TV-program om koraller och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Jag anser att det är ganska viktigt att veta om klimatförändringarna är människoskapade, eller naturliga den här gången också. Är de människoskapade bör vi ju göra nå't åt dem, men är de naturliga, kanske vi inte ska lägga oss i moder naturs arbete, mer än vad som är absolut nödvändigt för att vi ska överleva.
    Precis, och personligen oroar jag mig mer för hur de senaste solcyklerna såg ut, väääldigt tråkigt om vi inte får några solfläckar på en 50-100 år och det var ju inte speciellt längesedan det hände sist...

    Jag som är mer skeptisk till den nya koldioxidreligionen vågar ju knappt yttra mig i sådana här trådar och det är väl lite grand samma grej med skeptiska forskare. Det vill säga att om de vågar säga emot Al Gore och gänget så får de aldrig mer ett jobb eller några forskningsanslag och folk kommer att spotta och skrika mördare efter dem så fort de visar sig ute! Hittills är jag i alla fall inte övertygad, jag tror på istid! Och det är ju inte heller så kul...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Jag anser att det är ganska viktigt att veta om klimatförändringarna är människoskapade, eller naturliga den här gången också. Är de människoskapade bör vi ju göra nå't åt dem, men är de naturliga, kanske vi inte ska lägga oss i moder naturs arbete, mer än vad som är absolut nödvändigt för att vi ska överleva.
      Visst så skall man agera efter vad som verkar mest sannolikt men skall vi vänta tills alla är ense så kommer vi aldrig att göra något oavsett vad orsaken är för det vet vi kanske inte ens förrän efteråt. Så vi kan inte sitta och vänta för att se vem som "vann".

      Tyvärr är det som så att alla tycker att miljön är viktigt men den får inte kosta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Precis, och personligen oroar jag mig mer för hur de senaste solcyklerna såg ut, väääldigt tråkigt om vi inte får några solfläckar på en 50-100 år och det var ju inte speciellt längesedan det hände sist...

        Jag som är mer skeptisk till den nya koldioxidreligionen vågar ju knappt yttra mig i sådana här trådar och det är väl lite grand samma grej med skeptiska forskare. Det vill säga att om de vågar säga emot Al Gore och gänget så får de aldrig mer ett jobb eller några forskningsanslag och folk kommer att spotta och skrika mördare efter dem så fort de visar sig ute! Hittills är jag i alla fall inte övertygad, jag tror på istid! Och det är ju inte heller så kul...
        Det är nog en bra bit kvar innan CO2 mobbarna kommer upp i samma nivå som olja och kol lobbarna.
        Det är nog att betrakta som bevisat att eldning av kol och olja påverkar klimatet. Frågan är hur lång tid det tar att ställa tillbaks till normalvärde och hur planeten kommer att påverkas under kort och lång tid.
        Jag tror att borttagningen av landbaserade kolsänkor såsom skogar och annat har nog så stor påverkan av världshaven då dessa måste ta upp mer kol, vilket det här programmet handlar om.
        Detta kommer troligtvis att nollställas i framtiden frågan är bara vad som inträffar under tiden.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #19
          Sv: TV-program om koraller och CO2

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Jag anser att det är ganska viktigt att veta om klimatförändringarna är människoskapade, eller naturliga den här gången också. Är de människoskapade bör vi ju göra nå't åt dem, men är de naturliga, kanske vi inte ska lägga oss i moder naturs arbete, mer än vad som är absolut nödvändigt för att vi ska överleva.
          Jag skulle kunna argumentera för rakt motsatt hållning, men då bara på moraliska grunder.

          Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Visst så skall man agera efter vad som verkar mest sannolikt men skall vi vänta tills alla är ense så kommer vi aldrig att göra något oavsett vad orsaken är för det vet vi kanske inte ens förrän efteråt. Så vi kan inte sitta och vänta för att se vem som "vann".

            Tyvärr är det som så att alla tycker att miljön är viktigt men den får inte kosta.
            Vi får ingen ordning på detta förens ekonomerna inser att välstånd inte mäts i BNP och att natur resurser har ett värde innan de förädlas. Exempelvis har inte vatten något värde innan det kommer ur kranen eller förpackas på flaska.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av Knax
              Jag skulle kunna argumentera för rakt motsatt hållning, men då bara på moraliska grunder.

              Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
              Som du kanske förstått brinner jag för den här frågan men det är dumt att bara lyssna på de som tycker som jag.
              Att lyssna på de som tycker annorlunda är nog så viktigt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...