TV-program om koraller och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    TV-program om koraller och CO2

    Kolla gärna in TV2 kl. 20.00 ikväll för då är det ett program som verkar intressant. Det handlar om vad som hänger med korallerna och fiskarna i haven vid försurning
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: TV-program om koraller och CO2

    Det är dags att natta barn nu men lite borde jag ju hinna se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det var riktigt intressant samtidigt som det var sorgligt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Jag börjar bli gammal, tror jag. Det finns så mycket elände att jag inte orkar se det. Det enda nyhetsprogram jag ser numera är Landet Runt.

        Samtidigt har jag något slags moralisk skyldighet att veta hur saker förhåller sig. Jag tycker inte att jag kan leva i världen utan att se dess problem i vitögat. Allt sådant här drabbar ju på sikt hela planeten, så det angår oss ju. Suck.

        Hann inte se hela, så det får bli SVT Play.

        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Sv: TV-program om koraller och CO2

          Jag såg det och missade bara 10min i början och jag håller med er båda två.
          Jag blir både arg, ledsen och frustrerad.
          Det finns kompetenta forskare som visar hur det ligger till och vad gör mänskligheten, jo vi blundar och kör på som vanligt.

          Det sas ju att co2 utrotat nästan allt liv på jorden fyra gånger om jag minns rätt.
          Och trots att vi vet om detta så kommer vi kanske utrota oss själva på detta sätt. Snacka om idioti!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            TV-program om koraller och CO2

            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Jag såg det och missade bara 10min i början och jag håller med er båda två.
            Jag blir både arg, ledsen och frustrerad.
            Det finns kompetenta forskare som visar hur det ligger till och vad gör mänskligheten, jo vi blundar och kör på som vanligt.

            Det sas ju att co2 utrotat nästan allt liv på jorden fyra gånger om jag minns rätt.
            Och trots att vi vet om detta så kommer vi kanske utrota oss själva på detta sätt. Snacka om idioti!
            Jag tänker att utvecklingen sker ändå, jag har läst att co2-halterna var 8,5 gånger högre i atmosfären för 250 miljoner år sedan och då var knappast mänskligheten ett problem.

            Möjligtvis bidrar vi till att det går snabbare och det är beklagligt och det måste vi jobba med, jag är ändå övertygad om att vi är totalkörda i vilket fall.

            Det är som att köra av vägen i hög hastighet, vi är helt medvetna om riskerna men när vi väl sitter i skiten kan vi inget göra, farten finns redan och inget hjälper för att bromsa utvecklingen.

            Vi får se till att spela in allt nu, för våra barnbarn lär knappast ha lika stor glädje av naturen som vi haft. Nu ska inte jag tänka på det här mer, jag blir för deppig.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Jag såg också programmet vilket var bra att de visade, trots en massa sakfel och enligt min mening lite fel utgångs vinkel. Med det menar jag att korallreven bara är ett skafferi för människomat. Det är samma idioti som när man på 70 talet såg världshaven som än oändlig matresurs.
              Jag håller med om att det är för j-vligt att vi förstör vår planet men jag tror inte det är helt kört än. Moder natur har en enastående förmåga att ställa saker och ting till rätta. Men det blir ofta inte som vi människor vill ha det.

              Jag ser människan bara som en annan olyckshändelse i världshistorien precis som en meteor eller gigantiskt vulkanutbrott eller kanske pest. Några arter och individer kommer att överleva även oss och kan starta om på ny kula.

              Just nu lever vi på ett gigantiskt ekologiskt kreditkort men det finns en fortfarande en möjlighet att bli skuldfri men det innebär att vi måste dra ned kraftigt på spenderandet och börja betala tillbaka räntorna och kanske amortera av lite på skulden. Kostnaderna stiger ju närmare vi kommer maxbeloppet på kortet.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Sv: TV-program om koraller och CO2

                Ursprungligen postat av bossep
                Jag såg också programmet vilket var bra att de visade, trots en massa sakfel och enligt min mening lite fel utgångs vinkel. Med det menar jag att korallreven bara är ett skafferi för människomat. Det är samma idioti som när man på 70 talet såg världshaven som än oändlig matresurs.
                Jag håller med om att det är för j-vligt att vi förstör vår planet men jag tror inte det är helt kört än. Moder natur har en enastående förmåga att ställa saker och ting till rätta. Men det blir ofta inte som vi människor vill ha det.

                Jag ser människan bara som en annan olyckshändelse i världshistorien precis som en meteor eller gigantiskt vulkanutbrott eller kanske pest. Några arter och individer kommer att överleva även oss och kan starta om på ny kula.

                Just nu lever vi på ett gigantiskt ekologiskt kreditkort men det finns en fortfarande en möjlighet att bli skuldfri men det innebär att vi måste dra ned kraftigt på spenderandet och börja betala tillbaka räntorna och kanske amortera av lite på skulden. Kostnaderna stiger ju närmare vi kommer maxbeloppet på kortet.
                Bra sagt

                Ja jag hoppas verkligen att regeringar och andra ledare i världen vaknar upp, och givetvis all befolkning på jorden. Men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända för att det kostar pengar att rädda naturen.
                Girigheten efter pengar kommer alltid att finnas kvar.

                Jag är inte alls påläst om detta och möjligtvis har jag fel.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Bra sagt

                  Ja jag hoppas verkligen att regeringar och andra ledare i världen vaknar upp, och givetvis all befolkning på jorden. Men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända för att det kostar pengar att rädda naturen.
                  Girigheten efter pengar kommer alltid att finnas kvar.

                  Jag är inte alls påläst om detta och möjligtvis har jag fel.
                  Det här (Vilket jag normalt har som signatur på mina Email) förklarar det hela ganska bra.

                  “When the last tree is cut down, the last fish eaten and the last river poisoned, you will realize that you cannot eat money.”
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ja precis så är det :/

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #11
                      De som missade programmet igår, kan glutta på det här istället för att häcka på fb!
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det här (Vilket jag normalt har som signatur på mina Email) förklarar det hela ganska bra.

                        “When the last tree is cut down, the last fish eaten and the last river poisoned, you will realize that you cannot eat money.”
                        Ungefär så brukar jag säga, fast på svenska då... Människan kommer att upptäcka den hårda vägen att pengar inte går att äta.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Jojje_
                          • January 2013
                          • 335

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          De som missade programmet igår, kan glutta på det här istället för att häcka på fb!
                          Man tackar för länken.
                          Fluval Edge 46L
                          Projekt - Ciklidhörna

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Det jag tycker kommer bort i debatten mellan de som tror att klimatförändringarna beror på människan och de som tror på naturliga processer är att till skillnad från tidigare i världens historia finns det nu en art med möjligheter att påverka klimatet och då menar jag att det blir mindre intressant vad förändringarna i sig beror på. Det viktiga skulle i så fall inte vara huruvida vi människor orsakar eller förvärrar situationen, utan vad vi gör för att förbättra den. Vill vi bo på den här planeten får vi väl för fasen kämpa lite för den?

                            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag anser att det är ganska viktigt att veta om klimatförändringarna är människoskapade, eller naturliga den här gången också. Är de människoskapade bör vi ju göra nå't åt dem, men är de naturliga, kanske vi inte ska lägga oss i moder naturs arbete, mer än vad som är absolut nödvändigt för att vi ska överleva.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...