Nytt STORT bildarktiv, 200+ bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Struts rockar så fett!! Bra teknikval!! *många tummar upp*
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Äsch förvirring. Det kanske inte är Struts det är byggt på inser jag nu efter att analyserat url-kommandona lite. Hursomhelst är det uppfriskande att se lite härlig webbapplikationsutveckling med riktiga teknologier 8-)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #18
        Ursprungligen skickat av defdac
        Äsch förvirring. Det kanske inte är Struts det är byggt på inser jag nu efter att analyserat url-kommandona lite. Hursomhelst är det uppfriskande att se lite härlig webbapplikationsutveckling med riktiga teknologier 8-)
        Helt korrekt, det är mycket riktigt inte struts som körs. Arkitekturen är dock ganska lik struts arkitektur men med egenutvecklad kod och utan taglibs än så länge.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #19
          Ursprungligen skickat av urbanandersson
          Om du vill investera i lite blixtar så går det att slavtända dom.
          ...
          Sen gäller det bara att skärma av den inbyggda blixten i kameran på ett inteligent sätt så man inte får med den i bilden men så att den ändå tänder slavarna.
          Det där lät mycket intressant, du har inte något bra tips på hur man avskärmar den inbyggda blixten?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Danny_C
            • November 2002
            • 787

            #20
            man tar maskeringtejp ovanpå den inbyggda blixten!!!
            -------------------------

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #21
              Ursprungligen skickat av Danny_C
              man tar maskeringtejp ovanpå den inbyggda blixten!!!
              Vaddå, har du hittat någon maskeringstejp med lägre täthet som släpper igenom tillräckligt ljus för att slavtändaren ska reagera?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                (OT varning, men det är ju så kul att prata webapplikationsutveckling 8-)
                Arkitekturen är dock ganska lik struts arkitektur men med egenutvecklad kod och utan taglibs än så länge.
                Håll dig undan från taglibs. Dom är äckliga eftersom man tvingar klientkodarna lära sig konstiga tags 8-) jämfört med en betydligt bättre MVC-orinterad struktur såsom Velocity där man tvingas in i Model 2 MVC-tänket och där klientkodarna bara behöver knacka ren HTML med några extremt enkla Velocity-taggar. Att Velocity-templates dessutom i många fall är snabbare än JSP gör ju inte saken sämre 8-)

                Jag håller just nu på och utvecklar ett webshopframework i Struts-Velocity med Torque som genererar business-lagret. Ingen SQL-kod whatsoever, bara ett databasschema i XML och sedan är det bara att låta Ant göra grovjobbet 8-)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #23
                  FI: jag byggde en liten grejj av aluminium (slakta en ölburk) å eltejp. I princip en sak som skärmar allt ljus rakt upp från blixten.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #24
                    orm: Så slavblixten reagerar alltså på det reflekterade blixtljuset som t.ex "blixtrar" uppe i taket då eller?
                    Det behöver alltså inte "blixtra" rakt mot slavblixten för att den ska utlösas?

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #25
                      defdac: Snacka svenska. ;D

                      Skämt åsido, om det där med "taglibs" gör att det blir krångligare för mig som användare så hoppas jag att brorsan fortfarande läser tråden för krångel är det SISTA jag vill ha....

                      Som det är nu så är det jättesimpelt att ändra något och jag hoppas verkligen att det ska fortsätta vara så, jag klickar bara runt lite i olika rull-listor och select-boxar osv och jag kan i princip helt och hållet bestämma hur sidan ska se ut och uppföra sig.
                      ...och är det någon valmöjlighet som jag saknar så tjatar jag bara lite på brorsan så fixar han det. Det kan knappast bli bättre. ;D

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #26
                        Hej!

                        Slavtändning av blixtar:

                        Det finns en liten kloss som heter "hama syncromat universal"som man kan koppla in blixt direkt på eller med sladd.
                        Sen finns det "hama syncromat" som är billigare och som man bara kan sätta direkt på blixten, altså ingen extra kontakt.
                        Denna ser när det är någon blixt som blixtrar i rummet och tänder då extra blixtarna som man har kopplat in.
                        Man behöver altså inte ha direkt koppling mellan kameran och sina extra blixtar utan dom ser ljuset i hela rummet.
                        Det svåra kan vara med dagens små kameror att skärma av den inbyggda blixten så att man inte får reflexer i akvarieglaset fast på nåt sätt få ut den i rummet så slavtändaren ser den. Detta kan man göra med tex en ölburk eller en liten bit spegel(jobba i glas verkar inte främmande för akvarieägare).
                        Ett annat sätt är att tejpa fast slavtändaren direkt på kamerans blixt och ansluta sina extrablixtar med sladd.
                        Är man lite händig så kan man slakta slavtändaren och ta elektronikchipen för dessa är inte så stora. sen kan man lägga plastfolie över kameran, lägga på elektronikchipen, och lägga på svart silicone. då får man nåt som verkligen passar till sin kamera.
                        Var försiktiga, blixtar producerar högspänning så man kan få en rejäs stöt om man inte är försiktig.

                        Sen är det bara att handla blixtar och koppla in om ni inte känner nån som har nån gammal liggande för dom brukar fungera utmärkt.

                        Det finns även slavblixtar som passar direkt i en lamphållare och går på 220 volt. Dessa kan man antingen tända med sladd eller så har dom inbyggd slavtändare(dom brukar ha både och).

                        Nästa problem kan bli att det blir mycket mer ljus än kameran förväntar sig. Jag vet inte hur digitalkameror fungerar. Men det borde inte vara några problem att hålla ett gråfilter framför linsen så man ger kameran solglasögon.

                        Här är en bra länk till en billig webbutik:
                        http://www.scandinavianphoto.se/

                        Nu vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa er mer.
                        Urban

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #27
                          Tack så jättemycket för hjälpen Urban!

                          En slavblixt av något slag kommer det definitivt att bli, jag hittade några på nedanstående sida, du kan ju kolla om du tror att de är något att ha.

                          http://www.photax.se/kmrt/slavblixt/slavblixt.htm

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #28
                            Hej!

                            Den funkar säkert jättebra. Kolla så den har uttag för tändning via kabel också.
                            Om du måste sätta blixten så blixtens öga inte ser din vanliga blixt som du har skärmat av så blir du tvungen att tända den med en lös slavtändare och en kabel.
                            En inte helt otänkbar situation för slavblixtens öga brukar vara brevid blixtlampan som du altså tänker ha riktad rakt ner i karet.

                            En kul tanke är att koppla ihop kamerablixten med en fiberoptik sladd. Såna som man ibland har till dekorationsbelysning. Nåja, beprövade saker är nog bäst.

                            Köp en slavblixt som har ingång för kabel också så är du inte låst.

                            Urban

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #29
                              Tack för hjälpen Urban, den uppskattas verkligen jättemycket.


                              Jag var för övrigt hem till föräldrarna igår och lyckades ta några dassiga men ändå intressanta bilder på deras gamla gibbiceps.
                              http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps_g ammal06.jpg
                              http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps_g ammal05.jpg

                              Läs kommentaren längst ner så förstår ni att det inte är någon liten fisk vi talar om här.

                              Jämför gärna med fisken nedan som är en 10+ cm stor gibbiceps...
                              http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps01 .jpg

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...