Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro Nikkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro Nikkor

    Funderar på att köpa detta objektiv till min D70 - någon som har erfarenhet av detta objektiv för fiskfoton eller rekommenderar något annat?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Jag gillar Nikkor Micro 60mm/2,8D. Det är mitt favoritobjektiv som används i princip alltid när jag fotograferar akvarie.
    Det nya 105 mm mackrot som du tänker köpa har fått blandade omdömmen i de första testerna men det är säkert ett bra objektiv.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har ju ett Sigma 50/2.8 macro men är ute efter ett objektiv där man kan "krypa" ännu närmare med bibehållna automatfunktioner.
      Har du sett några tester på nätet?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Har du sett några tester på nätet?
        Framförallt i olika forum. Och här: http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Lät ju inte så där jättebra och det är ju en hel del pengar. Något som har något annat bättre förslag.
          Är som sagt främst ute efter att fota "småttigheter" i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • marcuspajp
            • July 2004
            • 448

            #6
            1:1 är ju 1:1 oavsett brännvidd, så du kan inte fota nått mindre med den. Däremot får du ett längre arbetsavstånd och därmed ett finare perspektiv.
            Salt är ballt

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Lät ju inte så där jättebra och det är ju en hel del pengar.
              Det har fått bra omdömmen också på andra håll så det ska nog inte dömmas ut för ett test. Jag vet att en viss guldis har köpt det så vi kan säker få ett utförligt omdömme här snart.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av marcuspajp
                1:1 är ju 1:1 oavsett brännvidd, så du kan inte fota nått mindre med den. Däremot får du ett längre arbetsavstånd och därmed ett finare perspektiv.
                Tänkte inte på det - tur att någon begriper sig på sånt.
                Ursäkta min okunnighet - men blir resultatet detsamma med mellanringar till mitt nuvarande makro (dvs det enda som förämdras blir avståndet till objektet).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nizztos
                  • March 2006
                  • 86

                  #9
                  Sådant här kunde jag förr. Nu har jag glömt det mesta

                  105 mm Nikkor var mitt favoritobjektiv när jag pysslade med UW fotografering. Ett äldre objektiv, men 105mm. Mycket användbar lins. Om jag så småningom skaffar digitalt hus kommer denna lins återanvändas till akvariefotografering. 1:1 är som sagt det minsta man får med den. Använde det mycket mer än mitt 60mm för makro. Detta pga av att det var svårt att komma nära nog för att kunna använda 60mm. Vilda fiskar i havet gillar inte en lins i ansiktet

                  Om man stoppar in mellanringar så får man effekten att man måste krypa närmre, samtidigt som man får en förstoring. Dvs detta gör att man kan fotografera mindre objekt, men man måste samtidgit komma nära (ofta mycket nära). Detta från mitt vacklande minne.
                  Senast redigerad av Nizztos; 23 April 2006, 21:03.
                  Rio 400l
                  Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                  Kommentar

                  • doctor
                    • August 2002
                    • 300

                    #10
                    Du kan ju slå till på storebror till det du har, sigmas 105a? Den är ju bra. Sen har du Tamron 90mm som är riktigt trevligt det med. Sen hamnar du ju på 150 nästa steg eller 50-60 där du redan har ett objektiv.
                    Lite länkar med matnyttigt, http://www.naturfotograf.com/index2.html, du kan hitta omdömen på http://www.d70sverige.net och http://www.nikonforum.se. Bilder från objektiven kan du söka runt på hos http://www.pbase.com/cameras.

                    Mellanringar skulle jag inte rekommendera, inte heller ska du lita för mycket på vad herr Rockwell skriver för han "testar" saker han inte ens använt vilket gjort att många inklusive jag själv tappat förtroendet för honom. Men läser man med en nypa salt så hittar du en del info där med. Sen som Micke skriver det finns en användare här som har ett nytt 105 vr och de bilderna jag sett från det lovar gott.

                    Jag kör själv med sigmas 50/2.8 och det är riktigt bra men visst saknar jag den lite längre bärnnvidden ibland.

                    Lycka till i optik djungeln!
                    Min PBase
                    Min Flickr

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      #11
                      Jag kom att tänka på Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di som är mycket prisvärt.
                      Köp ditt objektiv hos oss, stort utbud av kameraobjektiv online till bra priser. Årets e-handlare fjorton år i rad i kategorin foto enligt konsumenterna!


                      Jag har själv föregångaren till modellen och enda nackdelen med det är att det fokuserar väldigt långsamt. Den nya modellen ska vara bättre.
                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Nizztos
                        • March 2006
                        • 86

                        #12
                        Mitt Nikkorobjektiv (105 fast en generation äldre) är också mycket långsamt. Typ, jag använder sällan autofocus utan kör manuellt. Vad jag förstår beror det på att kamerans motor används (finns alltså inget i objektivet). Ingen aning om detta ändrats i det nya.

                        Angående ringar så är det nog ända sättet (eller bälg eller motsvarande) för att få större än 1:1. Finns väl inga objektiv som klarar detta i grundutförande?
                        Rio 400l
                        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Jag kom att tänka på Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di som är mycket prisvärt.
                          Köp ditt objektiv hos oss, stort utbud av kameraobjektiv online till bra priser. Årets e-handlare fjorton år i rad i kategorin foto enligt konsumenterna!


                          Jag har själv föregångaren till modellen och enda nackdelen med det är att det fokuserar väldigt långsamt. Den nya modellen ska vara bättre.
                          Jag mailade faktiskt just Ralph på Cyberphoto för några timmar sen och frågade om just detta objektiv.
                          Bra att upp tog upp detta med snabbheten - det är ju A och O vid fiskfoto (åtminstone för mig som kör med automatisk fokusering) - får speciellt kolla upp detta.

                          Tack till alla som bidragit med synpunkter
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #14

                            det her kan kanske vare till hjälp mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • StefanA
                              • March 2006
                              • 124

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag mailade faktiskt just Ralph på Cyberphoto för några timmar sen och frågade om just detta objektiv.
                              Bra att upp tog upp detta med snabbheten - det är ju A och O vid fiskfoto (åtminstone för mig som kör med automatisk fokusering) - får speciellt kolla upp detta.

                              Tack till alla som bidragit med synpunkter
                              Ett makro har man annars oftast på stativ. Man använder dock oftast blixt vid akvariefoto och då är VR helt onödigt och bortkastat. Bättre skaffa fler blixtar om man fotar akvariefiskar seriöst. Du kanske tänker på att fota på fri hand utan blixt med vitbalansen på konstljus i svagt akvarieljus och perfekt resultat. Det drömmer vi alla om. Men det dröjer ett tag ännu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...