Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Omröstningen rullar på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info). Deadline för röstning är den 22/11.
    Man kan rösta på
    denna sida

    Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
    Ha som sagt i åtanke
    när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

    Det har än så länge kommit in 118 röster (varav 1 röst ogiltig)

    Dessa regler gäller alltid
    1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
    2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
    3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
    4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
    5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
    6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
    7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
    8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
    9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

    november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
    december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Som jag tidigare har nämnt så är det just nu väldigt spännande vem som skall bli etta eller tvåa.

      Men det är ju inte bara detta som det handlar om i denna omgång eftersom det avgörs vem som skall bli årets fotograf.
      Visst Göran Å leder ju tämligen klart med 7 poäng före Kjell Goldsson (dvs jag själv).
      MEN i förra omgången så ledde Göran Å med ännu mer och då knappade Kjell Goldsson in en hel del
      MEN Kjell Goldsson fotade ju på 90-talet (de analoga tiden) en hel del foton på hela akvarier med fisk och dessa foton användes i reklamsammanhang så man kan nog förvänta sig att hans foto i denna omgång hamnar mycket högt
      MEN OM nu därför Kjell Goldsson vinner i denna omgång så måste faktiskt Göran Å som sämst hamna på plats 7 för att vinna. För om han hamnar på plats 8 så får bägge 73 poäng men då vinner Kjell Goldsson på fler andraplatser (bägge har då 3 segrar).

      Så visst kan det bli rejält spännande i avgörandet av "Årets Fotograf". Därför se till att rösta - din röst kan mycket väl avgöra vem som vinner.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        men så spännande!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Det är ju spännande. Jag har röstat, men ångrar lite den jag röstade på som trea... Jag får stå mitt kast.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Knax
            Jag har röstat, men ångrar lite den jag röstade på som trea... Jag får stå mitt kast.
            Ja så är det ju ibland. Jag kan ju dessutom se resultaten och därför försöker jag alltid rösta först så att jag inte indirekt skall påverkas av ställningen. Så därför stressar jag alltid iväg min röstning och då är det ofta man ångrar sig lite i efterhand när man kollat lite extra på fotona - men det är bara att bita i det sura äpplet

            Jag håller för övrigt helt med Knax och PiaJo - det ÄR väldigt spännande
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Göran Å
              • November 2005
              • 14

              Vad spännande att Årets fotograf ska avgöras på sista tävlingen, så ska det vara i tävlings sammanhang tycker jag.........

              Skojigt även att det har varit så många som har deltagit under året med väldigt många fina bilder...........Hoppas att intresset håller i sig även nästa år..Jag uppskattar tävlingsformen att man kan vara med och tävla med allt från en Räka till söt och salt vattenfiskar från akvarium.

              Mvh Göran

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Göran Å
                Jag uppskattar tävlingsformen att man kan vara med och tävla med allt från en Räka till söt och salt vattenfiskar från akvarium.

                Mvh Göran
                Just detta gillar jag också - det gör ju att många kan vara med och tävla.
                Dock kan man säga att jag tycker att temaomgångarna har floppat lite. Jag gillar egentligen dessa omgångar mest eftersom de ställer lite större krav men det gör ju dels att något färre deltar och dessutom är det ju som så att väldigt många som röstar egentligen struntar i temat när de väljer ut sina foton.
                Så - antagligen så blir det en ny omgång nästa år (Christian håller just nu på och letar efter ett bättre program än det vi nu använder) men då kommer vi inte alls att köra med teman.
                Dock i januari så kommer det först att bli en omröstning med foton i mobil/kompakt-klassen. Inskick till denna kommer snart att öppnas.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Spännande med den nya tävlingen, men om jag då förstår det rätt så blir där ingen "vanlig" fototävling januari utan bara den för mobil /kompakt?
                  Isf tycker jag att det är fel beslut då ddt innebär att det ju inte blir så många gångar som den tävlingen kommer att vara och då förlora man nog en del på det. Det är ju redan nerdragit så det är väl max 9 inskick nästa år pga semester och sista ju är en omröstning utav det som har skickats in under året så om januari också försvinner så är man nere på 8 in skick och långa uppehåll och det tror jag inte är bra.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Webo
                    Spännande med den nya tävlingen, men om jag då förstår det rätt så blir där ingen "vanlig" fototävling januari utan bara den för mobil /kompakt?
                    Isf tycker jag att det är fel beslut då ddt innebär att det ju inte blir så många gångar som den tävlingen kommer att vara och då förlora man nog en del på det. Det är ju redan nerdragit så det är väl max 9 inskick nästa år pga semester och sista ju är en omröstning utav det som har skickats in under året så om januari också försvinner så är man nere på 8 in skick och långa uppehåll och det tror jag inte är bra.
                    Det går inte att arrangera 2 fototävlingar samtidigt - vi skall nog vara mycket glada att vi kan ha en igång.
                    Detta med akvaristiska fototävlingar går ju kräftgång överallt just nu. För några år sedan arrangerades flera i Sverige - i år har det bara varit Zoopet och ciklid som kört en. Nu lägger också ciklid mer sin så då är det bara vi kvar.

                    Sedan får vi se hur många som ställer upp i mobil/kompaktfototävlingen för hur många omgångar vi skall köra den under 2016 - inget är bestämt utan det hänger på intresset.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det går inte att arrangera 2 fototävlingar samtidigt - vi skall nog vara mycket glada att vi kan ha en igång.
                      Detta med akvaristiska fototävlingar går ju kräftgång överallt just nu. För några år sedan arrangerades flera i Sverige - i år har det bara varit Zoopet och ciklid som kört en. Nu lägger också ciklid mer sin så då är det bara vi kvar.

                      Sedan får vi se hur många som ställer upp i mobil/kompaktfototävlingen för hur många omgångar vi skall köra den under 2016 - inget är bestämt utan det hänger på intresset.
                      Ok. så den nuvarande tävlingen kommer alltså inte att köras utan istället den med mobiler/kompakt kamera kör istället? Det som var sagt innan var ju att de som inte hade så mycket erfarenhet/kunskap och utrustning skulle få sin egna och den vanliga fototävlingen skulle då fortsätta som vanligt. Men så är alltså inte fallet? Är det då meningen att alla ska använda mobiler/kompakt kameror istället och alla ska skicka in i den nya tävlingen?

                      Om nu alla lägger ner tävlingarna och där inte finns många kvar som har en sån igång så borde det ju betyda att de som vill vara med i tävlingen kommer till det ställe där en tävling finns. Men då kanske lite "reklam" behöver göras så de kan hitta hit -
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Webo
                        Ok. så den nuvarande tävlingen kommer alltså inte att köras utan istället den med mobiler/kompakt kamera kör istället? Det som var sagt innan var ju att de som inte hade så mycket erfarenhet/kunskap och utrustning skulle få sin egna och den vanliga fototävlingen skulle då fortsätta som vanligt. Men så är alltså inte fallet? Är det då meningen att alla ska använda mobiler/kompakt kameror istället och alla ska skicka in i den nya tävlingen?

                        Om nu alla lägger ner tävlingarna och där inte finns många kvar som har en sån igång så borde det ju betyda att de som vill vara med i tävlingen kommer till det ställe där en tävling finns. Men då kanske lite "reklam" behöver göras så de kan hitta hit -
                        I januari blir det en mobiltävling, i februari den vanliga - sedan får vi helt enkelt se hur stort intresset är för resp. Det finns ju sedan 11 månader att "spela på" så vi kan lägga till några omgångar jämfört med i år.

                        Alla kan göra reklam - jag gör dock inte reklam för Zoopets tävlingar på andra hemsidor eftersom jag tycker att det är lite fult att locka folk från andra hemsidor till vår.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Nåja, 11 mån finns väl inte enligt det som framkom innan när vi hade tråderna om Zoopet ändringar så är det 2 mån uppehåll pga sommarsemester och dec månad är till för röstning av bilder som har varit med i årets omgångar. Så 3 mån faller ju bort.

                          Men reklam så syftade jag dock mest på nyhetsbrevet som skulle kunna skickats till alla mail adresser i zoopets register :-)
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Nåja, 11 mån finns väl inte enligt det som framkom innan när vi hade tråderna om Zoopet ändringar så är det 2 mån uppehåll pga sommarsemester och dec månad är till för röstning av bilder som har varit med i årets omgångar. Så 3 mån faller ju bort.

                            Men reklam så syftade jag dock mest på nyhetsbrevet som skulle kunna skickats till alla mail adresser i zoopets register :-)
                            Nyhetsbrev till alla räknar jag med att vi skall börja med i januari 2016
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Inga nya röster har kommit in sedan igår

                              Omröstningen rullar på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info).
                              Deadline för röstning är den 22/11.
                              Man kan rösta på
                              denna sida

                              Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
                              Ha som sagt i åtanke
                              när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

                              Det har än så länge kommit in 118 röster (varav 1 röst ogiltig)

                              Dessa regler gäller alltid
                              1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                              2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                              3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                              4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                              5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                              6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                              7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                              8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                              9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                              november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                              december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Omröstningen rullar på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info). Deadline för röstning är den 22/11.
                                Man kan rösta på
                                denna sida

                                Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
                                Ha som sagt i åtanke
                                när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

                                Det har än så länge kommit in 124 röster (varav 1 röst ogiltig)

                                Dessa regler gäller alltid
                                1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                                2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                                3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                                4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                                5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                                6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                                7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                                8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                                9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                                november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                                december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...