Ni som tar tävlingskvalite..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Kollade runt lite på vinnarfotona på Kamera & Bild Grand Prix men blev inte direkt så impad. Dock "hästfotot" som vann i december var riktigt bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zenon
      • December 2009
      • 173

      #32
      För mig finns nog ingenting som är mer subjektivt än just film och fotografi.

      Åter till kameror. Ser att man får en 50d med canons 60mm macro för just under 14000 i en butik. Och 550d:s filmfunktioner är inget jag är så mycket i behov av då jag redan har en dedikerad hd-filmkamera. Så, ni som har/äger en 50d, ge mig några bra argument för att ta den istället. 50d är snabbare och bättre vid sekvenstagning men har lite mindre sensor. Båda ska fungera med blixtstyrning men jag vet inte om det ändå behövs mer än EX-blixtarna för att detta ska fungera? 50d är väderskyddad men om det ska ha någon funktion antar jag att man även ska hålla sig till L-optiken. Vilket inte är aktuellt för mig.

      Kort sagt, är ni nöjda med er 50d och i så fall hur nöjd?

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #33
        Precis som Petnym säger så är allt som krävs (egentligen) bra ljus. Är ljuset tillfredsställande så blir det ofta bra om grundtekniken finns där. Jag gick över till Nikon för att jag trodde att Nikons blixtsystem CLS skulle hjälpa mig i fiskfotandet. Efter 1 år så vågar jag nog påstå att det stjälper mig mer än hjälper. Det har gått så långt att jag inte ens använder systemet för att trigga min SB600 manuellt utan kör med radiosynk istället.
        Mina bilder blir bättre när jag själv (på enklaste sätt) kan kontrollera ljuset själv och inte låter systemet sköta spakarna.
        Jag vill poängtera att det enbart gäller min akvariefotografering och inte det torra. =)

        Som tips till er som funderar på att skaffa något annat objektiv än kitobjektivet. Lägg pengarna på bra ljus istället. Jag lovar att ni kommer kunna ta bra bilder ändå. Fotar man uppe på F11-F13 så blir det skarpt även med kitobjektivet.
        Har man redan bra ljus så tycker jag ett 60mm macro är en bra investering. Funkar kalas till fiskfoto men också till porträtt, produktfoto och utomhusmacro.

        Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
          Han har lagt in en del fina foton i sitt arkiv i Goldisarnas fotoarkiv - så kolla där
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Han har lagt in en del fina foton i sitt arkiv i Goldisarnas fotoarkiv - så kolla där
            Ja där går ju titta. Tack!
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #36
              Ursprungligen postat av Sultanen
              Men du vågar ju försöka och det är ju liksom poängen, det är ingen uttalad proffstävling direkt även om vi ju har ett par redigt goa grabbar och gubbar
              Varför diskriminera 2007 och 2009 års vinnare av Årest foto, Miluhe är vad jag vet ingen grabb eller gubbe
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #37
                Guy, du behöver inte gardera dig med "vad jag vet". Hon ÄR en tjej. =)
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #38
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Varför diskriminera 2007 och 2009 års vinnare av Årest foto, Miluhe är vad jag vet ingen grabb eller gubbe
                  Grabbar och gubbar lät ju så bra Men skall genast ändra!
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling
                    Nonsens. Se bara förra årets vinnarbild:


                    som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen.
                    Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • zenon
                      • December 2009
                      • 173

                      #40
                      Sant, förmedlar man ingen "WOW"-känsla vinner man ingen tävling...

                      Kommentar

                      • Ouscazz

                        • February 2009
                        • 910

                        #41
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Nonsens. Se bara förra årets vinnarbild:
                        http://www.zoopet.com/tavlingar/show...ptemar&cat=587
                        Eehh... riktigt fin bild, men gör om den utan en bra macroglugg, en extern blixt samt ett förstklassigt bildbehandlingsprogram..


                        Ursprungligen postat av Azur
                        Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?
                        För det första bedöms riktiga fototävlingar av fotografer, inte akvarister. Fotografer som bedömmer andra fotografers verk utbrister sällan i WOW - Aahh - Vilken skärpa.. de har lite koll på tekniken bakom ett fotografi, precis som du som akvarist har på dina vattenbyten.

                        Att be akvarister på Zoopet bedömma bilder i en fototävling är samma sak som att be ett gäng fotografer bedöma diskus på championatet i Duisburg... mycket WOW och Aahh men det blir inte så bra... got the picture?


                        En regel som starkt bidrar till att jag inte ställer upp i zoopets fototävling är regeln att tävlingsbidraget (eller liknande) inte tidigare får ha publicerats i forumet. Eftersom jag postar många bilder i "mina" trådar, för att hålla dem levade och intressanta för andra användare, har jag per automatik diskvalificerat samtliga bilder jag skulle kunna tänka mig att tävla med. Så gott som alla mina sevärda bilder är ju redan postade i trådar på zoopet... Jag postar hellre bilder i trådar för dela med mig av vad jag pysslar med än tävlar med dem för att eventuellt glädja mig själv med ett pris eller bragging rights.. Kolla på de som tävlar och ligger i toppen, de postar ju inga bilder i forumet av rädsla för att bli diskade i tävlinen...

                        Nu spelar det inte någon större roll, imorgon går mitt goldmedlemskap ut och jag har inte för avsikt att förlänga det. Tycker inte om idén att jag måste betala för att kunna posta bilder i forumet, bilder jag postar för att bidra till att hålla forumet levande... urbota korkat av ledningen för forumet att ta betalt för den funktionen!
                        www.diskusforum.se
                        www.loricariidae.se

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #42
                          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                          Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
                          Hej Robin, jag finns på Flickr, http://www.flickr.com/photos/ouscazz/
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #43
                            Jag är inte någon höjdare på att fota men visst får man använda bildbehandlingsprogram om man vill i tävlingarna på den sidan?
                            Har inte kollat alla dina foton men finns från kanon till inte så jättebra i mina ögon. Killen på Nai Yang 2009 fastnade jag för utan att kunna förklara varför.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Ouscazz

                              • February 2009
                              • 910

                              #44
                              I mitt Flickr-album finna alla typer av foto. Jag använder det huvudsakligen som bas för att kunna posta i forum så där finns allt från snapshots till mer genomtänkta bilder. Så din iakttagelse är helt riktig.

                              Kul att du fastnade för någon bild.
                              www.diskusforum.se
                              www.loricariidae.se

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ouscazz
                                Tycker inte om idén att jag måste betala för att kunna posta bilder i forumet, bilder jag postar för att bidra till att hålla forumet levande... urbota korkat av ledningen för forumet att ta betalt för den funktionen!
                                Nog fan det smartaste nån har skrivit hitills detta kvartal, har förospråkat detta innan slutade att man blev fan hotad för att man hade denna tanke/ide roligt att fler håller med om att det är ren idioti att inte kunna dra in bilder direkt i trådarna fast man inte är Goldis.Alla vet nog vid detta lager vad jag tycker och tänker om detta så det är ingen hemlighet.
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...