Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    Ursprungligen postat av Bilbo
    Så nu känns det lite mer normalt.
    Kan man tolka det som om det innan varit onormalt på ngt sätt??

    Här e det inte mycket nytt på fiskfronten....

    Fodervärd åt ett gäng STORA Urauciklider som nog e bland det rråkigaste jag varit med om. Nästan i Scalar-klass!

    Väntar på att dom på tillväxt ska bli större, ja iaf så stora att inte han med Bogvisiret tar dom första dan..fast en 25-30cm Oscar klippte han på mindre än ett dygn, så....

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      Får väl lägga in ett GRATTIS LARRY! i denna tråden oxå.
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        Tackar för er uppvakning. Superkul.
        Måste säg att det var riktigt stämningsfullt när vi kom hem med maschallerna o allt.
        Vi fick oss ett gott garv på morronen oxå, när vi läste era meddelanden på sovrumsrutan.
        Ni gjorde det riktigt bra eftersom ni måste ha skrivit spegelvänt.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          Är det någon Växjöbo som vet hur det ser ut med öppettiderna på Håvmästaren idag, måndag? Det var ju lite dumma öppettider förut men jag tänkte att den nya ägaren kanske har utökat öppettiderna? Måste ha en flaska Aquasafe... vet inte ens om han har det, då får jag cykla vidare till Arken och kolla.
          / Ebba

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            Ursprungligen postat av toccata
            Är det någon Växjöbo som vet hur det ser ut med öppettiderna på Håvmästaren idag, måndag? Det var ju lite dumma öppettider förut men jag tänkte att den nya ägaren kanske har utökat öppettiderna? Måste ha en flaska Aquasafe... vet inte ens om han har det, då får jag cykla vidare till Arken och kolla.
            14-19 har han öppet men han har inte Aquasafe men därimot Aqua+, som dessutom är mycket drygare och därmed billigare.

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              Skulle välja Tassar&Morrhår före Arken alla dar i veckan...
              / Patrik /

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                Nu har en liten fågel viskat för mig med, så Grattis Larry, nu är du fast i din kvinnas våld, livet ut..... Ha det gött på andra sidan jorden!!
                / Patrik /

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  Lite avsomnat här innan jul eller? Har själv åkt på någon skit som satt sig i luftrören och vägrar ge med sig trots två antibiotika-kurer. Skiter i antibiotikan och satsar på singlemalt som läkemedel nu istället. Funderar på att gallra bland mina scalarer och sätta i någon annan SA-art istället, just nu lutar det åt Flaggciklider. Ancistrusarna fattar inte att jag lagt ner odlingen utan håller på för fullt i en grovt underdimensionerad snäcka.
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

                    Nja lite halvslött är det väl här, lite som att vara pappaledig..

                    Mina nicaraguaciklider förbereder sin andra romkull nu, och de är verkligen modiga då de gräver sin grop precis under insuget från ytterfiltret, och FX5 suger ju inte så mycket.... Känns som att det blir svårt att se något levande ur den kullen

                    I övrigt har jag beställt en ny kamin till huset, den gamla värmer inte det minsta, bara en mysbraskamin...
                    / Patrik /

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                      Skulle välja Tassar&Morrhår före Arken alla dar i veckan...
                      Ja jag handlar alltid på Tassar&Morrhår hellre än på Arken men nu visste jag att T&M inte har Aquasafe. Dessutom har jag bara cykel att tillgå, så är jag redan på Håvmästaren blir det en omväg att cykla till T&M för endast en vara. Men Arken hade det inte heller.

                      Wahh, tycker mina fiskar reagerar mycket mer positivt när jag behandlat med Aquasafe, jämfört med Aquatan som jag nu tvingades köpa. Men får väl testa Aqua+ från Håvmästaren då, som någon sade. Eller beställa Aquasafe, stor flaska, på nätet.

                      Använder ni andra i Växjö något vattenberedningsmedel alls? Har ju hört att man bör det pga ammoniumsulfatet i kranvattnet. Mina fiskar blev helkonstiga i början efter delvattenbyte, innan jag började med medlet, så lite kanske det hjälper... men jag är inte säker.

                      Jag vill ofta uträtta mina ärenden på förmiddagen, så Håvmästarens öppettider är verkligen inte bra för mig Men idag kanske jag väntar in att klockan ska bli 14 och åker dit... Är det 14-19 alla dagar, eller bara vissa?
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

                        Jag använder bara beredningsmedel vid uppstart, vid mina ytterst få vattenbyten använder jag inget annat än kallast möjliga kranvatten. Och mina fiskar leker och växer ändå...
                        / Patrik /

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          Jag använder alltid vattenberedningsmedel, när jag byter vatten. Fick frätskador på ögon och fenor ..... på fisken alltså, när jag slarvade med det först. Och med tanke på hur lite det kostar ser jag inget skäl att snåla. Jag tror dock att man kan klara sig utan om man bara byter lite åt gången.

                          För övrigt finns Aqua+ även på tassar och morrhår till liknande pris som på håvis.

                          Kommentar

                          • Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

                            Det finns ju en djurbutik på Norremark, men där har jag aldrig varit och har inte hört nått omdömme om den heller.
                            / Patrik /

                            Kommentar

                            • matzen
                              • February 2004
                              • 608

                              Ursprungligen postat av toccata
                              Ja jag handlar alltid på Tassar&Morrhår hellre än på Arken men nu visste jag att T&M inte har Aquasafe. Dessutom har jag bara cykel att tillgå, så är jag redan på Håvmästaren blir det en omväg att cykla till T&M för endast en vara. Men Arken hade det inte heller.

                              Wahh, tycker mina fiskar reagerar mycket mer positivt när jag behandlat med Aquasafe, jämfört med Aquatan som jag nu tvingades köpa. Men får väl testa Aqua+ från Håvmästaren då, som någon sade. Eller beställa Aquasafe, stor flaska, på nätet.

                              Använder ni andra i Växjö något vattenberedningsmedel alls? Har ju hört att man bör det pga ammoniumsulfatet i kranvattnet. Mina fiskar blev helkonstiga i början efter delvattenbyte, innan jag började med medlet, så lite kanske det hjälper... men jag är inte säker.

                              Jag vill ofta uträtta mina ärenden på förmiddagen, så Håvmästarens öppettider är verkligen inte bra för mig Men idag kanske jag väntar in att klockan ska bli 14 och åker dit... Är det 14-19 alla dagar, eller bara vissa?
                              Jag använder askorbinsyra som också neutraliserar kloramin. 1 krm per 100L vatten. Jag har aldrig haft några problem. Fick uppslaget på ciklid.se och har kört med det många år.
                              To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                              Kommentar

                              • Eurydike
                                • September 2004
                                • 931

                                Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                                Det finns ju en djurbutik på Norremark, men där har jag aldrig varit och har inte hört nått omdömme om den heller.
                                Jodå, de har jättefina halvdöda och döende fiskar
                                Snäppet värre än Arken tom, men de har lite fler tillbehör och bättre priser.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...