Inför dödsstraff!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *db*
    • February 2007
    • 243

ja jag vet mycket väl hur det kan se ut.
    som sagt jag säger inte att alla är otrevliga, jag är dock fullt övertygad om att samhället
    hade varit tryggare utan kriminella mc gäng.

mvh Danne

Kommentar

• Klinten
      • July 2007
      • 1313

Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Jag vet inte hur det är där du bor, men Köping/Arboga är det verkligen tråkiga förhållanden innom detta område med invandrargäng. Tyvärr... Jag kan berätta massor som hänt mina vänner och min familj, men det tänker jag inte ta upp här.

//Camilla

- Jag har oxo sett problem med "invandrargäng". Redan 1974 fanns det problem i min hemstad. Runt det lilla centrum i förorten vågade ingen jävel vara efter skymning. Där riskerade man både att bli bespottad och utsatt för överfall. Jag var ung grabb själv då och undvek denna plats.

De ungdomar som då stod för detta "bus" hade sina rötter i bland annat italien och finland. Det fanns även någon grek eller rumän inblandad. Men den största delen bestod faktiskt av vanliga hederliga svennar.

Man kan lugnt säga att var tid har sina problem. Under åren som gått sedan dess har man sett hur olika grupperingar bildats och på olika sätt ställt till förtret för sin omgivning.

Jag säger inte emot de som påstår att invandrarungdomar ställer till elände. Det kan säkert stämma. Min erfarenhet är dock att det finns en himla massa vanliga hederliga svenska ungdomar som oxo ställer till med skit.

Min åsikt i detta är ganska enkel. Alla som sabbar,hotar eller förstör är av samma skrot och korn - oavsett etnisk tillhörighet.
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Att gäng ofta består av invandrare, kan nog bero på att de inte blir integrerade i samhället. De skyfflas ihop i ett och samma bostadsområde, och får knappt lära sig svenska. Ungdomarna känner sig utanför, och bildar gäng, för att känna nå´n sorts gemenskap. Det är min teori i alla fall.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• Klinten
          • July 2007
          • 1313

Ursprungligen postat av Micke_A
          Att gäng ofta består av invandrare, kan nog bero på att de inte blir integrerade i samhället. De skyfflas ihop i ett och samma bostadsområde, och får knappt lära sig svenska. Ungdomarna känner sig utanför, och bildar gäng, för att känna nå´n sorts gemenskap. Det är min teori i alla fall.
          - Stämmer på pricken. Segreation var namnet!
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ha ha.. Rolig historia...
            Min väninna och hennes sambo sitter på t-banan här i Stockholm och på andra sidan gången sitter ett gäng utlänska, unga grabbar och häcklar "puckade svennar som bara jobbar och sliter och pröjsar allt i skatt" osv...

Till sist får min väninnina ett psyk-bryt och börjar skälla ut grabbarna, "om ingen jobbar och betalar skatt så skulle det inte funnits några pengar att ta emot er och era familjer bla bla bla".
            Min väninnas sambo börjar att sumera sitt liv under denna sista livets minut innan han ska få grovt med stryk.
            Men håller på att trilla av sätet när grabbarna börjar att be min ilskna väninna om ursäkt för att de hade snackat skit...
            Senast redigerad av Katharina; 20 April 2008, 17:10.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Joacim
              • December 2003
              • 964

Uh... det där var en Hijack som heter duga...

OnT: Vad jag kan förundras litet över är att det finns folk som anser människan ha någon form av universellt värde och jag undrar samtidigt litet vad de fått detta ifrån. Så som jag ser ett värde så består de i kopplingar till min tankevärld och med ett eskalerande värde ju närmare mitt hjärta de kommer. För mig har människor inget absolut värde utan det är synnerligen variabelt och detta innebär att de flesta människor (i världen alltså) hamnar något snäpp under "människans bästa vän" (om jag nu hade haft en sådan) eftersom jag hade haft en känslomässig koppling till jycken men inte till majoriteten av människor.

För mig är alltså debatten om dödsstraff ganska enkel: Finns det uppenbara bevis så ser jag inget problem i att man avlägsnar brottslingen från jordelivet. Han/hon har gjort ett val i att bryta mot en regel som vi, i detta fiktiva fallet, bestraffade med döden.

Vi är varken bättre eller sämre människor för att vi begagnar oss av ett dödsstraff ty om vi hade infört ett sådant skulle detta berott på att _vi_ (samhället) ville ha det så. Vi sänker oss inte heller till brottslingens nivå för vi gör bara precis vad vi kommit överens om när straffet infördes. Aktion - Reaktion

Är det rätt att ta någons liv? Ja, om vi har beslutat oss för att det är rätt.

Gör det någon skillnad (positiv eller negativ) för brottsstatistiken? Kanske, men jag kan inte, med handen på hjärtat, påstå att jag _vet_ vilken påverkan det skulle vara eftersom alla rapporter vi ser media reflektera över är vinklade för att bevisa en ståndpunkt. (och snälla ni... jag tror inte för ett ögonblick att Amerikanare är så onda som vissa vill framhäva. Det vore konstigt om de Amerikanare som finns i min bekantskapskrets är de enda med huvud på andra sidan pölen)

För att vrida diskussionen litet till så kan man undra hur någon kan vara emot dödsstraff men samtidigt för fri abort. Ur min synvinkel är det omvända mycket mer logiskt eftersom en blivande människa ännu inte hunnit göra sig förtjänt av att avlägsnas.

Men... Vore det inte fruktansvärt om någon oskyldig miste livet? Jo, det är det varje gång och Engla var väl i allra högsta grad oskyldig? Förutom detta uppenbara påpekande så är det självfallet _alltid_ tråkigt om någon blir oskyldigt dömd oavsett vilket straff han/hon får.

Nåväl... nattinatt
              /J
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Ursprungligen postat av Joacim
                OnT: Vad jag kan förundras litet över är att det finns folk som anser människan ha någon form av universellt värde och jag undrar samtidigt litet vad de fått detta ifrån.
                För mig är alltså debatten om dödsstraff ganska enkel: Finns det uppenbara bevis så ser jag inget problem i att man avlägsnar brottslingen från jordelivet. Han/hon har gjort ett val i att bryta mot en regel som vi, i detta fiktiva fallet, bestraffade med döden.
                För att vrida diskussionen litet till så kan man undra hur någon kan vara emot dödsstraff men samtidigt för fri abort. Ur min synvinkel är det omvända mycket mer logiskt eftersom en blivande människa ännu inte hunnit göra sig förtjänt av att avlägsnas.
                Men... Vore det inte fruktansvärt om någon oskyldig miste livet? Jo, det är det varje gång och Engla var väl i allra högsta grad oskyldig? Förutom detta uppenbara påpekande så är det självfallet _alltid_ tråkigt om någon blir oskyldigt dömd oavsett vilket straff han/hon får.
                Ja, du har så rätt, tycker jag.. Jag tycker framförallt att hela straffskalan är galen. Vi låser in ekobrottslingar länge, som rimligen borde lära sig sin läxa och inte tycka att det var värt pengarna att sitta inlåsta. Men vi släpper ut sexgalningar som aldrig kommer att förändras utan drivs av en störd personlighet.
                Alltså vi låser in dem som har liten risk för återfall på lång tid och dem som är högrisk på kort tid, vansinnigt.
                Haschsmugglaren får också jättelångt straff, 8 år läste jag en gång, men han lär ju inte göra om det efter att ha åkt fast. Dessutom köper haschrökaren sitt hasch frivilligt, till skillnad från våldsoffer, våldtäktsmän får väl något år eller så...

De som skadar andra människor ska ligga allra högst på straffskalan, tycker jag.
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av Katharina
                  Ja, du har så rätt, tycker jag.. Jag tycker framförallt att hela straffskalan är galen. Vi låser in ekobrottslingar länge, som rimligen borde lära sig sin läxa och inte tycka att det var värt pengarna att sitta inlåsta. Men vi släpper ut sexgalningar som aldrig kommer att förändras utan drivs av en störd personlighet.
                  Ja du - ekobrottslingar låses ju in väldigt länge (obs ironi). I de flesta fall inte alls och detta trots att de kanske har ruinerat massor av människor, vilket lett till självmord, skilsmässor etrc, hos de drabbade.

Jag såg en annan dokumentär där de hittade en mördad prostituerad. Profilers kom dit och beordrade polisen att dra tillbaka all personal för mördaren skulle återkomma till brottsplatsen. Det gjorde han och de kunde plocka honom på brottsplatsen.
                  Så visst kan USA nyttja kunskapen, även detta program såg jag för en massa år sedan. I Sverige vet de inte ens om det!!! Sjukt!!!
                  Men registrerar de in allt i det registret då eller när andan faller på?!
                  Jag förstår av din inställning att du verkar tycka att USA är ett drömland för dig eftersom straffen är mycket hårdare där och enligt dig också kunnandet. Att dessutom brottsligheten trots det är avsevärt högre än i "efterblivna" Sverige, kan man ju förstås undra över. Men det spelar kanske inte någon större roll det viktiga är ju hårda straff och inte så lite brottsoffer som möjligt.
                  Eftersom jag inte sköter polisens register så vet inte jag om allt läggs in, men det gör det nog. Sannolikt (bara spekulationer) så är det väl snarare som så att det är i kontrollen som det fallerar - kanske kan det bero på att det är för få poliser så att allt arbete inte hinns med vad vet jag.
                  De har väl sannolikt inte heller fått mindre att göra sedan gränserna har "öppnats" och att de flesta tullare fått sluta etc. etc.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 April 2008, 08:21.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• *db*
                    • February 2007
                    • 243

8år för hasch smuggling e inte direkt praxis.
                    det handlar då om mååånga kilon o blir då förmodligen dömd för både grov varusmuggling +grovtnarkotikabrott.narkotikabrott= hög återfallsfrekvens, detta gäller grovt som ringa.
                    droger kanske inte e direkt dödande i många fall men hur många familjer o liv förstör det inte i längden?
                    ekobrottslingar tycker jag kan komma billigt undan.
                    visst de kan få nått år ibland,men sköter de sina kort rätt så kan de o deras familjer vara ekonomiskt oberoende för resten av livet.

mvh Danne

Kommentar

• Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ja du - ekobrottslingar låses ju in väldigt länge (obs ironi). I de flesta fall inte alls och detta trots att de kanske har ruinerat massor av människor, vilket lett till självmord, skilsmässor etrc, hos de drabbade.
                      Jag förstår av din inställning att du verkar tycka att USA är ett drömland för dig eftersom straffen är mycket hårdare där och enligt dig också kunnandet. Att dessutom brottsligheten trots det är avsevärt högre än i "efterblivna" Sverige, kan man ju förstås undra över. Men det spelar kanske inte någon större roll det viktiga är ju hårda straff och inte så lite brottsoffer som möjligt.
                      Eftersom jag inte sköter polisens register så vet inte jag om allt läggs in, men det gör det nog. Sannolikt (bara spekulationer) så är det väl snarare som så att det är i kontrollen som det fallerar - kanske kan det bero på att det är för få poliser så att allt arbete inte hinns med vad vet jag.
                      De har väl sannolikt inte heller fått mindre att göra sedan gränserna har "öppnats" och att de flesta tullare fått sluta etc. etc.
                      Hmm, du diskuterar du ganska larvigt faktiskt. Vi diskuterar de brottslingar som åker fast, inte de som klarar sig undan. Det finns faktiskt sexualbrottslingar som klarar sig undan också. De fick inte heller något straff..

Och du behöver inte tolka in saker i vad jag säger. Jag pratar inte om att jag älskar USA jag pratar om att Sverige inte tar till sig nya rön från forskning, allt är så tungrott.
                      När man pratar om psykisk sjukdom så kan man börja gråta, det går att behandla i USA men i Sverige medicineras de tills de går omkring som vandrande mumier. Jag tror att deras anhöriga också blir förtvivlade när de får höra att det går att behandla i andra länder.

Men människa det har ju varit världens rabalder om att polisens register inte fungerar och att Engla hade levt idag om det hade gjort det eftersom tips från mordet på Pernilla redan hade gjorts på 42-åringen!!! Har du missat det? För visst att man ska misstro tidningar men inte till den milda grad, då skulle nog polisen ha dementerat uppgifterna och inte stått i skamvrån..
                      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Hmm, du diskuterar du ganska larvigt faktiskt. Vi diskuterar de brottslingar som åker fast, inte de som klarar sig undan. Det finns faktiskt sexualbrottslingar som klarar sig undan också. De fick inte heller något straff....
                        Ekobrott är oerhört mycket vanligare i Sverige än sexualbrott, men det är oerhört ovanligt att ekobrottslingar åker fast och om de skulle åtalas så frias de nästan alltid. Ju mer pengar det handlar om desto mindre är cagnsen att åka dit.

Och du behöver inte tolka in saker i vad jag säger. Jag pratar inte om att jag älskar USA jag pratar om att Sverige inte tar till sig nya rön från forskning, allt är så tungrott.
                        När man pratar om psykisk sjukdom så kan man börja gråta, det går att behandla i USA men i Sverige medicineras de tills de går omkring som vandrande mumier. Jag tror att deras anhöriga också blir förtvivlade när de får höra att det går att behandla i andra länder.
                        Som sagt - du drar återigen fram hur bra det är i USA och dåligt det är här och lika förbaskat är ändå problemen större där.

Men människa det har ju varit världens rabalder om att polisens register inte fungerar och att Engla hade levt idag om det hade gjort det eftersom tips från mordet på Pernilla redan hade gjorts på 42-åringen!!! Har du missat det? För visst att man ska misstro tidningar men inte till den milda grad, då skulle nog polisen ha dementerat uppgifterna och inte stått i skamvrån..
                        Det är möjligt att det stått så i någon tidning, men då har jag missat det. Det jag har läst är att felet som gjordes var att inte tipset om Pernilla-mordet som kom in efter programmet "Efterlyst" kollades mot de register som de facto redan finns. Hade de gjort detta så hade de lätt kunnat se att Anders Eklund tidigare varit fälld för sexbrott. Så registret finns och fungerar om polisen gör sitt jobb.
                        Jag har också tidigare i denna tråd beskrivit hur en fotograf som fotade på allmän plats kvarhölls på ett torg de minutrarna det tog för poliserna att kolla fotografen mot dessa register (han fanns inte där).

Så istället för att gång på gång tjöta om att vi behöver ett register (som redan finns) så kan man väl istället ställa sig frågan - varför kontrollerades inte tipset i detta fall. Berodde det på
                        a) Ren slöhet/miss från en polis
                        b) Dåliga rutiner hos polisen
                        c) Var tipset för vagt
                        d) Är polisen överhopad med arbete och hinner inte med
                        e) Som det står i BRÅ-rapporten som tidigare länkats till - de med utländska namn utreds först (hade tipset handlat om Mohammed och inte om Anders så hade det utretts)
                        f) Något annat
                        Jag vet inte alls, men efter vad jag förstod så hade polisen anmält sig själva för missen och förhoppningsvis då blir det klarhet om detta.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

Ursprungligen postat av Agnez
                          Efter att ha tittat på kvällens nyheter och fått veta att det jävla aset hade dödat Engla finns bara ett alternativ...dödsstraff!
                          Hade det varit min flicka så hade jag gjort allt i min makt för att personligen utföra det. Ett sådant psyko har ingen rätt att leva. När man dödar en flickunge i berått mod är den rätten förverkad. Jag känner ingen av de inblandade men det var som en iskall rysning genom hela kroppen när jag fick höra att dom hittat henne. Man kan bara gisssa hur Englas sista tid i livet var och vad kräket verkligen gjorde med henne innan mordet.
                          INFÖR DÖDSSTRAFF NÄR DET INTE FINNS NÅGRA SOM HELST TVIVEL PÅ VEM MÖRDAREN ÄR!! Det hade varit en välgärning för samhällets säkerhet (dom är ju ändå ute på permition så fort de har uppfört sig bra på psyk/anstalt med tanke på det psykot som mördade en 5-åring samma dag Anna Lind mördades) och dessutom hade det belastat samhället betydligt mindre rent ekonomiskt.
                          Så vi skall döda människor för att visa att det är fel att döda? Logiken existerar inte.

I de länder där det finns dödstraff (tex. de stater i USA där man har det) så begås det fler grova brott än där man inte har dödstraff... det är inte på något vis avskräckande att det finns dödstraff, jag kan istället tänka mig att en mördare tänker såhär;
                          Ah, nu har jag dödat 2 personer, jag kommer absolut få dödstraff... då kan jag likagärna mörda några till, det spelar ändå ingen roll, jag kommer fortfarande dö.

Det värsta straffet som finns, speciellt för de som får vård och inser att de dom gjort är fel, är att få leva med minnet i resten av sitt liv.
                          Räkbiten

Kommentar

• Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            det är oerhört ovanligt att ekobrottslingar åker fast och om de skulle åtalas så frias de nästan alltid.

Som sagt - du drar återigen fram hur bra det är i USA och dåligt det är här och lika förbaskat är ändå problemen större där.

Så istället för att gång på gång tjöta om att vi behöver ett register (som redan finns) så kan man väl istället ställa sig frågan - varför kontrollerades inte tipset i detta fall. Berodde det på
                            Ja, det är möjligt att ekobrottslingar ofta kan slingra sig undan. Sila mygg och svälja kameler, brukar man ju säga.. Jag tycker att jag har läst om ganska omfattande straff för dem och en massa löjliga straff för pedofili och liknande äckelgubbar. Men det är möjligt att jag inte har en helhetsbild. Jag har ingen statistik att luta mig på.

Jag skriver inte hur bra det är där. Sluta lägg in saker som jag inte har skrivit! De har helt klart en hel del bra och framåtskridande rön som borde ha spridit sig till Sverige snabbare än på 15 år.

Ja, och du måste fortsätta att anmärka om man inte har uttryckt sig perfekt. Okey, jag förstår också att polisen har ett register, förmodligen har de en massa register!
                            Men det är skit att de inte har ett fungerande register med fungerande rutiner!!! Har jag uttryckt mig korrekt nu?! Det börjar att kännas tjabbligt...
                            Senast redigerad av Katharina; 21 April 2008, 13:29.
                            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ja, och du måste fortsätta att anmärka om man inte har uttryckt sig perfekt. Okey, jag förstår också att polisen har ett register, förmodligen har de en massa register!
                              Men det är skit att de inte har ett fungerande register med fungerande rutiner!!! Har jag uttryckt mig korrekt nu?! Det börjar att kännas tjabbligt...
                              Vem tjatar
                              Ingen har varit emot om att det borde utredas om varför inte registret kollades - tvärtom alla är för - polisen har anmält sig själv och jag har ju poängterat det flera gånger i denna tråd.
                              Det har ju varit du som gång på gång tjatat om att det borde finnas ett register trots att det finns.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Administrator

• December 2001
                                • 48148

Ursprungligen postat av Annaica
                                Så vi skall döda människor för att visa att det är fel att döda? Logiken existerar inte.

I de länder där det finns dödstraff (tex. de stater i USA där man har det) så begås det fler grova brott än där man inte har dödstraff... det är inte på något vis avskräckande att det finns dödstraff, jag kan istället tänka mig att en mördare tänker såhär;
                                Ah, nu har jag dödat 2 personer, jag kommer absolut få dödstraff... då kan jag likagärna mörda några till, det spelar ändå ingen roll, jag kommer fortfarande dö.

Det värsta straffet som finns, speciellt för de som får vård och inser att de dom gjort är fel, är att få leva med minnet i resten av sitt liv.
                                Instämmer
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...