Darwin's Nightmare - Film om Viktoriasjon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Darwin's Nightmare - Film om Viktoriasjon

    Det har gjorts en film om Viktoriasjon som gar upp pa Amerikanska biografer snart www.darwinsnightmare.com Nagon som vet om den gar upp pa Svenska biografer/TV? (Den visades tydligen pa Goteborgs filmfestival). SVT ar medproducent sa den borde visas pa TV. Filmen behandlar tydligen nilabborrens konsekvenser for manniskorna.

    Det ar ett langt repportage om Viktoriasjon i gardagens The Guardian http://www.guardian.co.uk/life/featu...541613,00.html Artikeln handlar om cikliderna och verkar vara tankt som en bakgrund till vad filmen handlar om.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Mycket intressant artikel - tack för tipset Ola.

    Skall bli intressant att se om den kommer på svensk TV.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Recension i Dagens Nyheter

      Filmen recenseras i dagens DN sa den verkar ga upp pa svenska biografer nu http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Skall hålla utkik om den dyker upp i Göteborg - i så fall får man se till att masa sig dit
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Den har faktiskt premiär också i Göteborg idag om 8 minuter på Hagabion - www.hagabion.nu

          Den recenseras också i dagens Aftonbladet och får där 4 +
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Flyttar tråden från "Afrikanska ciklider" till "Foto och film" eftersom filmen berör många fler än de som gillar afrikanska ciklider. Detta eftersom den mer i stort handlar om de problem som uppstår för människor och fauna när vi sätta oss över naturen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det har gjorts en film om Viktoriasjon som gar upp pa Amerikanska biografer snart www.darwinsnightmare.com Nagon som vet om den gar upp pa Svenska biografer/TV? (Den visades tydligen pa Goteborgs filmfestival). SVT ar medproducent sa den borde visas pa TV. Filmen behandlar tydligen nilabborrens konsekvenser for manniskorna.

              Det ar ett langt repportage om Viktoriasjon i gardagens The Guardian http://www.guardian.co.uk/life/featu...541613,00.html Artikeln handlar om cikliderna och verkar vara tankt som en bakgrund till vad filmen handlar om.
              Kul ! Men har nån snott lite tangenter på ditt tangentbord ??? åäöÅÄÖ typ ???
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Men har nån snott lite tangenter på ditt tangentbord ??? åäöÅÄÖ typ ???
                Om du kollar var Ola bor kanske poletten ramlar ner
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av oveb
                  Kul ! Men har nån snott lite tangenter på ditt tangentbord ??? åäöÅÄÖ typ ???
                  bokstavstjuv i farten
                  skämt osidå om du tittar lite under hans användarnamn ser du att han befinner sej i hull som ligger i england.

                  Ola Svensson vet du om att du kan få svensk layout på tangentbordet även med engelsk version av windows ?

                  EDIT:
                  attans va för långsam ida
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Men har nån snott lite tangenter på ditt tangentbord ??? åäöÅÄÖ typ ???
                    Om du kollar var Ola bor kanske poletten ramlar ner
                    Jag har inga som helt problem att aktivera exempelvis kyrilliska på mitt tangentbord !!!!!!

                    Pollett stavas det förresten !!!!!
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Pollett stavas det förresten !!!!!
                      Inte på mitt tangentbord
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Undrar om jag har min gamla vt100-terminal kvar någonstans ?? Ja ! Där är det ju...

                        mickla mickla koppla upp !

                        S}d{rja ! Nu skall vi se hur m}nga som orkar lite gammal hederligt svensk ASCII. Jag skulle personligen kunna l{sa en bok med dessa n|rdiga tecken men tycker nog att svenska spr}ket }r liiiiite viktigare {n s} !

                        Oops ! Smiley's fanns det visst trots allt
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Dags att återvända till ämnet som är nog så viktigt. Skall själv försöka gå på filmen på söndag.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            • June 2002
                            • 1081

                            #14
                            Tangentbord

                            Hej

                            Jag ser ingen orsak att skaffa Svenskt tangenbord pa jobbet. Det ingar inte i mina arbetsuppgifter att skriva pa forum (nar jag jobbade i Sverige sa hade jag faktiskt meddelat professorn att jag hade kontakt med allmanheten vi internetforum sa pa sitt satt sa ingick det i mina arbetsuppgifter). Sedan funkar tyvarr inte min hjarna sa att jag kan vaxla mellan svenskt och engelskt tangenbord, dvs om jag andrar installningarna sa kommer jag inte ihag var de svenska tangenterna ligger. Nu ar min hjarna installd pa det brittiska och jag maste kunna lasa pa tangenterna for att anvanda ett svenskt. Visst, jag skulle kunna klistra in bokstaverna, men jag ids bara gora det nar det riskerar att bli obegripligt annars.

                            Om nagon har nagot att tillagga (t ex om ni anser att jag ar helt ute och cyklar och att detta ar svinenkelt) sa PMa mig istallet.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 21 November 2005, 10:58.
                            Mvh. Ola
                            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              TRor nog de flesta av oss klarar av det läsa det du skriver ändå och om inte så får man väl hoppa över det

                              Kom tyvärr inte iväg på filmen igår - får se hur det blir ikväll.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...