Nytt STORT bildarktiv, 200+ bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Nytt STORT bildarktiv, 200+ bilder!

    Kolla in mitt nya STORA bildarkiv.
    Många av bilderna har jag redan postat här på forumet men några nya hittar ni säkert om ni letar lite.

    http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bildarkivet.html

    Jag har för övrigt brorsan att tacka för det suveräna Javaprogrammet som körs i bakgrunden, allt är automatiserat och thumbnails skapas automatiskt osv, det enda jag behöver göra är att fotografera fiskarna och ladda upp bilderna i rätt mappar. Äntligen slipper jag knacka HTML-kod för varje liten bild som ska laddas upp.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Kanon! Tycker du ska bjud brorsan på middag som tack ;O)
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Kul all titta igenom alla bilder.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Robslob
        • January 2003
        • 134

        #4
        FI
        Tror du det är möjligt att man kan få en kopia på det där scriptet?

        Kommentar

        • maliin
          • June 2003
          • 167

          #5
          Tack, äntligen har jag fått se hur en paroonhaj ser ut.:-)

          Jag har sökt på nätet men inte lyckats hitta någon bild.

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            jag är också väldigt intresserad av det där scriptet... =)
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Du var mig en duktig rackare med kameran.

              Vilken typ av lysrör och film använder du, eller är det digitalt.
              Mina 830 rör ger ett sånt gult ljus på vanlig film(dagsljus).
              Jag funderar på att kompletera med mina extra blixtar eller byta till glödljusfilm.

              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

              Urban

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #8
                Tack för gensvaret allihopa.

                urbanandersson:
                Jag kör med en digital kamera, de flesta korten är tagna med en kompaktkamera vid namnet Sony DSC-P50 men några är tagna med andra kameror, bl.a brorsans Olympus C-700 UZ(kanonbra kamera)

                Appropå det där med färgnyansen så fuskar jag lite genom att använda lyrörs-kombinationen: Power_Glo + Marine-Glo. Detta ger ett lite blåaktigare ljus som jag gillar skarpt.
                Sedan så har jag även börjat köra utan blixt också, den inbyggda blixten som används på några av bilderna gör tyvärr att allt blir hopplöst gult och då det inte går att ansluta externa blixtar till min kamera så är tyvärr "blixt-fritt" enda alternativet...
                Fiskarna måste i princip stå helt blickstilla för att fasta på korten... men trägen vinner.

                Hur som helst, det bästa är nog att göra precis som du tänkte och använda ett par extra blixtar istället, som jag har fattat så är det precis så de riktiga fotograferna gör.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • katta
                  • December 2002
                  • 385

                  #9
                  Kalasfin sida!!

                  Såg på en bild som heter: lillen_malawi04
                  ...ser jag fel eller är det en fiskrumpa som sticker ut ur munnen?
                  ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

                  Kommentar

                  • walle_1
                    • April 2003
                    • 221

                    #10
                    Mycket fint gjort. En liten sak bara. Du bör väl placera paroonerna under malar?


                    MVH Martin
                    MVH Martin
                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • walle_1
                      • April 2003
                      • 221

                      #11
                      Lyckades hitta en bild som är knäppt samma dag som jag köpte mina jaguarer. Managuense29.

                      Meningslöst att skriva men det var bara kul=).


                      MVH Martin
                      MVH Martin
                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        katta: Du såg tyvärr helt rätt... det var en stackars rödzebra som var offret. Hyffsat dyr mat.

                        walle_1: Jo du kanske har rätt, paroonhajar är väl egentligen en typ av mal(hajmal?) även om de kanske inte riktigt beter sig som en sådan.
                        Hade det känts bättre om de låg under "malar"-kategorin?

                        Jaha där ser man, så du köpte dina jaguarer "2003:02:08"?
                        Och ändå så har de snart vuxit om mina... *springer och matar firrarna en extra gång*

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • ossism
                          • April 2002
                          • 513

                          #13
                          väldigt fin sida!
                          1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                          Kommentar

                          • erland
                            • June 2003
                            • 410

                            #14
                            Robslob, Heljis (och eventeullt övriga intresserade av koden bakom FI's bildgalleri):

                            Koden bakom sidan är en java applikation som måste köras på web-servern. Mer detaljerat så är det en java servlet och ett antal jsp-sidor samt en MySQL databas för att lagra alla inställningar och bildbeskrivningar. Det är alltså INTE ett program som man kan köra på sin egen dator för att generera en massa HTML filer för att sedan ladda ned dessa till en annan server. Applikationen måste vara installerad och köras på själva web-servern och genererar då dynamiskt sidorna när de efterfrågas, sidorna genereras utifrån de bilder som ligger i vissa kataloger på servern.

                            Om någon ändå skulle vilja ha koden för applikationen och försöka installera den på en egen server, så kan jag skicka den om ni skickar ett mail till mig. Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till att installera den, men kan säkert svara på frågor via mail i mån av tid.

                            Det som behövs för att kunna köra applikationen är:
                            - En webserver som stödjer java servlets och jsp (Jag kör själv apache tomcat 4.1.24, men det bör fungera med andra också)
                            - En SQL databas (Jag har bara kört med MySQL, men det bör kunna fungera med andra databaser också)

                            m.v.h Erland Isaksson
                            Erland Isaksson
                            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                            Min Zoopet Blog

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej FI !

                              Om du vill investera i lite blixtar så går det att slavtända dom.
                              I fotohandeln så säljer Hama ett tilbehör som heter slavtändare. Detta är en liten kloss som ser när en annan blixt går av och då tänder den andra blixtar i samma ögonblick. Man kan både sätta en blixt ovan på slavtändaren men även koppla in dom med sladd.
                              Det finns även slavblixtar på marknaden som har denna funktion inbyggd.
                              Sen gäller det bara att skärma av den inbyggda blixten i kameran på ett inteligent sätt så man inte får med den i bilden men så att den ändå tänder slavarna.

                              info för nyfikna:
                              Dagens snabba elektronik ser inte blixtar som en blixt utan som en lampa som tänds och släcks. Många kameror tänder blixten, låter den lysa medan den mäter reflekterat ljus från filmytan, släcker blixten när den tycker att det är lagom.

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...