söker en bra digitalkamera...mina bilder blev en katastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysröret
    • October 2004
    • 312

    #16
    canon ixus vann en dig.kamera-tävling i pc för alla.
    eftersom jag även tänkt fotografera extremt stora föremål på långt håll så krävs ju en bra optisk zoom.
    jag har tittat lite på ixus, men tycker att den har lite optisk zoom på 3x.
    jag letar vidare bland de kamerorna som har minst 5x optisk zoom.

    Kommentar

    • Chrilleus
      • November 2004
      • 224

      #17
      Ursprungligen postat av petnym
      Ursprungligen postat av Chrilleus
      Kör på auto, men med avstängd blixt. Ställ kameran på ngt stadigt. Sikta, fokusera, sätt igång självutlösaren, släpp kameran, vänta *snap* klart..
      Så gör jag med min ixus (4Mp)..
      Ursprungligen postat av aliback
      jag gör ungefär så, problemet är att fiskarna inte vill "vänta" därför har jag väldigt mycket bilder som är stjärtar
      Fiskporträtt måste fotgraferas med blixt för att bli skarpa, och då finns ingen fördel med självutlösare...
      För det första går det att använda blixt till självutlösaren också. För det andra var det väl inte fiskporträtt han skulle använda kameran till (se länkarna i översta inlägget). En helbild på ett akvarium med blixt, är ingen hit direkt.. Har man tillräkligt bra ljus i akvariumet, så blir slutartiden så kort att det blir bra skärpa ändå (med min setup iaf.).
      500l, 160l, 96l
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

      Kommentar

      • doctor
        • August 2002
        • 300

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så det viktiga när man köper kamera är inte antalet pixlar (3-4 miljoner räcker gott och väl för webben) utan att kameran har en bra inbyggd blixt samt att linsen har ett bra närområde. Med detta menar jag att man skall kunna hålla kamerna ända framme vid (eller nästan ända framme vid) akvariet.
        Skulle nog hellre rekommendera att kameran har uttag för extern blixt och stänga av den inbyggda. Då kan man ju placera ljuset från vilket håll man vill och få mycket större möjligheter att få bilderna som man vill. Har ju även fördelar vid fotografering av annat än fiskarna. Man slipper få det där hårda kalla ljuset i ansiktena på portätt till exempel.

        En digital spegelreflexkamera är kanske det som skulle passa dig bäst lysröret? Två objektiv och du kan fota kalasfina macrobilder på dina fiskar och en bra zoom till dina bilder på stora föremål.
        Min PBase
        Min Flickr

        Kommentar

        Arbetssätt...