Darwin's Nightmare - Film om Viktoriasjon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #16
    Jag drog iväg och såg filmen igår. Jag trodde att det skulle vara lite mer bakgrund än vad det var. Man borde nog ha läst på typ den där guardianartikeln minst innan man ser den.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Är just tillbaka från att ha sett filmen och är rätt tagen. Det var utan tvekan en rätt nattsvart bild av verkligheten.

      Den handlade bara marginellt om vad som hänt med faunan utan mer om vad inplanteringen av nilabborren har betytt för människorna runt sjön. Eller hur EU och Världsbanken till sista droppen suger ut fattiga människor.
      Det skildrade en krass verklighet där det bl.a. poängterades hur viktigt det var för de döende fiskarmännen (främst pga HIV) han ta bussen tillbaka till sin hemby innan de blev för dåliga eftersom bussbiljetten var betydligt billigare för levande än för att frakta döda - ruskigt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Vill också tillägga att det var sorgligt hur få det var som såg på filmen -trots att den bara går några dagar så var det bra ett 20-tal som tittade på kvällens enda föreställning
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #19
          Nu har jag sett filmen och tyckte att den var usel. Ingen analys eller forklaring. Bara insinuationer. Sedan haller jag inte med om det som insinueras dessutom. Jag blev extremt besviken. Har har vi ett stort och komplext problem och sa gor man en propagandafilm. Jag tycker att filmaren utnyttjat afrikanerna och situationen (det kolapsade ekosystemet) for sin egen agenda

          Efter att ha sagt detta sa rekomenderar jag filmen och att jag haller med Kjell: Den ar en skakande skildring over en krass verklighet. Det jag inte haller med om ar de (insinuerade) orsakssambanden.

          Ps. laste ni Hanne Kjollers vettlosa debattinlagg i DN 30/3?. Aven om jag nog haller med om huvudtesen sa hamnade hon sa otroligt fel nar hon harjade om bevarandebiologi/akvariefiskar. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          Arbetssätt...