Zoopetklubb Väst

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Ni får ha det så kul allihopa tyvärr hinner vi inte i år det blir nattvakt på båtklubben med tillhörande kräftsörpel för min del. Men några av er träffar jag säkert nästa Lördag.
    Ha det så trevligt med nattväkterit.

    Apropå nästa lördag - vet du något om hur staan har tänkt att åka upp. Tänkte på skjuts...
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ha det så trevligt med nattväkterit.

      Apropå nästa lördag - vet du något om hur staan har tänkt att åka upp. Tänkte på skjuts...
      Jag tror han åker till mig (Lidköping) på Fredagen men jag vet inte säkert.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av lillfrasse
        jag tror han åker till mig (lidköping) på fredagen men jag vet inte säkert.
        ok
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Så var kräftskivan över för denna gång. Tack till alla som kom för att ni gjorde eftermiddagen så trevlig
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Charliena
            • September 2011
            • 300

            Tack för att jag fick komma! Det var roligt att se dina kar! Dessutom måste jag nog erkänna att det var lite skrämmande att träffa er "proffs" inom akvariehobbyn och ändå känna mig välkomnad fast jag är nybörjare

            Kommentar

            • Raskens
              • April 2006
              • 933

              Tack så mycket för allt på denna kräftskiva. Lika roligt som vanligt.
              Och massor av gosaker av alla de sorter.
              Tack Kjell och Hjördis för att vi får vara hos er.

              Här är en länkt till Sannes kaka om nån vill baka
              En jättesmarrig kaka som är lätt att baka. Det passar utmärkt att servera den med glass, grädde eller bär. Receptet kommer från programmet Halv åtta hos mig i TV4, där glada amatörer får visa prov på sin matlagningskonst. Receptet är från tv-programmet Halv åtta hos mig, och recepten därifrån är komponerade av amatörkockar. Köket.se kan därför inte gå i god för receptet. Här hittar du Sannes glassrecept!
              Agneta

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, det var verkligen en riktigt trevlig tillställning! Jag fick smaka Björnbärs-juicen detta året också!
                Underbart att få träffa er alla!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Kanonfina foton Mats.
                  Sedan - som vi pratade om - så ser det alltid ut som om jag inte har någon fisk i mitt akvarium och ändå går det ca. 400-500 fiskar i det akvariet och man ser hela tiden åtminstone hälften av dom. Men de är inte så stora och inga lysande färgklickar direkt och då syns de inte på fotot - men IRL så ser man dom och det är ju det som räknas
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Kanonfina foton Mats.
                    Sedan - som vi pratade om - så ser det alltid ut som om jag inte har någon fisk i mitt akvarium och ändå går det ca. 400-500 fiskar i det akvariet och man ser hela tiden åtminstone hälften av dom. Men de är inte så stora och inga lysande färgklickar direkt och då syns de inte på fotot - men IRL så ser man dom och det är ju det som räknas
                    Det är precis som du säger! När man befinner sig framför ett så här mäktigt kar (och det måste sägas - bilderna gör verkligen inte verkligheten rättvisa) så får man sitta en bra stund innan man upptäcker alla fiskar.
                    Till dom som ser bilderna kan jag säga; försök att känna in djupet på karet, eller ta fram tumstocken och mät själva - karet är 130 cm (så var det va, Kjelle?) djupt... Det är i vilket fall ett makalöst djup och man kan inte föreställa sig storleken på det här karet utan att sitta framför det. Det händer så mycket i alla skrymslen och vrår att man blir vimmelkantig - fiskar överallt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ja, inte ens på film går det att få en uppfattning... men kanske en liten fingervisning. Det här karet måste upplevas på plats!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Det jag noterar på filmen, är hur växtligheten har tagit över och bakgrund och "stora stubben" liksom har försvunnit.

                        Men som du säger, det måste nog upplevas på plats.

                        Det är intressant att se hur karet har hittat balans, hur Javamossan breder ut sig, vilket är ett gott tecken enligt mig.

                        Finns mycket att lära här för framtida stora projekt
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Det jag noterar på filmen, är hur växtligheten har tagit över och bakgrund och "stora stubben" liksom har försvunnit.

                          Men som du säger, det måste nog upplevas på plats.
                          Det är intressant att se hur karet har hittat balans, hur Javamossan breder ut sig, vilket är ett gott tecken enligt mig.
                          Finns mycket att lära här för framtida stora projekt
                          Ja, Maths, jag var själv vansinnigt sugen på att se hur det här karet harde utvecklats då jag sett det bara ett par, tre gånger med ganska långa mellanrum.
                          På bilderna och filmen ser det ut som om den helt makalösa BTN-bakgrunden försvunnit - men det är enbart bildernas och filmens dåliga åtegivning som sätter P för vad som egentligen syns för blotta ögat.
                          Javamossan är det mest slående temat - en "matta" av uppluckrade lager av lågt, fint växande mossbeläggning. Alltså inte som bollar upåt, utan "gran-grens"-växande skivor av mossa - där det bildats massor av fickor för mindre ciklider och malar att kila in och ut (och det finns massor!). Lägg även märke till de stora dungar av Windelöv som breder ut sig.
                          När man sitter framför karet ser man bakgrunden helt belupen av mossor och småväxter som strävar uppåt och bakgrunden är inte alls så i "skymundan" som det verkar på bilderna och filmen.
                          Fan, jag ångrar nästan att jag plåtade nu ikväll på kräftskivan - det hade varit bättre om jag låtit bli - men nu är det som det är - karet är helt knäckande att se i verkligheten!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Jo, jag misstänkte att filmen inte var riktigt rättvisande, därav mina andra mening, att det nog är annorlunda i verkligheten.

                            Men jag gillade verkligen det här med Java mossan, det har ju diskuterats i några trådar om att den är bra att hålla alger och framför allt toffsalger i schack. Jag tror att fin grönskande Java mossa är ett hälsotecken, både på bra vattenkvalitet och vettiga näringsnivåer.

                            Den fungerar som ett mega stort biologiskt filter i karet och ger dessutom skydd till fiskar. Det fastnar dessutom mat i den som mindre fiskar och yngel kan plocka upp i lugn och ro.

                            Det blir dessutom en "naturlig" look som vi som gillar lite kaos köper rakt upp och ner
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Jo, jag misstänkte att filmen inte var riktigt rättvisande, därav mina andra mening, att det nog är annorlunda i verkligheten.
                              Men jag gillade verkligen det här med Java mossan, det har ju diskuterats i några trådar om att den är bra att hålla alger och framför allt toffsalger i schack. Jag tror att fin grönskande Java mossa är ett hälsotecken, både på bra vattenkvalitet och vettiga näringsnivåer.
                              Den fungerar som ett mega stort biologiskt filter i karet och ger dessutom skydd till fiskar. Det fastnar dessutom mat i den som mindre fiskar och yngel kan plocka upp i lugn och ro.
                              Det blir dessutom en "naturlig" look som vi som gillar lite kaos köper rakt upp och ner

                              Japp! Och inte en "alg" man kunde se heller - crispy clean hela vägen, och så många fina "små" ställen i karet som erbjuder njutning.
                              Vad man inte ser på filmen (bland mycket annat) är de "laguner" bredvid den stora BTN-bakgrundens mittenstam, i mörkret, där det går ett/flera stim riktigt rejäla Dolkstyngstetror (ja, jag vet - de heter Dolkstickstetror nu för tiden, men jag håller mig till det gamla goda...) och där det också, bland en mängd andra mycket fina tetror, finns (jag har redan glömt namnet - sorry Kjell) en grupp mindre jordätare som spelade fint.

                              Vad som är cool med Kjelle är att han tar det ytterst lugnt och sakta med sitt/sina kar - och precis som jag själv tycker (om jag får vara så enfaldig) så gör det inget om det tar ett par år för karet att sätta sig. Detta kar har ju mognat och fått en alldeles underbar "timbre" (ton) nu och här finns inga tillsatser eller skitnödiga åthävor - bara ett lugnt kar som fått "dra" i sitt eget spad! Mäktigt liksom...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Nä, fan, Maths! Det tar för lång tid - precis som förra veckan när jag trodde vi skulle nattgagga lite så försvinner du...
                                Vad håller du på med? Du är ju inloggad! Det kan väl inte ta sån jävla tid att dra i ett par centiliter starkt i ett glas och öka lite...?
                                Nähäpp - jag får dra vidare till andra, bättre ställen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...