Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    Med hänsyn tagen till senaste diskussioner har nog fototävlingen överlevt sig själv.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Fototävlingen - Huvudtråd

      Du har mail Kjell..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av Christer5
        Med hänsyn tagen till senaste diskussioner har nog fototävlingen överlevt sig själv.
        Det kan nog vara som så att tävlingen har överlevt sig själv, men som sagt - orsaken är snarare ointresse än denna diskussion.


        Nu har ni 4 timmar på er att rösta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          Tävlingen är ett trevligt inslag som röstar i men inte tävlar. Om det råkar gå att gissa/lista sig till vem som fotat olika bidrag är ingen större katastrof i mina ögon. Möjligen att det skulle kunna ändras i reglerna så att det blir helt tydligt vad som gäller.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Fototävlingen - Huvudtråd

            Ursprungligen postat av eriahl
            Tävlingen är ett trevligt inslag som röstar i men inte tävlar. Om det råkar gå att gissa/lista sig till vem som fotat olika bidrag är ingen större katastrof i mina ögon. Möjligen att det skulle kunna ändras i reglerna så att det blir helt tydligt vad som gäller.
            I mina ögon är det helt klart vad som gäller. Man ska inte på något vis kunna se vem som tagit fotot. Har båda bilderna sparade, när tävlingen är avgjord så visar jag bilderna så får ni avgöra hur ni tolkar regeln.

            Det här har inte varit ett problem förut men nu sätts tolkningsrätten på prov.

            Man ska inte kunna bestämma att regeln helt plötsligt fungerar på ett annat sätt. Det här är inget egentligt problem för mig personligen men fotot tar röster för personer som har gjort rätt..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Reglerna är glasklara men hindrar inte gamla snarlika bider från att tävlas med. Helt ärligt kunde jag inte bry mig mindre om det här ärendet då jag är med för skojs skull och inte ser vad som är så hemskt med att kunna se vem som fotat bilden. I 20-50% av bilderna kan man ändå oftast gissa sig till svaret med hjälp av motivet.

              Jag tror snarare att en mer personlig icke-anonym form skulle hjälp mer än det skälper då det tar bort lite utav den allvarliga känslan och förenklar för intresserade att fråga om feedback och hjälp. Många som inte medverkar knner säkert att tröskeln är alldeles för hög. Dock tror jag inte på att dela upp tävlingen i klasser då det ökar arbetet och delar på de tävlande.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Reglerna är glasklara men hindrar inte gamla snarlika bider från att tävlas med.
                Du delar samma syn som mig egentligen men det måste sättas in i ett sammanhang. Du skriver fint här och det är vettiga tankar som jag delar.

                1, reglerna är enkla och tydliga, det är lätt att tyda vad som gäller även för nya guldisar. Du skriver vidare att bilderna får vara snarlika, den synen delar jag naturligtvis också. Det kanske finns en fin fisk som fotografen gillar, då är det lätt att den fotas ofta och då blir bilderna snarlika. Som i din tråd till exempel, där finns det massa bilder som är sjukt fina och de har något eget över sig, stämningen ser liksom annorlunda ut i varje bild. Att du sedan har en art i akvariet innebär ju att bilderna påminner om varandra men det här är ändå ok i mina ögon.

                En bild är inte snarlik när det är samma bild men den är redigerad, då är det EN bild som man pillar med. Snarlik-begreppet är således inte representativt för just detta fotot i mina ögon. Att fotot sedan finns med namngiven fotograf är ju naturligtvis besvärligt om vi tittar på regel nummer 6, det är ett klart fall liksom. Jag såg det, tycker att det är lite retsamt för alla andra som tar nya bilder och arbetar med.

                Hur osynligt det än är så är det en principsak, bilden finns innan, det går att se vem det är som tagit fotot. Alla andra borde få den bekräftelsen, allt annat är bara konstigt.

                Jag ser inget konstigt i det här, har man regler skall de följas..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Mathias, har du läst denna regel:
                  2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på Zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                  Med det i åtanke kan den mycket väl vara med i artbeskrivningen och ändå tävla.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Mathias, har du läst denna regel:

                    Med det i åtanke kan den mycket väl vara med i artbeskrivningen och ändå tävla.
                    Ja, Andreas. Jag har läst den regeln och där hade jag köpt det. Den här

                    6/ tävlingen är anonym och det får inte på (något!) sätt framgå (vem!)som tagit fotot.

                    är ju lite besvärligare då den finns med fotografens namn på forumet..


                    Det är ju ett lite besvärligt läge och det verkar inte bättre än att alla läser till den regeln du länkar men inte längre..


                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 October 2012, 21:03.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Ja, Andreas. Jag har läst den regeln och där hade jag köpt det. Den här

                      6/ tävlingen är anonym och det får inte på (något!) sätt framgå (vem!)som tagit fotot.

                      är ju lite besvärligare då den finns men fotografens namn på forumet..
                      Ja och det kan också finnas med någonstans bland de andra 30.000 fotona på Zoopet.

                      Punkt 6 kan ju lika gärna innebära att det inte får framgå i samband med Zoopets fototävling. Som du tyder så får det inte finnas någon chans i universeum att fotot skall kunna härledas till någon person så om fotot för 12 år sedan las in på en hemsida på kazakstanska för gravida gruvarabeterskor med fotvårtor så skulle fotot inte kunna tävla på Zoopet.

                      Nu har vi dessa regler och de gäller året ut.
                      Nu handlar det istället om om fototävlingen skall överleva eller inte och det har inte ett dyft med detta att göra.


                      2 timmar återstår att rösta på
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja och det kan också finnas med någonstans bland de andra 30.000 fotona på Zoopet.

                        Punkt 6 kan ju lika gärna innebära att det inte får framgå i samband med Zoopets fototävling. Som du tyder så får det inte finnas någon chans i universeum att fotot skall kunna härledas till någon person så om fotot för 12 år sedan las in på en hemsida på kazakstanska för gravida gruvarabeterskor med fotvårtor så skulle fotot inte kunna tävla på Zoopet.

                        Nu har vi dessa regler och de gäller året ut.
                        Nu handlar det istället om om fototävlingen skall överleva eller inte och det har inte ett dyft med detta att göra.


                        2 timmar återstår att rösta på
                        Varför dessa utsvävningar? De har ju INGENTING men det nuvarande ämnet att göra? En Guldmedlem finner en sak som strider mot reglerna, upplyser forumskaparen om detta och blir totalt ignorerad? Varför sätter du ens upp en regel som inte behöver följas? Det är faktiskt ganska spännande. När det är OT i trådar på forumet så erbjuder du dig att spärra tråden, för att det är en regel som gör detta möjligt.

                        Jag kunde ju inte bry mig mindre om östeuropeiska kvinnor med diverse åkommor, det är min möjlighet att upplysa dig om felaktigheter som är intressant.

                        Nu har jag gjort det jag kan, mailat dig, upplyst dig om felet och vad händer? INGENTING, för att du inte tycker att det spelar någon roll.

                        Hoppas fotot vinner, då kommer det bli grinigt.

                        Ärendet avslutat för min del, det blir säkert mer att förklara sedan
                        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 October 2012, 21:25.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Varför dessa utsvävningar? De har ju INGENTING men det nuvarande ämnet att göra? En Guldmedlem finner en sak som strider mot reglerna, upplyser forumskaparen om detta och blir totalt ignorerad? Varför sätter du ens upp en regel som inte behöver följas? Det är faktiskt ganska spännande. När det är OT i trådar på forumet så erbjuder du dig att spärra tråden, för att det är en regel som gör detta möjligt.

                          Jag kunde ju inte bry mig mindre om östeuropeiska kvinnor med diverse åkommor, det är min möjlighet att upplysa dig om felaktigheter som är intressant.

                          Nu har jag gjort det jag kan, mailat dig, upplyst dig om felet och vad händer? INGENTING, för att du inte tycker att det spelar någon roll.

                          Hoppas fotot vinner, då kommer det bli grinigt.

                          Ärendet avslutat för min del, det blir säkert mer att förklara sedan
                          Du har inte på något sätt övertygat mig om att något foto i den nuvarande omgången bryter mot reglerna.

                          Du får gärna ha åsikter om reglerna men det är som sagt inte olagligt med nuvarande regler (vilket också står tydligt angivet i reglerna) att ställa upp med ett foto som förekommer någon annanstans på Zoopet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Kjell, en snabb omskrivning av regeln med frasen "i samband med fototävlingen" inlagd så blir det betydligt klarare.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Jag har alltid förstått det som att om man lägger upp en bild i goldmedlemmarnas fotoarkiv så får den inte vara med i tävlingen? Men kanske har förstått fel? Har ju hänt förr, hehe
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Kjell, en snabb omskrivning av regeln med frasen "i samband med fototävlingen" inlagd så blir det betydligt klarare.
                                Det blir väl inte tydligare för det. Så du tycker att om man lobbar för att folk skall rösta på ens foto i bloggen eller i forumet så är det Ok - bara man inte gör det i denna tråd (för den är ju i samband med fototävlingen). Detta kommer INTE att godkännas. Så det är svårt att formulera en regel så att den ger en 100% täckning.

                                Den nuvarande regeln har gällt i flera år har aldrig tidigare väckt diskussion - däremot diskuterades det tidigare när fototävlingen inte var anonym. Då framförde jag argumentet att inför man anonymitet så innebär inte det på något sätt att alla foton är anonyma för alla utan att många av oss kommer ändå att veta vilka som har tagit vilka foton, men det flesta tyckte då att det ändå var bättre (eller kanske snarare mindre dåligt) med denna "anonymitet". Därför gjorde vi så och sedan har det funkat i många år.

                                Visst kan man skruva och vända på det hela och skriva en hel sida med precisa regler - men trots allt så handlar det om en tävling som har försigått i många år och som det sannolikt bara kommer att gå att delta i under ytterligare 6 dagar (den 21/10 är det deadline för årets sista omgång som sannolikt också blir den sista överhuvudtaget).
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 October 2012, 22:03.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...