar blommer osv
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • StefanA
        • March 2006
        • 124

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jag fotar ju oftast på mässor och liknande och då är det praktiskt omöjligt att köra med en massa blixtar från sidan och ovanifrån. Har dock en bra extern blixt som sitter på kameran och det funkar väl hyfsat.
        Var är VR för nåt?
        Ett makro har man oftast på stativ. Man använder oftast blixt vid akvariefoto då är VR helt onödigt och bortkastat. Bättre skaffa fler blixtar om man fotar akvariefiskar seriöst. Du kanske tänker på att fota på fri hand med vitbalansen på konstljus i svagt akvarieljus och perfekt resultat. Det drömmer vi alla om. En kenko 1.4x converter förlänger brännvidden med närmare bilder.

        Kommentar

        • StefanA
          • March 2006
          • 124

          #19
          Måste varit bra packad där med mina upprepningar. 50mm macro ger ett kort arbetsavstånd. En bra teleconverter är en billig lösning som kan ge bra resultat. Ett macro runt 100mm är naturligtvis skarpare. Köp begat, det finns massor av optik till salu pga digitalt.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Hoppsan, det här borde jag sett. Janne har precis ett sånt makro och både han och jag, som lånat och testat, är MYCKRET imponerade och nöjda med det makrot. Det sätter fokusen så jäkla snabbt så det är knappt sant.
            Janne tar med den till Varberg så kan Kjell och andra intresserade testa lite. Men som tidigare sagts så kommer man inte närmare. Det är ett 1:1 makro, fördelen är att man inte skrämmer eller lockar nyfikna fiskar lika lätt när man jobbar lite längre bort ifrån. Fast jag som har ett Sigma 150/2.8 makro står ännu längre bort och det tycker jag är jäkligt bra också

            Sen han, Ken Rockwell, har ingen som håller på med foto något förtroende för. Han bara blajar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Okej - låter intressant får kolla imorgon
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Vill man fota med högre förstoring än 1:1 så är det iaf i USA rätt populärt att köra antingen med två objektiv, det ena vänder man bakofram, eller med adapter och ett bakoframvänt vidvinkelobjektiv. Ett ögonblick...
                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                Har aldrig testat själv.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Arleklint
                  • September 2005
                  • 99

                  #23
                  Ett annat sätt om man vill fota med högre förstoring är att sätta på en telekonverter som ökar förstoringen vid bibehållet arbetsavstånd.

                  Dock tror jag det finns få bilder man vill göra ens i 1:1. Det man avbildar i det läget är ju en del av verkligheten som är lika stor som sensorn i kameran. (23.7 x 15.5 mm på Nikon D70). Dessutom blir skärpedjupet oerhört kort i det läget. Kanske omöjligt kort på rörliga firrar.
                  Senast redigerad av Arleklint; 26 May 2006, 10:47.
                  /Janne Arleklint
                  www.arleklintphotography.se
                  www.naturfotoforum.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...