Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ursprungligen postat av Torstensson
    Passa dig nu så siliconet verkligen har härdat igenom. Annars har du ännumera strul att räkna med. Fiskar gillar inte simma i akvarier där inte all silicon har härdat klart..
    Det är ingen fara....1,5 timme med tjejens hårfön hehe...

    Kollade gång på gång att det var riktigt härdat, och de var de ..

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      Jag är hemma större delen av dagen, du kan titta hit när du vill....Ring innan.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag är hemma större delen av dagen, du kan titta hit när du vill....Ring innan.
        MVH
        Magnus
        Okey är hemma efter 17, sen ska de komma en snubbe och köpa mina sköldpaddor och ett 250liters kar, men jag slår en signal efter det om det inte blir för sent

        // Peter

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          Ursprungligen postat av Redbullen

          Det är ingen fara....1,5 timme med tjejens hårfön hehe...

          Kollade gång på gång att det var riktigt härdat, och de var de ..
          Då e siliconet torrt iaf, men genomhärdat? Knappast!!

          Kommentar

          • Hank
            • August 2002
            • 675

            Ursprungligen postat av Torstensson
            Ursprungligen postat av Redbullen

            Det är ingen fara....1,5 timme med tjejens hårfön hehe...

            Kollade gång på gång att det var riktigt härdat, och de var de ..
            Då e siliconet torrt iaf, men genomhärdat? Knappast!!
            Håller med Torsten, fast jag vet inte om man kan påskynda härdningen.
            Annars så härdar ju silicon ung. 1 mm/dygn i rumstemp.....
            Varför chansa!?
            /Hank
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
            Uppdaterad 2006-08-22

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              Ursprungligen postat av Torstensson

              Då e siliconet torrt iaf, men genomhärdat? Knappast!!
              Tillräckligt för att hålla en glasskiva på plats, det var hårt och stelt
              Genomhärdat också, fick ta i rätt bra om jag nu hade velat slita bort biten.

              Och jo härdningen påskyndas av värme, men inte för varmt då torkas det ut och släpper...Siliconerar en del prylar på jobbet, och vi har fått rådet att värma siliconet lite så påskyndas det markant.

              Och om de nu skulle sippra in nån droppe extra i kammren så blir jag inte ledsen......kan tillägga att när jag siliconera om akvarium så använder jag inte extra värme, utan 2 dygn i tid i stället

              // Peter

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                Det jag skulle oroat mig för e ämnena i siliconet. Vad luktar ditt silicon när du håller på? Mitt luktade ammoniak och det fortsätter "käcka" sånt tills det är genomhärdat. Under vatten tar denna process MYCKET längre tid, men fiskarna kan ta stryk ordentligt av det. En kompis limmade ihop två lekbaljor till sina Discusar, flera dog och dom andra blev inte friska på flera månader..

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  Jag brukar vänta en vecka efter silikonering med att fylla vatten i. Kanske är jag lite överförsiktig, men jag har sett folk som har haft för bråttom. 5 döda xl-lekpar av diskus rök hemma hos en polare i helsingborg för att han hade för bråttom. En väldigt dyrköpt erfarenhet som jag är glad att jag inte gjorde själv.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Ursprungligen postat av Torstensson
                    Det jag skulle oroat mig för e ämnena i siliconet. Vad luktar ditt silicon när du håller på? Mitt luktade ammoniak och det fortsätter "käcka" sånt tills det är genomhärdat. Under vatten tar denna process MYCKET längre tid, men fiskarna kan ta stryk ordentligt av det. En kompis limmade ihop två lekbaljor till sina Discusar, flera dog och dom andra blev inte friska på flera månader..
                    Silciconet luktar ättika så länge det inte är härdat, vilket luktar skit..
                    Men igår efter värmingen luktade det ingenting iom att det var mer eller mindre helt genomhärdat, kunde inte känna att det sviktade eller kändes mjukt som det brukar göra när det är halvhärdat..
                    Känner ingen lukt idag heller om jag sniffar och försöker, är bara väldigt svagt lukt av jord.

                    Idag mår Påffarna många gånger bättre än dom gjort i nån vecka, dom simmar runt och är pigga, lipplock och tjuvnyp och aptiten är på topp
                    Först pricksjukan och sen vääldigt dåliga vattenvärden..
                    Men det var inte så konstigt, trodde dom käkat upp 3 tigerbarber som försvann dag för dag.
                    Jag hittade dom igår under mitt filter, vilket bidrog till en hel del skit..
                    Filtret som jag hade då är i en kasse och på väg ut till soprummet, eller om jag lägger ner tid att rengöra det nån kväll

                    // Peter

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      E du nöjd e jag nöjd Redbullen!! =))

                      Ingen som e sugen på att öka på med lite kar?

                      För övrigt kan väl sägas att Åleds helt klart ligger med på besökslistan, kollade in på deras sida och hittade lite erbjudanden!! Flera som blev sugna?? =))

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        Ursprungligen postat av Torstensson
                        E du nöjd e jag nöjd Redbullen!! =))

                        Ingen som e sugen på att öka på med lite kar?

                        För övrigt kan väl sägas att Åleds helt klart ligger med på besökslistan, kollade in på deras sida och hittade lite erbjudanden!! Flera som blev sugna?? =))
                        Japps jag är nöjd och det är mina fiskar med, piggare än någonsin med nya filtreringen och mer skjuts i vattnet..

                        Kar kan man aldrig har för få utav, hade gärna haft ett 150liters eller något vid sidan om mitt 222l med lite dvärgciklider i eller något, liter växter och så ..

                        SKa satsa på en eller två lite större rötter nu tänkte jag, har bara sten och sånt, skulle vilja dölja filterkammaren lite, det blev rätt stor typ 8-9 liter eller nått.. så påffarna får lite gömställen med..

                        Hade jag haft 30tusen liggandes så hade nog flickvännen stöpet mej långsamt med en linjal om jag köpt hem 38st akvarium till heheh..

                        Åker gärna en runda till Åleds någongång när plånboken växt lite till

                        // Peter

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          • April 2005
                          • 1129

                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Jag är hemma större delen av dagen, du kan titta hit när du vill....Ring innan.
                          MVH
                          Magnus
                          Ursäkta mej om du väntade ett samtal ifrån mej idag.
                          Tog en bra stund innan köparen kom och hämtade akvariumet och sköldpaddorna, och nu är de lite sent att ringa hehe...

                          men jag blev iallafall av med dom..

                          Jag vet inte om doppisen behövs, kollade tempen idag och den ligger stabilt på 24grader nu med två pumpar och belysning på dagen, den kanske dippar några grader över natten men det gör det nog vanligtvis för påffarna i verkliga livet också..

                          Men behövs det doppis så ringer jag nån gång..

                          Ursäkta änn en gång

                          // Peter

                          Kommentar

                          • Hank
                            • August 2002
                            • 675

                            "Ingen som e sugen på att öka på med lite kar?"
                            Rickards (f.d Håvetägaren) gamla anläggning i Väckelsång.....
                            /Hank
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                            Uppdaterad 2006-08-22

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              Ursprungligen postat av Hank
                              "Ingen som e sugen på att öka på med lite kar?"
                              Rickards (f.d Håvetägaren) gamla anläggning i Väckelsång.....
                              Väckelsång har man ju bott i, men då fanns där inget akvariebutik, och inte heller något intresse från min sida iom att man var så ung...

                              // Peter

                              Kommentar

                              • Torstensson
                                • June 2002
                                • 1964

                                Det verkar inte finnas så mycket intresse där nu heller...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...