BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zorox
    • November 2005
    • 144

    okey...
    Jag ska få ett 70l akvarium nu i veckan.
    Jag hade tänkt och börja med någon enstaka växt till och börja med.
    Dom fiskar jag hade tänkt införskaffa först är typ 30 st neontetror, 3 st kampfiskar., och sen 1 lr 2 kräftor.. Sen kanske det blir tillöking när jag kommit igång lite. Sen undrar jag om det är ngn som säljer en billig pump? som jag kan ha i mitt 70 liters. annars vill jag gärna att ni tycker till om min kombination av fiskar, går dom ihop lr inte?
    646 liters kar på G

    Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      ZoOlOgiC: Synd att det gick dåligt. Jag tror nog att dom var dåliga från början trots allt. Du kanske tycker "mina tips" var skit men jag har aldrig fått något större problem på det sättet.

      Erik
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Don
        • October 2004
        • 270

        Hej hej!!

        Nu har man lite resfeber... Är hos min syster i stockholm och väntar på att tåget ska åka till planet jippijo, reser inatt kl 03:49. Två veckor i värmen. Senast jag såg mina små yngel så var det en hel drös kanske 100 st utan problem, men frågan är om mina kompisar lyckas hålla dom i livet. Men det tror jag. Sen så är det lite svärdbärare på gång.

        Roligt att se nya namn på tråden zorox hoppas du är intresserad av att komma på våra träffar. Som vi har haft det tidigare så har flera av våra inlägg blivit raderade pågrund av att dom innehållit annoser vilket inte är tillåtet. Men kom på nästa träff så ska vi nog lösa ditt problem . Men som det ser ut nu så är jag på semester i fjorton dagar.

        Kombinationen av dina fiskar finns det väl inget att säga om men jag skulle välja kardinaltetror i stället för neontetrorna. Kampfiskarna bör man bara ha en hane av, för hannarna slår i hjäl varandra. Sen kräftorna tror jag kommer att att nafsa på dina kampfiskar, men jag är inte så hemma på kräftor. Kanske någon annan vet bättre.

        Ha det så bra och lycka till med ditt akvarium.

        Ses och hörs om ca 14 dar kanske har en träff då också. Tisdagen den 29 nov kanske passar dom flesta eller?

        /Don

        Kommentar

        • Cargis
          • April 2005
          • 72

          Tjenare!

          Vill bara tyala om att jag finns här i Gävle med ett 540liter malawiakvaium och är intresserad av att vara med i en akvarieförening eller bara träffa likasinnade och byta lite tankar/yngel/tips etc.

          Mvh
          Cargis
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
          Nalle Puh

          Kommentar

          • newborn
            • March 2005
            • 27

            Låter fint de Cargis, det är ju malawi som gäller ju ! , å tanganyika då
            Kalle
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

            Kommentar

            • ZoOlOgiC
              • October 2004
              • 259

              Ursprungligen postat av zorox
              okey...
              Jag ska få ett 70l akvarium nu i veckan.
              Jag hade tänkt och börja med någon enstaka växt till och börja med.
              Dom fiskar jag hade tänkt införskaffa först är typ 30 st neontetror, 3 st kampfiskar., och sen 1 lr 2 kräftor.. Sen kanske det blir tillöking när jag kommit igång lite. Sen undrar jag om det är ngn som säljer en billig pump? som jag kan ha i mitt 70 liters. annars vill jag gärna att ni tycker till om min kombination av fiskar, går dom ihop lr inte?
              Jag tror att du kommer att få lite problem med kräftorna, dem äter nämlige allt dem kan få fatt i =) . Visserligen är dina fiskar snabba, men som sagt, om dem får fatt i någon.
              Övrigt så är det ju alltid Ebb med pumpar hos de flesta misstänker jag, dessutom så får man inte prata om sådant för Kjell Foman moderator här på Z-pet (försäljning altså).
              //jimmy
              Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
              [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

              Kommentar

              • ZoOlOgiC
                • October 2004
                • 259

                Ursprungligen postat av eriahl
                ZoOlOgiC: Synd att det gick dåligt. Jag tror nog att dom var dåliga från början trots allt. Du kanske tycker "mina tips" var skit men jag har aldrig fått något större problem på det sättet.

                Erik
                Erik: Nja.. anledningen till mitt något bitska inlägg var just bara för att du ignorerade min kunskap i ämnet och trots att jag gång på gång påtalade att jag behärskade ämnet så "talade du om för MIG" hur man skulle göra då jag endast skrev till en annan och tipsade hur man kunde göra, en som förövrigt hade misslyckats i ämnet.
                Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                Kommentar

                • ZoOlOgiC
                  • October 2004
                  • 259

                  Tänkte bara tala om för den som är intresserad att jag skall börja med ett lekpar av Channa Aurantimaculata, dessa skall visst vara ganska ovanliga och dyra.
                  Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                  [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
                    Tänkte bara tala om för den som är intresserad att jag skall börja med ett lekpar av Channa Aurantimaculata, dessa skall visst vara ganska ovanliga och dyra.
                    Det var en liten rackare , bara max 19,1 cm enligt fishbase. Inte trodde jag du höll så små fiskar.

                    Jodå, jag har tömt ut en hink och samlat ihop en till.

                    Kommentar

                    • zorox
                      • November 2005
                      • 144

                      Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
                      Ursprungligen postat av zorox
                      okey...
                      Jag ska få ett 70l akvarium nu i veckan.
                      Jag hade tänkt och börja med någon enstaka växt till och börja med.
                      Dom fiskar jag hade tänkt införskaffa först är typ 30 st neontetror, 3 st kampfiskar., och sen 1 lr 2 kräftor.. Sen kanske det blir tillöking när jag kommit igång lite. Sen undrar jag om det är ngn som säljer en billig pump? som jag kan ha i mitt 70 liters. annars vill jag gärna att ni tycker till om min kombination av fiskar, går dom ihop lr inte?
                      Jag tror att du kommer att få lite problem med kräftorna, dem äter nämlige allt dem kan få fatt i =) . Visserligen är dina fiskar snabba, men som sagt, om dem får fatt i någon.
                      Övrigt så är det ju alltid Ebb med pumpar hos de flesta misstänker jag, dessutom så får man inte prata om sådant för Kjell Foman moderator här på Z-pet (försäljning altså).
                      //jimmy

                      okey, då vet jag att jag inte ska prata affärer här =)
                      Men vore fortfarande intressant att veta vart själva lokalen ligger. lite mer exakt. Sen kan jag inte veta nu om 29 november passar mej, men kan ju alltid att försöka att komma då.
                      646 liters kar på G

                      Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                      Kommentar

                      • Terato
                        • November 2003
                        • 560

                        kul med fler folk!
                        Jag tycker det låter inressant med kräftor, zorox. Sök lite grann här på forumet om kräftor så hittar du säkert nåt inlägg om vad man kan kombinera för fiskar med dem.
                        henrik(don) kan nog skicka ett mail till er med sin adress sen när han kommer hem. Jag antar att träffen blir hos honom.

                        Det blir nog uppskattat av Rob att det kommer en till Malawi-intrsserad(cargis)
                        Men han har inte hörts på länge nu, faktiskt.

                        Åsså vill jag ha tag på josefin! Where are u guys?
                        /Sara Östlund

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          ZoOlOgiC: Ber om ursäkt om du tog mina inlägg som försök att mästra dig. Det var inte min mening. Att jag skrev mina inlägg berodde på att du skrev att mört är MYCKET svår att aklimatisera till akvarium. Fick intrycket att du precis som Don hade problem med mört ibland. Min erfarenhet är att mört inte alls är svår. Så det var bara ett försök att hjälpa till eftersom jag har erfarenhet av svensk fisk i akvarium.

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            Ursprungligen postat av Terato
                            det verkar som att jag kommer att praktisera i ditt arbetslag! Men lite kanske vi träffas ändå! vore roligt.

                            Vad skall du göra på Vasa? Vilka har du kontakt med?

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              Vår sida, Gävle akvarister , har blivit hackad av några Turkar. Tråkigt , men tyvärr sant.

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                • April 2005
                                • 1061

                                Jag har sett det hur gör vi nu då.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...