Hur ser ditt akvarium ut ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Ursprungligen postat av heeke
    Dags för bild på re-scapen då.
    Layouten är inte helt spikad då det finns saker som inte riktigt är som jag vill, men bilden visar vart det är på väg när det får växa till sig lite iaf.

    [ATTACH]10420[/ATTACH]
    I like it
    /J

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      Ursprungligen postat av Olivin
      Slänger upp en färsk bild på det nya 160-liters. Har varit igång en månad nu.
      Ja, fantastiskt snyggt får man hålla med om
      Gillar bambun till vänster.
      /J

      Kommentar

      • buffe78
        • October 2007
        • 363

        Ursprungligen postat av batski
        Vad häftigt med den grunda delen! och väldigt snygg rot till vänster! Vad är det för gräs?
        Vet faktiskt inte riktigt vad det är för växt.
        Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

        Kommentar

        • buffe78
          • October 2007
          • 363

          Ursprungligen postat av Johan73
          Wow, läckert

          Riktigt fint med nivåskillnaden, hur fick du till den fina platån till höger?
          Tackar tackar, byggde in en plexiglasskiva när jag gjorde bakgrunden, den va först tänkt till som landdel åt min vattensköldpadda, men när projektet fortskred så blev jag sugen att köra med fisk.... tuckte det blev ok och fiskarna samt malarna tycker om att hålla till där
          Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            I stället för att gå på Absynth igår, så råkade jag smäcka igång det här istället:



            Mücket roligare!
            160 liter SA/CA-soppa. Kommer utöka fiskbeståndet framöver, kommer mer bilder då.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • t85207
              • March 2007
              • 179

              Det tog nästan ett år från inköp av karet, men nu börjar det att likna något.
              Fast jag är långt ifrån nöjd. Mer fart på växterna och fler fiskar vill jag ha.
              Inte riktigt nöjd med inredningen heller. Alla tips är välkomna.
              Bifogade filer
              Pecka

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av t85207
                Det tog nästan ett år från inköp av karet, men nu börjar det att likna något.
                Fast jag är långt ifrån nöjd. Mer fart på växterna och fler fiskar vill jag ha.
                Inte riktigt nöjd med inredningen heller. Alla tips är välkomna.
                Som din inredning ser ut idag med de stora svärdsplantorna i mitten så söker sig blicken ut på kanterna. Detta eftersom blicken alltid söker sig längs kanter bakåt.

                Se skiss
                Bifogade filer
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av t85207
                  Det tog nästan ett år från inköp av karet, men nu börjar det att likna något.
                  Fast jag är långt ifrån nöjd. Mer fart på växterna och fler fiskar vill jag ha.
                  Inte riktigt nöjd med inredningen heller. Alla tips är välkomna.
                  Om du istället flyttar ut Svärdplantorna i hörnen och skaffar dig en ganska lång smal rot som du kan låta gå från botten upp mot ytan. Det som ser ut som en korv till höger på skissen

                  Om du sedan låter några stenar bilda en "linje" till vänster in mot centrum så har du vänt på "vinklarna och blickarna kommer att söka sig in i mitten istället för ut på kanterna.

                  I detta utrymme kommer förmodligen eventuella tetror hålla till eftersom de har skydd åt alla håll.

                  Men det finns inget som är "rätt" när det gäller inredning
                  Bifogade filer
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    Schyssta tips från c90368. Själv saknar jag några rötter som "växer" på höjden mot bakrutan.

                    Växterna tycker jag ser ut att må ganska bra. Särskilt echinodorusplantorna. Vad är förresten för lägre echinodorus-art som växer vid den röda växten?

                    Hur stort är akvariet? vad gäller fiskarna så kommer både rödmunstetror och smycketetror från samma biotop som kardinaltetrorna. Så ett stim av någon av dessa arter skulle nog passa in. Vad är det för apistos som bor i akvariet nu? Agassizii? Och hur många är de? Några bolivianska fjärilar kanske skulle funka annars. De är lite större och skulle nog klara dina apistos något tuffa temperament.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • t85207
                      • March 2007
                      • 179

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Om du istället flyttar ut Svärdplantorna i hörnen och skaffar dig en ganska lång smal rot som du kan låta gå från botten upp mot ytan. Det som ser ut som en korv till höger på skissen

                      Om du sedan låter några stenar bilda en "linje" till vänster in mot centrum så har du vänt på "vinklarna och blickarna kommer att söka sig in i mitten istället för ut på kanterna.

                      I detta utrymme kommer förmodligen eventuella tetror hålla till eftersom de har skydd åt alla håll.

                      Men det finns inget som är "rätt" när det gäller inredning
                      Bra synpunkt.
                      Eftersom jag har speglande bakgrund så är tanken att bilda en hög växtridå längs hela karet.
                      I högra hörnet är det tänkt att spikbladen ska bilda en stor ridå framför insug och värmare.
                      Fast jag får nog inse att som det funkar just nu så växer det för dåligt.
                      Dom höga svärdsplantorna längst bak får nog åka ut i vänstra hörnet. Om sen spikbladen skjuter fart igen så ......
                      Pecka

                      Kommentar

                      • t85207
                        • March 2007
                        • 179

                        Ursprungligen postat av batski
                        Schyssta tips från c90368. Själv saknar jag några rötter som "växer" på höjden mot bakrutan.
                        Det gör jag också. Vill gärna ha en stor stubbe som växer "ut ur" bakrutan.

                        Ursprungligen postat av batski
                        Växterna tycker jag ser ut att må ganska bra. Särskilt echinodorusplantorna. Vad är förresten för lägre echinodorus-art som växer vid den röda växten?
                        Dom längst till höger är E. Osiris. Dom har jag haft mycket problem med. Vridna och spruckna blad. Men sedan jag började med PMDD och EasyCarbo så mår dom bra igen.

                        Ursprungligen postat av batski
                        Hur stort är akvariet? vad gäller fiskarna så kommer både rödmunstetror och smycketetror från samma biotop som kardinaltetrorna. Så ett stim av någon av dessa arter skulle nog passa in. Vad är det för apistos som bor i akvariet nu? Agassizii? Och hur många är de? Några bolivianska fjärilar kanske skulle funka annars. De är lite större och skulle nog klara dina apistos något tuffa temperament.
                        Karet är på 240 liter. Just nu så är det 20 unga kardinaler och ett par bågciklider (Nannacara anomala). Agassizii finns som ett alternativ på önskelistan.
                        Pecka

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Har ni funderat på Reed Moore stubbe med rötterna hängandes ner i akvariet?

                          Typ som på bilden, tyvärr syns inte roten så mycket för alla växter.
                          Bifogade filer
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • t85207
                            • March 2007
                            • 179

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Har ni funderat på Reed Moore stubbe med rötterna hängandes ner i akvariet?

                            Typ som på bilden, tyvärr syns inte roten så mycket för alla växter.
                            Snyggt kar och snygg stubbe.
                            Jag är inspirerad av BTN Amazonas. En sådan stubbe, fast en riktig en alltså, skulle jag vilja ha. Och i ett rödaktigt träslag.
                            Pecka

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              Ursprungligen postat av t85207
                              Dom längst till höger är E. Osiris. Dom har jag haft mycket problem med. Vridna och spruckna blad. Men sedan jag började med PMDD och EasyCarbo så mår dom bra igen.
                              Jag misstänkte nästan det. Det är så jäklasnygga! Tyvärr är de inte lika lätta som E. bleheri. Min osiris har tynat bort helt trots att jag göder.

                              Ursprungligen postat av t85207
                              Karet är på 240 liter. Just nu så är det 20 unga kardinaler och ett par bågciklider (Nannacara anomala). Agassizii finns som ett alternativ på önskelistan.
                              Ok, då rekommenderar jag ett litet stim på 8-10 smycketetror. De är lugnare än rödmunstetror och behöver därför inte lika stort utrymme (rödmunnar är ganska aktiva och vill gärna "sträcka på sig"). Och så rör de sig så vackert. Kardinalerna kommer att växa en del och då kommer de att fylla ut det "tomma" utrymmet. Believe me I know

                              Nannacara anomala är väldigt fina och är akvariet inte större än 240 liter tycker jag du inte ska ha en till ciklid-art. En apisto-art som jag är sugen på, men som tyvärr verkar svåra att få tag på är A. bitaeniata.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Typ som på bilden, tyvärr syns inte roten så mycket för alla växter.
                                Roten funkar hur bra som helst tycker jag. Det gör inget att den täcks lite av växterna. Tvärt om.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...