Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Webo
    Ja och det gjorde jag också, men att sedan där är många snygga kar också som är bra fotografiskt är ju ett extra plus
    Ja det är ju absolut ingen nackdel att akvariet är snyggt också
    Men det behöver ju inte vara ens eget akvarie
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Omröstningen rullar nu på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info). Deadline för röstning är den 22/11.
      Man kan rösta på
      denna sida

      Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
      Ha som sagt i åtanke
      när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

      Det har än så länge kommit in 36 röster

      Dessa regler gäller alltid
      1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
      2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
      3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
      4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
      5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
      6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
      7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
      8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
      9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

      november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
      december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Omröstningen rullar nu på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info). Deadline för röstning är den 22/11.
        Man kan rösta på
        denna sida

        Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
        Ha som sagt i åtanke
        när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

        Det har än så länge kommit in 39 röster

        Dessa regler gäller alltid
        1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
        2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
        3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
        4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
        5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
        6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
        7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
        8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
        9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

        november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
        december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det lutar åt att jag får ge fan i att rösta den här gången. I ärlighetens namn tror jag inte att jag kommer bedöma bilden rättvist utan istället låta motivet avgöra...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Det lutar åt att jag får ge fan i att rösta den här gången. I ärlighetens namn tror jag inte att jag kommer bedöma bilden rättvist utan istället låta motivet avgöra...
            Nja - det är väl egentligen ingen större skillnad mot andra omgångar.
            Visst var det lurigt att rösta i denna omgång men det brukar det ju vara så det var ingen skillnad mot tidigare.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Det lutar åt att jag får ge fan i att rösta den här gången. I ärlighetens namn tror jag inte att jag kommer bedöma bilden rättvist utan istället låta motivet avgöra...
              För min del har jag inte teknisk kunskap om foto som räcker till för att bedöma kvalitet på bilderna, men jag vet vad jag gillar.

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Det handlar ju inte om att man behöver vara professor i fotografi för att kunna rösta utan om att bedöma ett foto och det borde alla kunna göra. T.ex. är bilden suddig eller skarp, är bilden för ljus eller för mörk, ser man motivet som man tycker man ska se det, osv. Svårare än så behöver det inte vara. Har man sen lite mera kunskap eller erfarenhet så kan man kanske bedöma en bild på ett annat sätt en en som inte har det plus lägga till bedömningskriterier men det spelar ju ingen roll som så. Vi andra som röster är inte heller professorer i fotografi.

                Det är väl inte som så att man inte röster när det är val heller pga man inte är statsvetare och inte anser sig besitta den kunskap, eller?

                Så alvarligt är det ju inte i en röstning i en fototävling på ett hobby forum. Så kom igen och lägg era röster nu på denna månads tävlingsbidrag
                Senast redigerad av Webo; 04 November 2015, 09:43.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Knax
                  För min del har jag inte teknisk kunskap om foto som räcker till för att bedöma kvalitet på bilderna, men jag vet vad jag gillar.
                  Håller helt med Webo i hans svar och som sagt det är ju inte svårare här än när det gäller fiskar. Där handlar det ju också om att det bästa fotot och inte om den snyggaste fisken.
                  Att jag speciellt påpekar i denna omgång att det handlar om en fototävlingen beror ju på att vi förra året hade en tävling om det "Snyggaste akvariet" (då skulle man i första hand se på akvariet och inte på fotot) så att man inte blandar ihop detta.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Omröstningen rullar nu på i fototävlingen med temat "Hela akvarier" (se nedan för info). Deadline för röstning är den 22/11.
                    Man kan rösta på
                    denna sida

                    Speciellt viktigt att tänka på när du röstar är att du skall rösta på de bästa fotona - dvs du skall med andra ord INTE rösta på de akvarier som du tycker är de snyggaste.
                    Ha som sagt i åtanke
                    när du röstar att det handlar om de bästa fotona och ta då hänsyn till sådant som man gör i de vanliga omgångarna - som hur bra skärpan är, hur ljussättningen är, hur svårfotat akvariet är (det är t.ex. mycket lättare att fota ett akvarium utan fiskar än ett med, eller än värre ett med snabbsimmande fiskar) etc.

                    Det har än så länge kommit in 48 röster

                    Dessa regler gäller alltid
                    1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                    2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                    3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                    4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                    5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                    6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                    7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                    8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                    9/ om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                    november: röstning 1-22/11, tema - hela akvarier (sötvatten)
                    december: Finalen. Röstning 1 – 20/12
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Röstat :-)

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Röstat :-)

                        //Inger
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          jag har röstat men jag gav nog fel... åå vad heter det nu då... beskrivingar.. men jag tycker ändå att jag gillade dom... men måste lära mig se det fotoagrafiska bättre =D

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            jag har röstat men jag gav nog fel... åå vad heter det nu då... beskrivingar.. men jag tycker ändå att jag gillade dom... men måste lära mig se det fotoagrafiska bättre =D

                            Tror nog att det ofta är så att man borde tänka mer på fotot i sig än på motivet. I denna omgång kanske man försöker tänka till lite extra (eftersom jag "tjatar" om det) men hur är det annars?

                            Har många gånger i de vanliga omgångarna tyckt att många har röstat mer efter motivet än efter fotot. Dvs en snygg fisk placerar sig bättre än en ful, ett foto på en svårfotad art (liten snabbsimmande fisk) värderas inte högre än ett foto på en stor långsamsimmande fisk etc. etc.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ja så är det nog och just det med en svårfotad art känner man ju inte till om man inte har haft den själv OCH försökt att ta bild på den. Så där är ju en del såna saker som har med erfarenhet att göra som nybörjare eller de utan erfarenhet av dessa arter av naturliga orsaker inte kan göra bedömning utifrån.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                helt rätt kjell och jag är bara glad du tjatar för då är det fler än mig som är lite nya att bedöma saker kanske lär mig till sist så tjöta på du =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...